Ο Μπόνο ήταν ένας από τους διάσημους πρωταγωνιστές των βίντεο της εκστρατείας

«Κάντε τη φτώχεια παρελθόν», που γύρισε ο σκηνοθέτης Μάρκους Τόμλινσον για την

εταιρεία Radicalmedia. Ο Τόμλινσον είχε σκηνοθετήσει και βίντεο για την

ελληνική φουστανέλα, το οποίο είχαμε δει στην έκθεση «Πτυχώσεις», στο Μουσείο Μπενάκη

«Ο κόσμος φαίνεται ότι δείχνει περισσότερη εμπιστοσύνη στους ηθοποιούς και

τους ανθρώπους της μουσικής, παρά στους πολιτικούς. H μουσική είναι ο πιο

άμεσος τρόπος για να περάσεις ένα μήνυμα αλληλεγγύης. Τα λόγια των πολιτικών

που ακούγονται μέσα σε κλειστές αίθουσες είναι βαρετά και κανείς δεν τα

ακούει. Σήμερα, ζούμε το τέλος του ρόλου των πολιτικών». Είναι η άποψη του

Μάρκους Τόμλινσον -όπως την κατέθεσε στα «NEA» -, του σκηνοθέτη των βίντεο για

την παγκόσμια εκστρατεία «Make Poverty History» («Κάντε τη φτώχεια παρελθόν»).

Στα εν λόγω βίντεο, οι σταρ του Χόλιγουντ, της μουσικής και της μόδας

συμμετέχουν σε αυτήν την κίνηση υποστήριξης του αιτήματος κατά της εξαθλίωσης

των φτωχών χωρών, προς τους ηγέτες των οκτώ πλουσιότερων χωρών του κόσμου.

Μπραντ Πιτ, Κάμερον Ντίαζ, Τζορτζ Κλούνεϊ, Αλ Πατσίνο · και στη συνέχεια, Πι

Ντίντι, Γουίλ Σμιθ, Μπόνο, Κέιτ Μος, Λίαμ Νίσον, Έμμα Τόμσον. Είναι ορισμένοι

από αυτούς που φορούν ένα λευκό ρούχο και το βραχιόλι από καουτσούκ και

στέκονται μπροστά στην κάμερα του Άγγλου καλλιτέχνη, χτυπώντας κάθε τρία

δευτερόλεπτα τα δάχτυλά τους για να περάσουν το μήνυμα: «Κάθε τρία

δευτερόλεπτα, ένα παιδί κάπου στον κόσμο πεθαίνει εντελώς άδικα, κάτω από

συνθήκες εξαιρετικά άθλιες. Όλοι αυτοί οι θάνατοι είναι δυνατόν να

αποφευχθούν. Κάντε τη φτώχεια παρελθόν. Μπορείτε να αλλάξετε τον κόσμο».

Τα βίντεο γυρίστηκαν διαδοχικά. Ο Μάρκους Τόμλινσον ταξίδεψε στο Λος Άντζελες,

τη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο για να κάνει τα γυρίσματα των βίντεο «One» ( η

αμερικάνικη εκδοχή) και «Click» (η αγγλική παραγωγή), σε επτά ημέρες. «Είναι

εντυπωσιακό το γεγονός ότι κανένας από τους καλλιτέχνες δεν δυσκόλεψε την

παραγωγή. Υπό άλλες συνθήκες, αν δεν υπήρχε αυτός ο ανθρωπιστικός σκοπός, οι

ατζέντηδες και οι μάνατζερ των σταρ θα είχαν συνεχώς αντιρρήσεις και θα

έφερναν εμπόδια. Όμως, όλοι συνεργάστηκαν μεταξύ τους και δεν έθεσαν παράλογες

απαιτήσεις -άλλωστε ορισμένοι δεν θέλουν να εμφανίζονται από κοινού με

κάποιους άλλους ή έχουν αντιρρήσεις ως προς τη σειρά εμφάνισης», εξηγεί ο

Μάρκους Τόμλινσον. H τηλεοπτική μετάδοση της εκστρατείας «Κάντε τη φτώχεια

παρελθόν» είχε ήδη αρχίσει από τον περασμένο Απρίλιο. Εκτός από την Αγγλία και

την Αμερική, η Γερμανία, ο Καναδάς, η Γαλλία και η Ισπανία, συμπλήρωσαν τα

βίντεο με τις δικές τους εκδοχές, προσθέτοντας ανάμεσα στα ασπρόμαυρα καρέ τού

Τόμλινσον τα πλάνα των εγχώριων διασημοτήτων τους.

«Από αυτήν τη κοινή προσπάθεια, κατάλαβα ότι μπορείς να προσφέρεις σε έναν

μεγάλο σκοπό, χρησιμοποιώντας θετικά το όποιο ταλέντο σου. Είναι εξαιρετικό να

δουλεύεις για ένα τηλεοπτικό βίντεο που δεν διαφημίζει ένα προϊόν, αλλά

προβάλλει έναν σκοπό. Κι επειδή δεν είμαι τόσο πλούσιος για να προσφέρω πολλά

χρήματα, ήταν σημαντικό το ότι μου δόθηκε η δυνατότητα να διαθέσω τις

ικανότητές μου».

Ο Μάρκους Τόμλινσον ανήκει στη γενιά των σύγχρονων καλλιτεχνών, οι οποίοι

γεφυρώνουν την Τέχνη με άλλες μορφές έκφρασης, όπως είναι η μόδα. Το βίντεο

του Τόμλινσον «Infusion», με την εμβύθιση ενός φουστανελοφόρου σε μια υδάτινη

δεξαμενή -που δημιουργήθηκε κατόπιν παραγγελίας της εταιρείας Άτοπος -καθώς

και άλλα δύο βίντεο – έργα του που αφορούσαν συνεργασίες του με τους

σχεδιαστές Ισέι Μιγιάκε και Χουσέιν Σάλαγιαν, συμβίωσαν το περασμένο καλοκαίρι

στην Αθήνα με τα εκθέματα της έκθεσης «Πτυχώσεις».

«Πιστεύω ότι η Τέχνη μπορεί σίγουρα να αλλάξει τον κόσμο. Υπάρχουν πολλές

εκφράσεις της που έχουν τέτοια αμεσότητα και αγγίζουν πολλούς ανθρώπους. Ίσως

η πιο αποτελεσματική είναι η μουσική, γιατί έχει διεθνή απήχηση και μπορεί να

κάνει τη διαφορά. Αν αυτή η κίνηση τού Live8 κινητοποιήσει τόσο πολύ κόσμο

-όσον χρειάζεται για να επηρεαστούν οι αποφάσεις των G8 -τότε βρισκόμαστε σε

ένα νέο κεφάλαιο της Ιστορίας», σημειώνει ο Άγγλος δημιουργός.

«Οι φιλανθρωπικές εκδηλώσεις, με την έννοια που είδαμε τα τελευταία 20 χρόνια,

ήταν υπόθεση ανθρώπων συγκεκριμένης κατηγορίας, που έδιναν σημασία σε ένα

γκλάμορ γεγονός προκειμένου να συγκεντρώσουν κάποια χρήματα. Ποτέ όμως αυτά τα

ποσά δεν επέφεραν λύση στο πρόβλημα. Όμως, τώρα, πρόκειται για κάτι

διαφορετικό. H εκστρατεία που ξεκίνησαν οι οκτώ μεγάλες οργανώσεις κατά της

φτώχειας δεν ζητεί από τον κόσμο χρήματα. Ζητεί τη γνώση του γι’ αυτά τα

θέματα ·και τη φωνή του!».

INFO

Τα βίντεο της εκστρατείας «Make Poverty History» προβάλλονται στο Ίντερνετ,

στη διεύθυνση http: //www.one.org/GlobalCampaign.aspx.