H Τσακίρης ABEE άρχισε να λειτουργεί το 1954 σε ένα δωμάτιο του σπιτιού του

ιδρυτή της. Σήμερα, ως μέλος του ομίλου της Coca Cola 3Ε, κατέχει μερίδιο άνω

του 10% στην αγορά και τους τελευταίους 18 μήνες βρίσκεται σε φάση πλήρους

αναδιάρθρωσης. Στόχος, να απαλλαγεί από τα βάρη του παρελθόντος και -με νέα

προϊόντα και νέα εταιρική εικόνα -να αντιμετωπίσει επί ίσοις όροις τους

πολυεθνικούς ανταγωνιστές που κατέχουν τα μεγαλύτερα μερίδια στη ραγδαία

αναπτυσσόμενη ελληνική αγορά των σνακ.

H μεγάλη στροφή στην πορεία της εταιρείας έγινε τον Ιανουάριο του 2004, όταν

πέρασε στα χέρια του ομίλου της Coca Cola 3Ε, έναντι 6,2 εκατ. ευρώ. Τότε, η

πολυεθνική εταιρεία εξαγόρασε το 100% της επιχείρησης από τον όμιλο Plias,

αναλαμβάνοντας ταυτόχρονα το χρέος των 9,3 εκατ. ευρώ που «κουβαλούσε» από τις

προηγούμενες αρνητικές χρήσεις. Ήταν το πιο πρόσφατο επεισόδιο στην ιστορία

των αλλαγών στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της Τσακίρης, που το 1999 (σε ποσοστό

69%) και το 2002 (το υπόλοιπο 31%) είχε περάσει στον όμιλο Plias.

«Ποντάροντας» στις συνέργειες ανάμεσα στα προϊόντα τους και σε αυτά της νέας

θυγατρικής, τα στελέχη της Coca Cola εφάρμοσαν ένα μακρόπνοο πρόγραμμα

αναδιαμόρφωσης, προκειμένου να αλλάξουν την εικόνα της Τσακίρης. Διαθέτοντας

τα απαραίτητα σε διαφήμιση, προώθηση και έρευνα, επιδίωξαν να ανανεώσουν την

γκάμα των προϊόντων σε επίπεδο συσκευασίας, καθώς και με την προσθήκη νέων

γεύσεων.

Άλλαξαν τα πάντα

Μιχάλης Οικονομάκης, διευθύνων σύμβουλος της Τσακίρης. «Ενάμιση χρόνο μετά

την εξαγορά από την Coca Cola 3Ε, βλέπουμε ότι καταγράφονται σημαντικές

συνέργειες και για τις δύο εταιρείες»

To πρώτο βήμα των νέων ιδιοκτητών ήταν να αλλάξουν το μοντέλο λειτουργίας της

εταιρείας. Στόχος, να μειώσουν τα έξοδα, και να αυξήσουν τις πωλήσεις. Για τον

σκοπό αυτό τοποθέτησαν στο «τιμόνι» της Τσακίρης τον Μιχάλη Οικονομάκη,

στέλεχος που προέρχεται από την ίδια την Coca Cola 3Ε. Στη συνέχεια,

προχώρησαν σε κινήσεις πλήρους αναδιάρθρωσης των δομών και λειτουργιών της

Τσακίρης, όπως και σε ανανέωση και αναβάθμιση των προϊόντων.

Συγκεκριμένα, αξιοποιώντας τα κεφάλαια και τις συνέργειες που προσφέρει η 3Ε,

το 2004 τα Tsakiris Chips -η «ναυαρχίδα» των προϊόντων της εταιρείας

-ανανεώθηκαν σε όλα τα επίπεδα, με το λανσάρισμα νέων συσκευασιών, νέας

επικοινωνίας και νέου τρόπου προβολής στα σημεία πώλησης. Όπως αναφέρουν

στελέχη της εταιρείας, «κατά τη διάρκεια του 2004 η Τσακίρης αύξησε σημαντικά

τα έξοδα διάθεσης και προβολής, έναντι του 2003, επενδύοντας στην αναβάθμιση

και ανανέωση των προϊόντων της και στην ενίσχυση της παρουσίας τους στην

αγορά». Με άλλα λόγια, επιδίωξε να καλύψει κάποιο από το χαμένο έδαφος έναντι

των διεθνών ανταγωνιστών της, που πλέον κατέχουν τη «μερίδα του λέοντος» στην

αγορά.

Και νέα προϊόντα

Στο ίδιο μοτίβο κινείται η πολιτική της εταιρείας κατά τους πρώτους μήνες του

2005. Για να ενισχύσει την παρουσία της στην αγορά, προχώρησε στο

επαναλανσάρισμα των κυματιστών Chips με την επωνυμία Waves, ενώ μπήκε και στα

γαριδάκια με τη σειρά προϊόντων Tsak’s. Όσο για το βασικό κομμάτι της

δραστηριότητάς της, τα τσιπς, η εταιρεία «ποντάρει» πολλά στην επιτυχία των

προϊόντων Tsakiris Chips Of The World. Πρόκειται για καινοτόμα προϊόντα με

ελαφρά καυτερές γεύσεις, τα οποία -όπως φαίνεται και από την ονομασία τους

-είναι εμπνευσμένα από διάφορες διεθνείς κουζίνες.

Στόχος της νέας κατηγορίας προϊόντων, σύμφωνα με τα στελέχη της εταιρείας,

είναι η προσέλκυση των νεώτερων ηλικιών και όσων ενδιαφέρονται για νέες

γεύσεις, η ανανέωση της μάρκας Tsakiris, αλλά και η κάλυψη του κενού στην

αγορά που αφορά τους καταναλωτές οι οποίοι προτιμούν τις ελαφρά καυτερές

γεύσεις. Επιπλέον, όπως αναφέρουν στελέχη της εταιρείας, τους επόμενους μήνες

αναμένεται «μπαράζ» νέων προϊόντων σε όσα τμήματα της αγοράς των σνακ

δραστηριοποιείται η Τσακίρης.

«Κλειδί» οι συνέργειες

Ο πραγματικός λόγος της αντιστροφής στην επιχειρηματική εικόνα της Τσακίρης

δεν είναι άλλος από τις συνέργειες που έχει δημιουργήσει με τη μητρική

εταιρεία. Όπως αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Μιχάλης

Οικονομάκης, «ενάμιση χρόνο μετά την εξαγορά, βλέπουμε ότι καταγράφονται

σημαντικές συνέργειες και για τις δύο εταιρείες, ιδιαίτερα σε θέματα δικτύου

και καναλιών διανομής, καθώς τα προϊόντα των δύο εταιρειών απευθύνονται στα

ίδια καταστήματα και τις ίδιες κατηγορίες σημείων πώλησης». Το γεγονός,

εξάλλου, ότι τα τσιπς είναι τομέας συμπληρωματικός εκείνου των προϊόντων της

Coca Cola 3E και παρουσιάζει σημαντικό περιθώριο ανάπτυξης, ήταν από την αρχή,

σύμφωνα με τον κ. Οικονομάκη, ο βασικός λόγος για τον οποίο πραγματοποιήθηκε η

εξαγορά.