Ήταν μια επαναστατική ιδέα, μια δύναμη ελευθερίας, που ευνόησε τον νέο
καπιταλισμό στις αρχές του 20ού αιώνα. Εδώ και μερικές δεκαετίες, όμως, έχει
βυθιστεί σε μια κρίση χωρίς επιστροφή.
|
«Ο κόσμος δεν έχει μέλλον». «Επιτέλους μπορούμε να χαλαρώσουμε». (του Αλτάν, από το Εσπρέσσο)
|
Μέχρι τις αρχές του περασμένου αιώνα, ο καπιταλισμός στηριζόταν στην έλλειψη,
στην αποταμίευση, στη συγκράτηση των δαπανών. H κουλτούρα που τον χαρακτήριζε
ήταν ο καλβινισμός. Μα, οι ανάγκες των ανθρώπων άρχισαν σιγά σιγά να αλλάζουν.
H βιομηχανική κοινωνία, που βασιζόταν κυρίως στην οικογένεια, άρχισε να δίνει
τη θέση της σε μια κοινωνία με κέντρο της το άτομο. Και τα άτομα είχαν δύο
μεγάλες ανάγκες. H πρώτη ήταν να ξοδέψουν και να αγοράσουν. H δεύτερη ήταν να
κατανοήσουν τον εαυτό τους ως αυτόνομη οντότητα, όχι πια ως μέλος μιας ομάδας.
Εκείνη ακριβώς την εποχή εμφανίστηκε η ψυχανάλυση, που αμφισβήτησε το
παραδοσιακό οικογενειακό μοντέλο της υπακοής. H γυναίκα δεν ήταν πια
υποχρεωμένη να αποδέχεται τον ρόλο της μητέρας και την εξουσία του συζύγου
της. Οι ανθρώπινες αξίες, ανάμεσά τους κι ο έρωτας, έπαψαν να είναι προνόμιο
και έγιναν δικαίωμα.
Ο ίδιος ο Φρόυντ δεν κατάλαβε τη σημασία αυτής της επανάστασης, λέει στο
περιοδικό Λ’ Εσπρέσσο ο Έλι Ζαρέτσκι, καθηγητής Ιστορίας στο New School
University του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης. Ο πατέρας της ψυχανάλυσης δεν
είχε καλή αίσθηση της ιστορίας. Ούτε διέκρινε τους δεσμούς της με την πολιτική
ή με τα μεγάλα κινήματα της εποχής του. H μεγάλη του συμβολή ήταν ότι
θεωρητικοποίησε έναν νέο τρόπο ύπαρξης, όπου σημασία δεν είχε τόσο η κοινωνική
θέση όσο ο εσωτερικός κόσμος. Το ότι το μήνυμα αυτό ήλθε τη στιγμή που
γεννιόταν η κοινωνία της μαζικής κατανάλωσης ήταν σύμπτωση. Όπως σύμπτωση ήταν
η παράλληλη εμφάνιση του καλβινισμού και των πρώτων μορφών του καπιταλισμού,
μερικούς αιώνες νωρίτερα.
Όλα τα χαρισματικά κινήματα όμως έχουν ένα τέλος. Τη δεκαετία του ’60, γράφει
ο Ζαρέτσκι στο βιβλίο του «Τα μυστικά της ψυχής» (Εκδ. Alfred Knopf),
σημειώθηκε μια επανάσταση κατά της ιδιωτικής ζωής. Όλοι άρχισαν να επιτίθενται
στην ψυχανάλυση: οι φοιτητές, οι φεμινίστριες, οι γκέι. Όλοι υποστήριζαν πως
αυτό που μετράει είναι η δημόσια ζωή: «το προσωπικό είναι πολιτικό». Παράλληλα
σημειώνονταν μεγάλες αλλαγές στη λογοτεχνία, στον κινηματογράφο και, βέβαια,
στην οικονομία. Εμφανίστηκαν υπηρεσίες και προϊόντα προσαρμοσμένα στο άτομο. Ο
καπιταλισμός έπαψε να ταυτίζεται με το εργοστάσιο και στράφηκε στο εμπόριο. H
προσωπική ζωή επαναδιατυπώθηκε, γεννήθηκε η ανοιχτή κοινωνία. Μια κοινωνία που
στηρίζεται στη δημόσια εξομολόγηση: οι άνθρωποι δεν μιλούν πια στον ψυχαναλυτή
τους, αλλά στην τηλεόραση, στα ριάλιτι, στα μπλογκ. Τα δρομάκια δεν είναι πια
αρκετά για την επίλυση των διαφορών, χρειάζονται πλατείες.
H ψυχανάλυση κλείνει τον κύκλο της, ολοκληρώνει πια την προσφορά της. Σε λίγο
θα μπορούμε να φωνάξουμε χωρίς τύψεις: η ψυχανάλυση πέθανε, ζήτω η ψυχανάλυση!
LINK:
http://diastaseis.blogspot.com