Στην κατηγορία των «παραδοσιακών επαγγελμάτων» ενδέχεται να περάσει και

αυτό του φωτογράφου, καθώς οι τεχνολογικές εξελίξεις οδηγούν τα φωτογραφεία,

όπως τα γνωρίζουμε σήμερα, προς βέβαιη εξαφάνιση.

Βλέποντας τον τζίρο τους να μειώνεται κατά τουλάχιστον 30% σε ετήσια βάση,

αλλά και τα περιθώρια κέρδους να συρρικνώνονται, ολοένα και περισσότεροι

επαγγελματίες του κλάδου αναγκάζονται να διακόψουν τη λειτουργία των

επιχειρήσεών τους.

Όχι μόνο γιατί οι πωλήσεις των ψηφιακών φωτογραφικών μηχανών είναι πολύ

περισσότερες από αυτές των αναλογικών, αλλά και γιατί οι καταναλωτές έχουν

μειώσει σημαντικά τις αγορές τους σε αναλώσιμα (π.χ., φιλμ, χημικά κτλ.) που

αποτελούσαν σημαντικό μέρος του τζίρου των «παραδοσιακών» φωτογραφείων. Γιατί

παρότι η φωτογραφική μηχανή αποτελεί αγορά σημαντικής αξίας, τα πραγματικά

έσοδα των φωτογραφείων όμως προέκυπταν από την πώληση των φιλμ, καθώς και από

τις εμφανίσεις και εκτυπώσεις των φωτογραφιών.

Εκτύπωση κατ’ οίκον

Τώρα, ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν την κατ’ οίκον εκτύπωση

των φωτογραφιών, χρησιμοποιώντας εκτυπωτές ή πολυμηχανήματα, οι τιμές των

οποίων σήμερα είναι χαμηλότερες από ποτέ, αρχίζοντας από 100 – ή 150 – ευρώ.

Όσοι επιλέγουν να εκτυπώσουν τις φωτογραφίες τους σε κάποιο κατάστημα, μπορούν

πλέον να «ξεχωρίσουν» συγκεκριμένες πόζες, μειώνοντας σημαντικά το συνολικό

κόστος της εκτύπωσης. Πριν από μία πενταετία οι καταναλωτές έπρεπε να

αγοράσουν, να εμφανίσουν και να εκτυπώσουν ολόκληρο το φιλμ προκειμένου να

κρατήσουν μόνο κάποιες φωτογραφίες, ενώ σήμερα μπορούν να μεταφέρουν στο χαρτί

μόνο τις εικόνες που αυτοί θέλουν. Αυτό μεταφράζεται σε κάθετη πτώση εσόδων

των φωτογραφείων.

Επιπλέον, κατακόρυφα έχουν μειωθεί τα έσοδα από τις πωλήσεις φιλμ, καθώς τη

θέση τους έχουν πάρει οι ψηφιακές κάρτες μνήμης. Πλέον, με κόστος λιγότερο από

100 ευρώ, οι καταναλωτές μπορούν να καλύψουν πλήρως τις ανάγκες αποθήκευσης

των φωτογραφιών, ενώ η μεταφορά σε CD ή DVD απαιτεί ελάχιστο κόστος, τόσο κατ’

οίκον όσο και σε καταστήματα ηλεκτρονικών.

H είσοδος μεγάλων αλυσίδων ηλεκτρονικών στον κλάδο των ψηφιακών εκτυπώσεων

δυσχεραίνει την κατάσταση.

Καθώς οι καταναλωτές μπορούν να εκτυπώνουν τις φωτογραφίες τους στο κατάστημα

από το οποίο αγόρασαν τη μηχανή, ο ρόλος του φωτογράφου συρρικνώνεται.

«Λουκέτα» το 2004

Ως αποτέλεσμα, τα περισσότερα φωτογραφεία «βλέπουν» τον ετήσιο τζίρο τους να

μειώνεται κατά τουλάχιστον 30%, ενώ ταυτόχρονα οι επαγγελματίες του κλάδου

καλούνται να προχωρήσουν σε επενδύσεις αρκετών δεκάδων χιλιάδων ευρώ,

προκειμένου να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα.

Έτσι, ειδικά στις συνοικιακές αγορές, ο αριθμός των καταστημάτων μειώνεται

ημέρα με την ημέρα, ενώ μόνο το 2004 αρκετές δεκάδες φωτογραφεία αναγκάστηκαν

να βάλουν «λουκέτο» λόγω μειωμένου τζίρου.

«Πόλεμος τιμών»

Την ίδια στιγμή, τα μεγάλα καταστήματα που δραστηριοποιούνται στο κέντρο των

πόλεων έχουν επιδοθεί σε «πόλεμο τιμών», μειώνοντας το κόστος εκτύπωσης ακόμα

και κάτω από 10 λεπτά ανά φωτογραφία και ουσιαστικά «ψαλιδίζοντας» το

περιθώριο κέρδους και τη βιωσιμότητά τους.