Σε σούπερ μάρκετ προϊόντων τεχνολογίας έχουν μετατραπεί οι περισσότερες
αλυσίδες καταστημάτων πληροφορικής. Στα ράφια τους οι καταναλωτές, εκτός από
ηλεκτρονικούς υπολογιστές, βρίσκουν πλέον πάσης φύσεως ψηφιακές συσκευές, από
κινητά τηλέφωνα έως ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές και από παιχνιδομηχανές έως
βιντεοπροβολείς και τηλεοράσεις.






Με την κίνηση αυτή, οι μεγάλες αλυσίδες αναδεικνύονται σε πρωταγωνιστές του
κλάδου, αφήνοντας ουσιαστικά στο περιθώριο τα μεμονωμένα καταστήματα που λόγω
μεγέθους δεν μπορούν να προσφέρουν την ίδια γκάμα προϊόντων στους καταναλωτές.


Ως αποτέλεσμα, όπως φαίνεται και από τα πρόσφατα οικονομικά αποτελέσματα των
εταιρειών, τη μερίδα του λέοντος στον τζίρο του κλάδου έχουν αλυσίδες όπως ο
Γερμανός, το Πλαίσιο και τα Multirama, που μέσα στο 2004 αύξησαν τις πωλήσεις
τους περισσότερο από 20%, παρά τη μείωση τουλάχιστον κατά 20% στις τιμές
προϊόντων τεχνολογίας μέσα στο προηγούμενο έτος. Αυξημένα ήταν τα μεγέθη και
της OneWay, τα καταστήματα της οποίας λειτουργούν ως shop-in-a-shop εντός των
καταστημάτων Κωτσόβολος. Στον αντίποδα, μειωμένες πωλήσεις πραγματοποιούν
πλέον τα μεμονωμένα καταστήματα, καθώς οι μικρού μεγέθους επιχειρήσεις δεν
μπορούν να αντιμετωπίσουν τις αλυσίδες ούτε στις τιμές ούτε και στο εύρος των
προσφερόμενων προϊόντων.


Οι λόγοι που οδήγησαν τις αλυσίδες καταστημάτων πληροφορικής να διευρύνουν την
γκάμα των προϊόντα τους ήταν, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, αφενός η σύγκλιση
των τεχνολογιών και αφετέρου η επίθεση που δέχθηκαν από τις αλυσίδες
ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, οι οποίες με τη σειρά τους ξεκίνησαν τη
διάθεση φορητών και επιτραπέζιων ηλεκτρονικών υπολογιστών.


Επιπλέον, βλέποντας τη συρρίκνωση του κλάδου - μετά την αλματώδη ανάπτυξη πριν
από περίπου πέντε χρόνια - στράφηκαν και σε άλλες αγορές, συνάπτοντας συχνά
συμφωνίες για αποκλειστική διάθεση προϊόντων από χώρες της Άπω Ανατολής,
κίνηση που διευρύνει τα περιθώρια κέρδους. Οι εξελίξεις στην κινητή τηλεφωνία
την τελευταία διετία έφεραν πιο κοντά την πληροφορική και την επικοινωνία,
κάνοντας τους καταναλωτές να αναζητήσουν και τα δύο προϊόντα από το ίδιο
κατάστημα. Την ίδια στιγμή, η έκρηξη στις πωλήσεις ψηφιακών φωτογραφικών
μηχανών τα τελευταία χρόνια έδωσε νέα πεδία δραστηριότητας στις αλυσίδες
πληροφορικής και πλέον τα έσοδα από τις πωλήσεις κινητών τηλεφώνων και
φωτογραφικών μηχανών μαζί με τα αξεσουάρ τους ξεπερνούν σε πολλές περιπτώσεις
το 30% του ετήσιου τζίρου τους.




Οι λεπτές τηλεοράσεις γεμίζουν τα ταμεία



ΤΟΥΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΥΣ μήνες αυξάνεται το μερίδιο των εσόδων που προέρχεται
από πωλήσεις ψηφιακών συσκευών αναπαραγωγής μουσικής, όπως για παράδειγμα το
iPod της Apple, ενώ στο οπλοστάσιο των μεγάλων αλυσίδων πληροφορικής έχουν
μπει το τελευταίο έτος και οι λεπτές τηλεοράσεις τύπου Plasma και LCD.
Δραστηριότητες που πριν από μια πενταετία θεωρούνταν άσχετες με το αντικείμενο
της πληροφορικής, σήμερα εντάσσονται στον βασικό κορμό προϊόντων των αλυσίδων
πληροφορικής, καθιστώντας τα όρια μεταξύ αυτών και των καταστημάτων ηλεκτρικών
και ηλεκτρονικών ειδών πιο ασαφή από ποτέ.