Οικονομία

Όλες οι αλλαγές για μισθούς, συντάξεις, ασφάλιση

Όλες οι αλλαγές για μισθούς, συντάξεις, ασφάλιση
Σχόλια
7 λεπτά


Αυξήσεις στις αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων και των ειδικών μισθολογίων
από 5,1% έως 10,4%, γενναίες αυξήσεις στους συνταξιούχους που φθάνουν το 27%,
και σημαντικές αλλαγές στην κοινωνική ασφάλιση φέρνει το 2004.






Για τους δημοσίους υπαλλήλους, με το νέο μισθολόγιο επέρχονται και τα εξής:


* Το οικογενειακό επίδομα θα καταβληθεί στους δημοσίους υπαλλήλους
αναδρομικά από την 1η Μαρτίου 2001 έως τις 30 Ιουνίου 2002, είτε έχουν ασκήσει
αγωγές είτε όχι.


* Υψηλότερες αυξήσεις προβλέπονται για τους υπαλλήλους των ειδικών
μισθολογίων. Ειδικότερα:


* Εκπαιδευτικοί. Μέση μηνιαία αύξηση 9,8%.


* Κληρικοί. Μέση μηνιαία αύξηση 9,8%.


* Υγειονομικοί υπάλληλοι. Μέση μηνιαία αύξηση 6,8%.


* Πανεπιστημιακοί. Αύξηση του βασικού μισθού κατά 6,5%, αύξηση του
ερευνητικού επιδόματος κατά 33%, ενσωμάτωση του μεταπτυχιακού και του
μεταδιδακτορικού επιδόματος στο ερευνητικό επίδομα.


* Γιατροί ΕΣΥ. Αύξηση βασικού μισθού κατά 8%. Ενσωμάτωση 70 ευρώ από το
νοσοκομειακό επίδομα στον βασικό μισθό. Μέση ετήσια ποσοστιαία αύξηση
ωρομισθίου εφημεριών 3%.


* Στρατιωτικοί – Σώματα Ασφαλείας. Μηνιαία αύξηση περίπου κατά 4,5%.


* Δικαστικοί. Αύξηση του βασικού μισθού κατά 6%, αύξηση του επιδόματος
βιβλιοθήκης κατά 10%, αύξηση του επιδόματος μεταπτυχιακών σπουδών από 29,35 σε
45 ευρώ για τους κατόχους μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών και από 52,82 σε 75
ευρώ για τους κατόχους διδακτορικού διπλώματος.


* Διπλωματικοί υπάλληλοι. Μέση μηνιαία αύξηση 3,2%.


Οι συντάξεις








* Όσον αφορά τις συντάξεις και την κοινωνική ασφάλιση:


* Από 35,30 έως 140,20 ευρώ κυμαίνεται για το 2004 το Επίδομα
Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΕΚΑΣ), που θα λάβουν χιλιάδες χαμηλοσυνταξιούχοι όλων
των ταμείων, πλην του ΟΓΑ. Σύμφωνα με την απόφαση που συνυπέγραψαν οι
υφυπουργοί Εργασίας, Οικονομικών και Εμπορικής Ναυτιλίας, το ατομικό
φορολογητέο εισόδημα που πρέπει να έχει ένας συνταξιούχος για να διεκδικήσει
το νέο έτος το ΕΚΑΣ, ορίζεται μέχρι τα 6.562,02 ευρώ. Το κοινωνικό βοήθημα
δικαιούνται οι χαμηλοσυνταξιούχοι με βάση το ατομικό και το οικογενειακό
ετήσιο φορολογητέο εισόδημά τους. H υπουργική απόφαση προβλέπει ότι η
αναπροσαρμογή των εισοδηματικών κριτηρίων και τα αντίστοιχα ποσά του νέου ΕΚΑΣ
από την 1-1-2004 διαμορφώνονται ως εξής:


* Για ποσά ατομικού εισοδήματος από συντάξεις (κύριες και επικουρικές),
μισθούς, ημερομίσθια και λοιπά επιδόματα μέχρι 5.976,13 ευρώ, καταβάλλεται
ολόκληρο το ΕΚΑΣ, που φτάνει τα 140,20 ευρώ τον μήνα.


* Για ποσά ατομικού εισοδήματος από συντάξεις (κύριες, επικουρικές
κ.λπ.) από 5.976,14 μέχρι 6.210,51 ευρώ, το ποσό ΕΚΑΣ ανέρχεται για το 2004 σε
105,90 ευρώ.


* Για ποσά ατομικού εισοδήματος από 6.210,52 μέχρι 6.366,72 ευρώ,
χορηγείται ΕΚΑΣ 70,60 ευρώ.


* Για ποσά ατομικού εισοδήματος από 6.366,73 μέχρι 6.562,02 ευρώ,
χορηγείται το χαμηλότερο ΕΚΑΣ, ήτοι 35,30 ευρώ μηνιαίως.


Άλλες ρυθμίσεις


Επίσης:


* Αυξάνεται κατά ένα εξάμηνο το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης για όσους
ασφαλισμένους συμπληρώνουν τα απαιτούμενα, για τη θεμελίωση δικαιώματος,
συντάξιμα έτη το έτος 2004. Πρόκειται για τα γνωστά εξάμηνα που προστίθενται
σταδιακά τα τελευταία 10 χρόνια σε εφαρμογή του νόμου 2084 του 1992.


* Παρατείνεται η ρύθμιση των χρεών των αυτοαπασχολούμενων προς τα
ταμεία. Για το IKA δεν προβλέπεται παράταση της ρύθμισης των χρεών.


* Αυξάνονται οι επικουρικές συντάξεις των δημοσίων υπαλλήλων που
χορηγούν τα Ταμεία Αρωγής τους (ΤΕΑΔΥ) κατά 1/20 των συντάξιμων αποδοχών
(Νόμος 2676/99). Η αύξηση αυτή – που θα είναι ανεξάρτητη της όποιας αύξησης
δοθεί για το έτος 2004 στα πλαίσια της εισοδηματικής πολιτικής – χορηγείται σε
όσους συνταξιούχους παίρνουν συντάξεις μικρότερες του 20% των συντάξιμων
αποδοχών τους.


* Αυξάνονται οι συντάξεις των ήδη συνταξιούχων δημοσίων υπαλλήλων μέχρι
28,17 ευρώ τον μήνα (πέρα από τις όποιες άλλες αυξήσεις) σε εφαρμογή του νόμου
3075 του 2002, με τον οποίο επεκτάθηκε σταδιακά το ποσό των 176 ευρώ και στους
συνταξιούχους. Η πρώτη δόση από την επέκταση αυτή και την αναπροσαρμογή των
συντάξεων κατεβλήθη το έτος 2003 και θα ολοκληρωθεί η καταβολή των 141 ευρώ
(80% των 176 ευρώ) για όσους δικαιούνται πλήρη σύνταξη το έτος 2007.


* Οριστικοποιείται και καταρτίζεται νέος πίνακας Βαρέων και Ανθυγιεινών
Επαγγελμάτων μέχρι 31/12/2004. Η σχετική ρύθμιση περιλαμβάνεται στον νόμο 3029
του 2002 και προβλέπει ότι μέσα στο έτος 2004 θα δημιουργηθεί ο νέος κατάλογος
με τα επαγγέλματα της κατηγορίας των βαρέων και ανθυγιεινών. Έτσι, όσοι θα
ασφαλιστούν μετά την 1/1/2005 θα υπαχθούν ή όχι στον κανονισμό που ισχύει για
τα ΒΑΕ με βάση το νέο Π.Δ. που θα ορίζει τα επαγγέλματα και τις διάφορες
ειδικότητες. Όσοι έχουν υπαχθεί στο καθεστώς ΒΑΕ που ισχύει μέχρι σήμερα ή θα
υπαχθούν μέχρι 31/12/2004 ή θα συνεχίσουν στην ίδια κατηγορία χωρίς αλλαγή
καθεστώτος.


* Αυξάνονται οι συντάξεις των ήδη συνταξιούχων αλλά και όσων
συνταξιοδοτηθούν το έτος 2004 από το ΝΑΤ με αναπροσαρμογή του ποσοστού
αναπλήρωσης στο 65%, από το 62,5% που ήταν το 2003. Ανάλογη αύξηση (2,5%) στο
ποσοστό αναπλήρωσης έγινε τo 2003 και θα ακολουθήσουν άλλες δύο (το 2005 και
το 2006), έτσι ώστε οι συντάξεις του ΝΑΤ να διαμορφωθούν στο 70% των
συντάξιμων αποδοχών, από το 60% που ήταν μέχρι 31/12/2002 (νόμος 3075/2002).


* Αυξάνονται οι βασικές συντάξεις του ΟΓΑ κατά 30 ευρώ τον μήνα και
διαμορφώνονται από 1/1/2004 στα 200 ευρώ (από 170 που είναι το 2003).
Παράλληλα, από την ίδια ημερομηνία καθίσταται υποχρεωτική η ασφάλιση και για
τους δύο συζύγους στον ΟΓΑ (εφόσον είναι και οι δύο αγρότες) και καταργείται
το δικαίωμα επιλογής ασφάλισης του ενός που υπήρχε μέχρι σήμερα.


* Αυξάνονται οι συντάξεις των συνταξιούχων των Ταμείων Συντάξεως
Προσωπικού της Τραπέζης της Ελλάδος, Συντάξεως Προσωπικού Εθνικής Τραπέζης,
Συντάξεως Προσωπικού Αγροτικής Τραπέζης, Ασφάλισης Προσωπικού ΕΤΒΑ, Ασφάλισης
Προσωπικού Ιονικής-Λαϊκής Τραπέζης, Ασφάλισης Προσωπικού ΟΤΕ και του ΟΑΠ – ΔΕΗ
με ενσωμάτωση της ΑΤΑ και αναπροσαρμογή των ήδη χορηγούμενων συντάξεων. Η
διαφορά μεταξύ του νέου ποσού σύνταξης που θα προκύψει από την αναπροσαρμογή
και εκείνου που χορηγείται σήμερα θα καταβληθεί σε πέντε ισόποσες ετήσιες
δόσεις με αρχή την 1/1/2004.


* Μειώνεται από 6% στο 4,5% τον χρόνο η μείωση της σύνταξης στις
περιπτώσεις πρόωρης συνταξιοδότησης για τους ασφαλισμένους των Ταμείων Τύπου.
Επεκτείνεται λοιπόν και στα Ταμεία αυτά η σχετική διάταξη, που ισχύει εδώ και
ενάμιση χρόνo περίπου στις άλλες κατηγορίες μισθωτών.


Πιο εύκολη η διαδοχική ασφάλιση και σύνταξη σε διαζευγμένους



Απλουστεύεται η διαδικασία της διαδοχικής ασφάλισης. Μέχρι σήμερα, κάθε
φορέας ασφάλισης υπολόγιζε το δικό του τμήμα και το γνωστοποιούσε στον
οργανισμό που έδινε, τελικά, τη σύνταξη. Τώρα, η διαδικασία αυτή γίνεται πιο
εύκολη, ενώ θα βελτιωθούν και τα ποσά των συντάξεων. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις
του υπουργείου Εργασίας, θα μειωθεί σημαντικά ο χρόνος καθυστέρησης που
υπάρχει σήμερα στη διαδικασία έκδοσης διαδοχικών συντάξεων κατά 4-6 μήνες (με
τα ισχύοντα, για την έκδοση των συντάξεων αυτής της κατηγορίας απαιτούνται από
10 μήνες έως και 2 έτη).


* Εισάγεται για πρώτη φορά ο θεσμός της απονομής συντάξεως γήρατος ή
θανάτου σε διαζευγμένους ή διαζευγμένες. Οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση αυτής
της σύνταξης είναι η ύπαρξη 15 χρόνων έγγαμου βίου (και η μη τέλεση άλλου
γάμου), η συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας του ενδιαφερομένου ή της
ενδιαφερομένης, ενώ το εισόδημά του δεν πρέπει να υπερβαίνει τις ετήσιες
συντάξεις του ΟΓΑ για τους ανασφάλιστους υπερήλικες και η σύνταξη τού (ή της)
πρώην συζύγου πρέπει να υπερβαίνει τα 500 ευρώ.


* Δίνεται η δυνατότητα συνταξιοδότησης των αυτοαπασχολουμένων με 37
χρόνια ασφάλισης, χωρίς όριο ηλικίας, ενώ η κατώτατη σύνταξή τους θα είναι ίση
με την κατώτατη του ΙΚΑ.


* Υπάγονται στον ΟΓΑ, πλέον, όλοι οι μισθωτοί και εργάτες που
απασχολούνται στον πρωτογενή τομέα της γεωργίας, της κτηνοτροφίας και της
αλιείας.


* Καθιερώνεται νέος τρόπος υπολογισμού του εφάπαξ των δημοσίων
υπαλλήλων με βάση τις αποδοχές της 5ετίας και δυνατότητα αναγνώρισης χρόνου
υπηρεσίας (με εξαγορά).


* Θεσμοθετείται η ταυτόχρονη καταβολή της κύριας και της επικουρικής
σύνταξης, με την προϋπόθεση να έχουν πραγματοποιηθεί 7.500 ημέρες ασφάλισης.

Επόμενο άρθρο

Google news

Ακολουθήστε tanea.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Σχετικά άρθρα

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
0 /50
0 /2000

Τα Νεότερα

  1. Κορυδαλλός: Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες αποκατάστασης στο σύστημα ανίχνευσης αερίων του 1ου ΕΠΑΛ
  2. EuroLeague: Η βαθμολογία μετά τους αγώνες της Πέμπτης για την 11η αγωνιστική
  3. EuroLeague: Η Ζαλγκίρις πέρασε από το Μιλάνο με τρομακτικό Βαλαντσιούνας (83-86), άνετη νίκη για τη Βαλένθια (102-87) και ξέσπασμα της Ρεάλ (105-84)

Πιο Σχολιασμένα

Πιο Διαβασμένα

Cookies