Πριν η Τζανόλα Νονίνο παρουσιάσει το προϊόν της, η ιταλική γκράπα είχε την

«αξιοπρέπεια» των συστατικών της: φλούδες και κουκούτσια, κοτσάνια από

τσαμπιά, ό,τι έμενε από το πάτημα των σταφυλιών για την παραγωγή κρασιού. Το

μείγμα αυτό ήταν για τα σκουπίδια και το προϊόν του είχε συχνά τη γεύση τους.

Οικογένεια Νονίνο. Δεύτερη από δεξιά η Τζανόλα, η μητέρα της ιταλικής

γκράπας, και από αριστερά η Αντονέλα, η Κριστίνα και η Ελιζαμπέτα

Αλλά η Τζανόλα είδε σ’ αυτό δυνατότητες και μια πιθανή αγορά για την γκράπα

που ώς τότε δεν είχε διακρίνει κανείς. Και οραματίστηκε αυτό ακριβώς που έγινε

τελικά: ένα κρυστάλλινο νέκταρ που μπορεί να συναγωνιστεί το κονιάκ και να

πολεμήσει το μπράντι. «Μετέτρεψα την γκράπα από Σταχτοπούτα σε βασίλισσα» λέει

η 65χρονη Νονίνο.

H επιχείρησή της είναι μητριαρχική και κυριαρχεί σ’ αυτήν το γυναικείο φύλο. H

Τζανόλα είναι η μούσα και ο ιθύνων νους. Διευθυντές είναι οι τρεις θυγατέρες

της: η Κριστίνα 40 ετών, η Αντονέλα 37 ετών και η Ελιζαμπέτα 35 ετών. Δεν

έχουν αδελφούς. Ο πατέρας τους μένει στο περιθώριο της φρενήρους

δραστηριότητάς τους. Και κρατούν τους συζύγους τους σε ακόμη μεγαλύτερη

απόσταση.


Το βραβείο

Γκράπα Νονίνο. Από Σταχτοπούτα έγινε…βασίλισσα!

H φόρμουλα αυτή λειτουργεί. Ακριβώς 30 χρόνια από τον μήνα που η Τζανόλα και ο

σύζυγός της, ο 69χρονος Μπενίτο παρουσίασαν την πρώτη πραγματικά υψηλής

ποιότητος γκράπα, η φίρμα Nonino είναι μια πολύ γνωστή εμπορική επωνυμία και

επιχείρηση όχι μόνο στην Ιταλία, αλλά και στη Γερμανία, την Ιαπωνία, τη Νότια

Αφρική και τις ΗΠΑ. Από την έδρα τους στο Περκότο, κοντά στην Τεργέστη, οι

Νονίνο παράγουν περίπου ένα εκατομμύριο λίτρα γκράπας τον χρόνο και εξάγουν

περίπου το 20% της ποσότητας αυτής. Σε αναγνώριση της επιτυχίας τους,

τιμήθηκαν πρόσφατα με ένα βραβείο που απονέμεται κάθε χρόνο από τον πρόεδρο

της Ιταλίας στον επιχειρηματία που βοηθάει να αποκτήσει παγκόσμιο κύρος η

φράση «made in Italy». Και το βραβείο αυτό ανήκει κυρίως στην Τζανόλα, τη

μητέρα της ιταλικής γκράπας.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1960, όταν η Τζανόλα παντρεύτηκε τον Μπενίτο

Νονίνο, οι συγγενείς του συζύγου της απέσταζαν ένα τελείως διαφορετικό ποτό.

«Ήταν ένα τραχύ ποτό, συνδεδεμένο με τους άνδρες και τη σκληρή δουλειά» λέει η

Τζανόλα. Εκείνη ήθελε περισσότερα και υποψιαζόταν ότι τόσο το ποτό όσο και η

οικογένειά της μπορούσαν να τα καταφέρουν καλύτερα. Άρχισε με τα «σκουπίδια»

των πατητηριών, από τα οποία φτιαχνόταν η γκράπα. Πήγε στις συζύγους των

αμπελουργών, οι οποίες εξαρτιόνταν από τους συζύγους τους για το χαρτζιλίκι,

και τους προσέφερε χρήματα αν ξεχώριζαν από τον σωρό τα υπολείμματα ενός και

μόνο είδους σταφυλιών και της τα παρέδιδαν όσο ήταν ακόμη φρέσκα. Στο μεταξύ,

εκείνη κι ο Μπενίτο επένδυσαν σε εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας, ώστε να

μπορούν να απομονώνουν τα συστατικά που προκαλούν την τραχιά γεύση και να

απελευθερώνουν τη φρουτώδη γεύση και τη γλύκα της γκράπας. Το κατάφεραν τον

Δεκέμβριο του 1973, με μια ειδική παρτίδα γκράπας από ένα και μόνο είδος

σταφυλιού, την ποικιλία Picolit. Μετά ήρθαν τα δύσκολα.

«Οι αστοί δεν καταδέχονταν ούτε καν να βάλουν γκράπα στην κάβα τους» εξηγεί η

Αντονέλα, η επίσημη ιστορικός της οικογένειας. «Ντρέπονταν να το κάνουν». H

Τζανόλα είχε μερικές ιδέες. Έβαλε την γκράπα Nonino σε ιδιαίτερα μπουκάλια,

διαφανή, με απαλή καμπύλη. Στο χείλος τους τοποθέτησε ασημί δακτυλίους και

έγραψε τις ετικέτες τους στο χέρι. Μετά άρχισε να πηγαίνει σε δοκιμές κρασιών

και καλά ιταλικά εστιατόρια με τον θησαυρό της ανά χείρας. Ταχυδρόμησε

μπουκάλια σε διάσημους, παρακαλώντας τους να δοκιμάσουν το ποτό. «Επί δέκα

χρόνια, το μόνο που έκανα ήταν να δουλεύω γι’ αυτή την γκράπα» εξηγεί. «Δεν

είχα χρόνο ούτε να δω τηλεόραση – τόσο απασχολημένη ήμουν να γράφω αυτές τις

ευλογημένες ετικέτες».

Η επιβεβαίωση

Μια μέρα ένα αυτοκίνητο σταμάτησε στα γραφεία της οικογένειας. Ένας οδηγός

βγήκε και έδωσε μια παραγγελία για 48 μπουκάλια, για λογαριασμό του εργοδότη

του. Ο εργοδότης αυτός ήταν ο Τζοβάνι Ανιέλι, ο επικεφαλής της Fiat. H στιγμή

εκείνη ήταν η επιβεβαίωση της επιτυχίας τής προσπάθειας της Τζανόλα.

Σήμερα οι περισσότερες ετικέτες της γκράπας Nonino δεν είναι πια χειρόγραφες.

Αλλά η προσπάθεια της οικογένειας να καθιερώσει την γκράπα ως ένα ακριβό ποτό

πολυτελείας δεν σταματάει ποτέ.

LINK:

http://www.nonino.it/

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Γιώργος Αγγελόπουλος