Τα DVD, το home cinema και οι ψηφιακές βιντεοκάμερες κλέβουν τις καρδιές

των Ελλήνων. Την ίδια ώρα πάντως που οι Έλληνες καταναλωτές δείχνουν ιδιαίτερη

προτίμηση στις συσκευές νέας τεχνολογίας που αφορούν τη διασκέδασή τους, η

αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών αναπτύσσεται με ρυθμούς χελώνας.

H αγορά των συσκευών διασκέδασης αυξάνεται αλματωδώς κάθε χρόνο και η απλή

τηλεόραση δίνει τη θέση της στο home cinema, το βίντεο αντικαθίσταται από το

DVD και η αναλογική βιντεοκάμερα από την ψηφιακή. Μάλιστα η αγορά των

προϊόντων αυτών χρηματοδοτείται στο μεγαλύτερο μέρος της με δανεικά. Σύμφωνα

με εκτιμήσεις μεγάλης αλυσίδας λιανικών πωλήσεων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών

ειδών, το 60% των αγορών χρηματοδοτείται μέσω καταναλωτικών δανείων, το 15%

μέσω πιστωτικών καρτών και μόλις 25% των αγορών πληρώνεται μετρητοίς.

Εξάπλωση DVD

Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και με τα προϊόντα νέας τεχνολογίας που έχουν σχέση

με την ψυχαγωγία μας.

H αγορά για παράδειγμα του DVD αυξάνεται με ρυθμούς πρωτοφανείς: φέτος

υπολογίζεται ότι ο τζίρος θα είναι υπερδιπλάσιος (150% πάνω) σε σύγκριση με

πέρσι όπου οι πωλήσεις ανήλθαν σε 37 εκατ. ευρώ, ενώ με ρυθμούς μεγαλύτερους

του 50% αυξάνονται και οι πωλήσεις συσκευών home cinema και ψηφιακών καμερών.

Σήμερα από το σύνολο των πωλήσεων βιντεοκάμερας το 80% αφορά ψηφιακές συσκευές

και μόλις το 20% αναλογικές.

Ο κ. Γεώργιος Μάρκου, εμπορικός διευθυντής της αλυσίδας Κωτσόβολος,

επισημαίνει ότι η καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων και ειδικά των νέων και

μέσων ηλικιών καθορίζεται περισσότερο από την ανάγκη αναβάθμισης της ποιότητας

της καθημερινότητάς τους, παρά από την ικανοποίηση βασικών τους αναγκών.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η αντικατάσταση των λεγόμενων λευκών συσκευών

(πλυντήρια, ψυγεία, κουζίνες) γίνεται στην Ελλάδα κάθε 13 χρόνια κατά μέσο

όρον, σε αντίθεση με τις χώρες της Δυτικής Ευρώπης όπου οι αντικαταστάσεις των

συσκευών αυτών γίνονται με ταχύτερους ρυθμούς.

Πιο προσιτά

Βέβαια η μεγαλύτερη προτίμηση που δείχνουν οι καταναλωτές στα προϊόντα που

αφορούν την ψυχαγωγία τους δεν είναι άσχετη και από το γεγονός ότι αυτά είναι

περισσότερο προσιτά σε σχέση με το κόστος τους. H τιμή ενός προσωπικού

υπολογιστή ξεκινάει συνήθως από 1.000 ευρώ και μπορεί να φθάσει και τις 3.000

ευρώ ενώ ένα απλό DVD μπορεί να αποκτηθεί ακόμη και με 100 ευρώ και για μια

επώνυμη μάρκα home cinema (οθόνες τηλεόρασης μεγαλύτερες από τις συμβατικές)

δεν χρειάζονται παρά μόνο 300 ευρώ.

Τελευταίοι στο Ίντερνετ

Ενώ όμως η αγορά συσκευών ψυχαγωγίας γνωρίζει μεγάλη άνθηση, με το DVD

να έχει μπει ήδη στα μισά από τα ελληνικά νοικοκυριά, ένα άλλο προϊόν νέας

τεχνολογίας, περισσότερο χρηστικό και λιγότερο ψυχαγωγικό, οι προσωπικοί

ηλεκτρονικοί υπολογιστές, εξακολουθεί να είναι ο φτωχός συγγενής στις

καταναλωτικές μας προτιμήσεις.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα για τις νέες τεχνολογίες και την κοινωνία της

πληροφορίας, μόνο ένα στα τρία ελληνικά νοικοκυριά έχει αποκτήσει ηλεκτρονικό

υπολογιστή και δύο στα δεκαπέντε έχουν σύνδεση με το Ίντερνετ. Οι επιδόσεις

αυτές κατατάσσουν την Ελλάδα στην τελευταία θέση μεταξύ των χωρών-μελών της

E.E. σε ό,τι αφορά τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών και Ίντερνετ.