Προβλήματα δυσλεξίας αντιμετωπίζει, σύμφωνα με διεθνή στατιστικά δεδομένα,

το 5-10% του πληθυσμού παγκοσμίως. Με βάση τους διεθνείς στατιστικούς δείκτες,

σε μαθητικό πληθυσμό 1.500.000 μαθητών, από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο,

εκτιμάται ότι περίπου 80.000 μαθητές παρουσιάζουν σοβαρές μαθησιακές

δυσκολίες.

Έτσι, παρότι στη χώρα μας το «επίσημο» ποσοστό των δυσλεκτικών μαθητών (αυτών

που έχουν προσκομίσει διάγνωση από ιατροπαιδαγωγικά κέντρα) ανέρχεται στο

2,2%, το «ανεπίσημο» ποσοστό θα πρέπει να υπολογίζεται ως αρκετά μεγαλύτερο.

Την ίδια στιγμή οι Έλληνες εκπαιδευτικοί εμφανίζονται «άοπλοι» στην προσπάθεια

να αναγνωρίσουν αλλά και να βοηθήσουν ουσιαστικά τους μαθητές με μαθησιακές

δυσκολίες.

H δυσλεξία, σύμφωνα με τον Γιώργο Παυλίδη, καθηγητή των Μαθησιακών Δυσκολιών

στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, είναι βιολογικής αιτιολογίας, κυρίως

κληρονομικής. Εμφανίζεται συχνότερα στα αγόρια, σε αναλογία 3 – 4 αγόρια προς

1 κορίτσι, και συνήθως συνοδεύεται από διάσπαση της προσοχής, παρορμητικότητα

αλλά και υπερκινητικότητα των μαθητών.

Γενικότερα, οι περισσότεροι δυσλεξικοί μαθητές παρουσιάζουν αδυναμία στα

γλωσσικά και τα θεωρητικά μαθήματα, ενώ η σχολική τους επίδοση είναι καλύτερη

στα προφορικά. Σίγουρα η πνευματική τους ικανότητα είναι ανώτερη απ’ αυτήν που

δείχνει η σχολική τους επίδοση, η οποία είναι ανομοιογενής. Στο «πάνθεον» των

δυσλεξικών ανήκουν μεγάλοι επιστήμονες και προσωπικότητες όπως οι Άλ.

Αϊνστάιν, Θ. Έντισον, Λεον. Ντα Βίντσι κ.ά.

H έλλειψη επαρκών και άρτια στελεχωμένων διαγνωστικών μονάδων συχνά δεν

επιτρέπει την έγκαιρη και πλήρη εκτίμηση των ιδιαιτέρων αναγκών των παιδιών με

ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Ωστόσο, η δυσλεξία είναι δυνατόν να διαγνωσθεί

εγκαίρως και να αντιμετωπισθεί κατάλληλα, ώστε να προληφθούν οι αρνητικές

συνέπειες στον ψυχο-συναισθηματικό κόσμο των μαθητών γενικότερα, αλλά και στη

σχολική τους πορεία ειδικότερα. Υπάρχουν πολλά συμπτώματα που παρέχουν

ενδείξεις για διάγνωση δυσλεξίας. Ένας μεγάλος αριθμός παιδιών με μαθησιακές

δυσκολίες αντιμετωπίζει προβλήματα στην ανάγνωση και τη γραφή. Υπάρχουν, όμως,

και περιπτώσεις όπου, ενώ είναι καλοί αναγνώστες, έχουν εξαιρετικά χαμηλή

ορθογραφική επίδοση. Αυτοί οι μαθητές αντιμετωπίζουν προβλήματα

δυσορθογραφίας. H μη έγκαιρη αντιμετώπιση του προβλήματος οδηγεί στη χαμηλή

αυτοεκτίμηση, το αίσθημα αποτυχίας και την απογοήτευση που λιπαίνουν το έδαφος

της περιθωριοποίησης και της απόρριψης. Τα παιδιά με δυσλεξία στη συντριπτική

τους πλειονότητα εντοπίζονται αφού έχουν ήδη οδηγηθεί στον… Καιάδα της

σχολικής αποτυχίας. Από έρευνες διαπιστώνεται ότι οι καθηγητές παραδέχονται

ότι η εκπαιδευτική πολιτική είναι αναποτελεσματική για μια πετυχημένη

παιδαγωγική παρέμβαση στους δυσλεξικούς μαθητές. H συντριπτική πλειονότητα των

εκπαιδευτικών (96%) παραδέχεται ότι το σχολείο δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις

ανάγκες των δυσλεξικών μαθητών.

Στα πλαίσια αυτά γίνεται κατανοητό γιατί οι μαθητές της Δευτεροβάθμιας

Εκπαίδευσης, παρά τις διαγνωστικές εκθέσεις που προσκομίζουν στα σχολεία τους,

δεν έχουν καμία διαφορετική διδακτική υποστήριξη πλην του δικαιώματος σε

προφορική αντί της γραπτής εξέτασης.