Το πεζοδρόμιο στο ύψος Αιόλου και Σταδίου είναι κατειλημμένο από τις

«μαϊμούδες» τελευταίας εσοδείας με λογότυπο. Λίγο πιο πάνω, μετά την

Κλαυθμώνος, ένα ψυγείο με αλάρμ ξεφορτώνει κούτες με εμφιαλωμένο νερό στη

λεωφορειολωρίδα. Πίσω του περιμένει ένα μπλε λεωφορείο με προορισμό το

Παναθηναϊκό Στάδιο. Στις μπροστινές θέσεις του κάθεται ο Ζακ Ρογκ με τον

Ζιλμπέρ Φελί. Στο Κέντρο Επιχειρήσεων Αγώνων αναβοσβήνουν συνέχεια κόκκινα

λαμπάκια στον λαβύρινθο της Αθήνας.

Αυτή θα είναι μια μετρίως εφιαλτική Ολυμπιακή ημέρα του χρόνου το καλοκαίρι

μπροστά σε όσα είναι πιθανό να συμβούν στην πόλη αν δεν κλείσουν σύντομα όλα

τα ανοιχτά μέτωπα του 2004. Γιατί μπορεί τα γήπεδα αργά ή γρήγορα να

παραδοθούν προς χρήση, οι εθελοντές να φορέσουν το καλό τους χαμόγελο και το

Μετρό να μεταφέρει κόσμο από το «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο Σύνταγμα, αλλά αν

δεν λειτουργεί ολόκληρη η πόλη σαν ένα καλοκουρδισμένο μουσικό όργανο τότε ο

ήχος της Αθήνας θα είναι μια παραφωνία.

Μέχρι στιγμής τα Ολυμπιακά μέτωπα αριθμούν μερικές δεκάδες εκ των οποίων

τουλάχιστον οκτώ είναι ακόμα «ανοιχτά». Ο διάλογος μεταξύ των εκπροσώπων

διαφόρων κοινωνικών ομάδων έχει ξεκινήσει εδώ κι έναν χρόνο αλλά ορισμένα

λεπτά θέματα, όπως είναι για παράδειγμα το ωράριο καταστημάτων, σούπερ μάρκετ

και πολυκαταστημάτων, η λειτουργία των ταξί, η αποκομιδή των σκουπιδιών, η

τροφοδοσία, το ωράριο στις Δημόσιες Υπηρεσίες και στις Τράπεζες, οι

νόμιμες-παράνομες επεκτάσεις των περιπτέρων, οι μικροπωλητές, η στάθμευση των

I.X. και τα σαραβαλάκια στους δρόμους, αλλά και η λειτουργία των λαϊκών αγορών

απασχολούν κυβέρνηση και Οργανωτική για τον Ολυμπιακό Αύγουστο του 2004.

1. ΩΡΑΡΙΟ

Εορταστικό τις καθημερινές, κλειστά τις Κυριακές!

Τις τέσσερις εβδομάδες του Αυγούστου θα ισχύσει το διευρυμένο ωράριο που

ισχύει τις εορτές των Χριστουγέννων. Αυτό σημαίνει 9.00-21.00 καθημερινά,

9.00-18.00 το Σάββατο και τις Κυριακές… κλειστά!

Το πακέτο του ωραρίου αφορά πολλές και διαφορετικές μεταξύ τους κοινωνικές

ομάδες. Ο «καμβάς» για να αναπτυχθεί ο διάλογος γύρω από το ωράριο ήταν μια

ανάγκη και ένας φόβος. Στην Αθήνα του χρόνου το καλοκαίρι θα κινούνται

τουλάχιστον 500.000 ξένοι τουρίστες-θεατές, ενώ θα εργάζονται τουλάχιστον

150.000 άτομα μόνο στις εγκαταστάσεις. Σε εκατοντάδες χιλιάδες υπολογίζονται

και οι Έλληνες επισκέπτες από τις διάφορες πόλεις της περιφέρειας και όσοι

εργάζονται σε περιφερειακές εταιρείες παροχής υπηρεσιών. Όλοι αυτοί θα

χρειαστούν ό,τι χρειάζεται οποιοσδήποτε από εμάς στην καθημερινότητά του. Κι

όχι μόνο από τις 8 το πρωί μέχρι το βράδυ, αλλά και το Σάββατο, ίσως και την

Κυριακή.

Αυτή ήταν η ανάγκη. Ο φόβος ήταν άλλος. H ΓΣΕΕ, τα Εργατικά Κέντρα, το EBEA

και οι εκπρόσωποι των πολυκαταστημάτων, σούπερ μάρκετ και τραπεζοϋπαλλήλων

αντιμετώπισαν από την αρχή το αίτημα για «διεύρυνση του ωραρίου» ως την

κερκόπορτα για «μόνιμες ρυθμίσεις». Τα τελευταία νέα του μετώπου είναι τα

εξής: τις τέσσερις εβδομάδες του Αυγούστου θα ισχύσει το διευρυμένο ωράριο που

ισχύει τις εορτές των Χριστουγέννων. Αυτό σημαίνει 9.00-21.00 καθημερινά,

9.00-18.00 το Σάββατο και τις Κυριακές… κλειστά! Εκτός από τις περιοχές όπου

τα καταστήματα έτσι κι αλλιώς είναι ανοιχτά τις Κυριακές. Ευτυχώς ο

Δεκαπενταύγουστος (αργία) πέφτει Κυριακή το 2004 και έτσι οι διοργανωτές είχαν

μια γκρίνια λιγότερη.



2. ΠΟΡΕΙΕΣ – ΔΙΑΔΗΛΩΣΕΙΣ

Φοβούνται αλλά «υπάρχει θεσμικό πλαίσιο»

Οι αποκλεισμοί των δρόμων από πορείες είναι ότι φοβούνται περισσότερο οι διοργανωτές

Τι φοβούνται περισσότερο οι διοργανωτές των Ολυμπιακών Αγώνων; «Πορείες και

διαδηλώσεις» είναι η λακωνική απάντηση κυβερνητικού στελέχους με γνώση της

Ολυμπιακής προετοιμασίας. Ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο θέμα το οποίο ουδείς

επιθυμεί να «αγγίξει» προτείνοντας π.χ. να υπάρξει απαγόρευση ή να επιλεγούν

συγκεκριμένες διαδρομές και χώροι. Πορείες και διαδηλώσεις, είτε ομάδων που

πιέζουν για να διεκδικήσουν κάτι – το Ασοσιέιτεντ Πρες έγραψε πως ήδη οι

συνδικαλιστικές ηγεσίες των Σωμάτων Ασφαλείας θα ζητήσουν συνάντηση με τη…

Γιάννα Αγγελοπούλου -, είτε θέλουν να ακουστεί η φωνή τους σε ένα ακροατήριο,

όχι απλώς «ελληνικό» αλλά παγκόσμιο, αφού η Αθήνα θα είναι το επίκεντρο όλων

των MME του χρόνου το καλοκαίρι.

Μέχρι στιγμής δεν έχει ληφθεί ιδιαίτερη μέριμνα για το θέμα αυτό, παρ’ ότι

έχει απασχολήσει παλαιότερα τις συνεδριάσεις της Μεικτής Ομάδας Παρακολούθησης

Έργου (κυβέρνηση, Οργανωτική και φορείς κατά περίπτωση). «Υπάρχει θεσμικό

πλαίσιο για τις πορείες και τις συγκεντρώσεις κι αυτό καλύπτει φυσικά και τη

λειτουργία της πόλης του χρόνου το καλοκαίρι» απαντά διπλωματικά το ίδιο

κυβερνητικό στέλεχος.



3. ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ – ΠΕΡΙΠΤΕΡΩΝ

Βράδυ οι «μεγάλοι», μεσημέρι οι «μικροί»

Πονοκέφαλος η τροφοδοσία μικρών μαγαζιών και περιπτέρων

Στην αρχή όλοι είπαν ότι αρκεί να γίνεται η τροφοδοσία των καταστημάτων από

τις 12.00 τα μεσάνυχτα έως τις 7.00 το πρωί. Μετά όμως σκέφτηκαν. Τι θα γίνει

με τα μαγαζάκια και τα περίπτερα που θα ξεμένουν από νερό, αναψυκτικά και

παγωτά; Ο διάλογος συνεχίζεται. Υπάρχουν προτάσεις για να μοιράζει το γνωστό

φορτηγό-ψυγείο την πραμάτεια του και σε ένα «αθώο» δίωρο το μεσημέρι, σε ώρα

δηλαδή που δεν υπάρχει Ολυμπιακός φόρτος στους δρόμους. Το θέμα ακόμη είναι

ανοιχτό.

Οι επεκτάσεις. Σε ό,τι αφορά ειδικά τα περίπτερα, τις παράνομες

επεκτάσεις τους στα πεζοδρόμια, όπως και τους μικροπωλητές, έχει «μετρηθεί»

ότι «μπλοκάρουν» τη ροή των πεζών με κίνδυνο να συμβούν «εμφράγματα» και

συνωστισμός.

Το πρόβλημα έχει περιγράψει ακόμα και ο «πολύς» Μάικλ Νάιτ, ο πετυχημένος

υπουργός Ολυμπιακών Αγώνων του Σίδνεϊ και νυν σύμβουλος της Διεθνούς

Ολυμπιακής Επιτροπής. «Αν δημιουργήσεις ακόμα και ένα μικρό εμπόδιο στη ροή

των ανθρώπων που περπατούν σε ένα πεζοδρόμιο, αυτόματα αυτό επηρεάζει ακόμα

και την κίνηση στον δρόμο. Δεν πρέπει να υπάρχει τίποτα που να εμποδίζει τη

ροή στα πεζοδρόμια πολυσύχναστων δρόμων. Ακόμη και λόγοι ασφαλείας το

επιβάλλουν». Τι θα γίνει στην Αθήνα; θα δούμε σε λίγους μήνες.



4. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ I.X. – «ΣΑΡΑΒΑΛΑΚΙΑ»

«Σκούπα» στα παρκαρισμένα

Τα «σαραβαλάκια» θα εξαφανιστούν από τους δρόμους σε λίγους μήνες

H Αθήνα θα γνωρίσει δύο νέες έννοιες τους επόμενους μήνες. Πρόκειται για τις

ZEEK και τις ΖΕΣ. Οι ZEEK είναι οι Ζώνες Ελεγχόμενης Εισόδου και Κυκλοφορίας

και οι ΖΕΣ είναι Ζώνες Ελεγχόμενης Στάθμευσης. Οι σχετικοί χάρτες δεν έχουν

ακόμη οριστικοποιηθεί, αλλά το βέβαιο είναι ότι γύρω από τις Ολυμπιακές

εγκαταστάσεις θα υπάρξουν και ZEEK και ΖΕΣ.

Βάσει αυτών ο καθένας που μένει π.χ. κοντά στις εγκαταστάσεις του Ελληνικού θα

ξέρει από πού θα μπει, πού θα περάσει και πού θα παρκάρει για το σπίτι του. Οι

ZEK θα καθορίσουν το πού θα επιτρέπεται το παρκάρισμα. Τα ιδιωτικά πάρκινγκ

μάλλον θα ακολουθήσουν τους κανόνες της αγοράς για να ρυθμίσουν το ωράριο

λειτουργίας τους, αλλά οι δημόσιοι δρόμοι που χρησιμοποιούνται ως χώρος

στάθμευσης θα υπόκεινται σε αυστηρές απαγορεύσεις. Όλα αυτά συζητούνται με

τους Δήμους και την Τροχαία αφού στις κατοικημένες περιοχές θα δοθούν και

ειδικές κάρτες εισόδου.

Σε ό,τι αφορά τα «σαραβαλάκια» (δηλαδή οχήματα χωρίς πινακίδες) καλύτερα να

τα… αποσύρετε τώρα γιατί θα σας τα αποσύρουν χωρίς δεύτερη κουβέντα σε

λίγους μήνες. Ενδεχομένως το μέτρο της «εκκαθάρισης» να αποφασιστεί και για τα

εγκαταλελειμμένα με πινακίδες. Το μέτωπο είναι στα χέρια επίσης των Δήμων.



5. ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ

17 εκατ. ευρώ για προσλήψεις και εξοπλισμό

Από τις 15 Ολυμπιακές εγκαταστάσεις στο δίμηνο των Αγώνων θα χρειαστεί να

γίνει αποκομιδή και μεταφορά 8.000 τόνων απορριμμάτων

Ένα από τα πιο σοβαρά μέτωπα για το οποίο άρχισαν να λαμβάνονται αποφάσεις.

Συνολικά 38 δήμοι της Αττικής θα ενισχυθούν με προσωπικό και μηχανήματα, για

να μπορέσουν να διαχειριστούν τους επιπλέον 24.500 τόνους Ολυμπιακών

απορριμμάτων. Περίπου 1.500 με 2.000 άτομα θα ενταχθούν στις υπηρεσίες

καθαριότητας των δήμων για την περίοδο των Αγώνων, ενώ στο πλαίσιο του

εξοπλισμού θα αγοραστούν από απορριμματοφόρα και κάδους απορριμμάτων μέχρι

καλαθάκια και σταχτοδοχεία.

Για τον σκοπό αυτό θα διατεθούν περίπου 17 εκατομμύρια ευρώ. H μερίδα του

λέοντος σε προσλήψεις και εξοπλισμό θα πάει κυρίως στους Δήμους Πειραιά,

Αμαρουσίου, Νικαίας, Καλλιθέας, Περιστερίου, Αχαρνών, Γλυφάδας, Νέας Ιωνίας,

Παλαιού Φαλήρου και Χαλανδρίου.

Άλλα 34 εκατομμύρια ευρώ θα διατεθούν για την καθαριότητα μόνον στον Δήμο

Αθηναίων και 55 εκατομμύρια ευρώ για την αποκομιδή και μεταφορά των

απορριμμάτων από τις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις της Αττικής.

Υπολογίζεται ότι από τις 15 Ολυμπιακές εγκαταστάσεις στο δίμηνο των Αγώνων θα

χρειαστεί να γίνει αποκομιδή και μεταφορά 8.000 τόνων απορριμμάτων. Ήδη, ο

«Αθήνα 2004» έχει αναθέσει το έργο αυτό σε ιδιωτική εταιρεία.

Παράλληλα, θα προβλεφθεί να υπάρχει και ένας κεντρικός μηχανισμός – με περίπου

150 άτομα και κάποια μηχανήματα – που θα παρεμβαίνει πυροσβεστικά σε έκτακτες ανάγκες.



6. ΤΑΞΙ

Κίτρινος «πυρετός»

Οι πολλαπλές μισθώσεις στο… μικροσκόπιο

Κάτι ξεκίνησε να συζητείται, κάπου, κάποτε… Έκτοτε η τύχη του διαλόγου

αγνοείται (και κανείς δεν ψάχνει να τη βρει βέβαια!). Τι θα κάνουν τα 15.000

ταξί της Αθήνας του χρόνου το καλοκαίρι; θα μπαίνουν, συχνά-πυκνά, στις

λεωφορειολωρίδες που θα γίνουν Ολυμπιακές όπως σήμερα; Θα «μιλάνε» αγγλικά και

γαλλικά; Θα κόβουν αποδείξεις; Θα παίρνουν «τριπλή» ξεφορτώνοντας επισκέπτες

στο Σύνταγμα (για να ψάχνουν μετά στον χάρτη να βρουν την Πλάκα;). Άγνωστο…



7. ΜΙΚΡΟΠΩΛΗΤΕΣ

Είναι… παντού

Τα παζάρια του Αυγούστου είναι άλλος ένας μεγάλος πονοκέφαλος

Υπάρχουν οι νόμιμοι και οι παράνομοι. Οι πρώτοι είναι έτσι κι αλλιώς λίγοι. Οι

δεύτεροι είναι… παντού. Στο ίδιο μέτωπο περιλαμβάνονται και τα κάθε είδους

παζάρια που αναπτύσσονται με την ανοχή των δημοτικών αρχόντων σε διάφορους

δρόμους της πόλης. Αυτός είναι ένας μεγάλος πονοκέφαλος για όλους γιατί

συνδέεται ευθέως με την αστυνόμευση της πόλης. Το μέτωπο είναι ορθάνοιχτο.



8. ΛΑΪΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ

Αλλάζουν στέκια

Υπάρχει συναίνεση και για ακύρωση λαϊκών αγορών

Υπάρχει φως στην άκρη του τούνελ. Οι εκπρόσωποι όσων πουλάνε φρούτα, λαχανικά

και άλλα αγαθά σε λαϊκές αγορές που βρίσκονται είτε κοντά σε Ολυμπιακές

εγκαταστάσεις (π.χ. πίσω από το Παναθηναϊκό Στάδιο) είτε επάνω σε

δρόμους-διαφυγές από την κυκλοφορία των λεωφόρων (Κολωνάκι, Εξάρχεια, Γκύζη

κ.λπ.) συναινούν ακόμη και να «ακυρώσουν» δύο-τρεις λαϊκές ή να τις μεταφέρουν

σε άλλους δρόμους, προκειμένου να διευκολυνθεί η κατάσταση.