Παρά το γεγονός ότι στο παρελθόν τα εμπορικά κέντρα δεν «περπάτησαν», για
διάφορους λόγους, στελέχη της Lamda Development λένε ότι η ανταπόκριση που
έχουν μέχρι τώρα για τα δύο έργα που κατασκευάζονται από την εταιρεία, το ένα
στην Αττική και το άλλο στη Θεσσαλονίκη, δείχνει ότι από το 2004, οπότε και θα
ολοκληρωθούν, θα χτυπάει σ' αυτά η εμπορική καρδιά της Αθήνας και της
Θεσσαλονίκης.


Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Χωριού Τύπου, που αναπτύσσεται σε μια
έκταση 202 στρεμμάτων στο Μαρούσι. H Lamda Development ανέλαβε την επένδυση
αγοράζοντας το 2002, έπειτα από διαγωνισμό, από τον Δήμο Αμαρουσίου το 95% της
Δημοτικής Επιχείρησης, στην οποία ανήκε η έκταση. Θα πρόκειται για το πρώτο
οικιστικό και εμπορικό κέντρο γιγαντιαίας κλίμακας στην Ελλάδα,
(προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ) με 300 κατοικίες, 63 στρέμματα πρασίνου και
ένα υπερτοπικό εμπορικό και ψυχαγωγικό κέντρο.


Οι κατοικίες θα φιλοξενήσουν κατά τη διάρκεια των Αγώνων 1.600 δημοσιογράφους
και μετά θα πουληθούν σε ιδιώτες. Ωστόσο, η ανταπόκριση εκ μέρους τόσο των
ιδιωτών όσο και των εμπορικών αλυσίδων στις τιμές που θα ζητηθούν, θα δείξει
κατά πόσο ο όμιλος της Lamda, που δραστηριοποιείται για πρώτη φορά σε έργα
τέτοιας κλίμακας, θα κερδίσει το μεγάλο αυτό στοίχημα.


Σε κάμψη η αγορά


Οι ειδικοί της κτηματαγοράς εκτιμούν ότι η μειωμένη ζήτηση για αγορά κατοικίας
θα οδηγήσει τα επόμενα χρόνια σε πτώση των τιμών. Από την άλλη πλευρά, η αγορά
επαγγελματικών ακινήτων βρίσκεται, τους τελευταίους μήνες, σε κάμψη, με τα
ενοίκια να έχουν υποχωρήσει και καταστήματα να παραμένουν ξενοίκιαστα για
καιρό, ακόμη και σε σημεία-φιλέτα.


«Δεν περπατάμε στα σύννεφα. Γνωρίζουμε ότι η μείωση της ιδιωτικής κατανάλωσης
έχει επηρεάσει την αγορά, αλλά από τις έρευνες που κάναμε για τη συγκεκριμένη
περιοχή και την ανταπόκριση που έχουμε μέχρι τώρα, αισιοδοξούμε ότι θα
αποτελέσει πόλο έλξης για πολλά νοικοκυριά και αρκετές γνωστές εμπορικές
αλυσίδες», εκτιμά ο κ. Πάνος Νικολάου, διευθυντής ανάπτυξης της Lamda Estate
Development, που έχει αναλάβει το έργο και διαβεβαιώνει ότι οι ζητούμενες
τιμές θα είναι λογικές.


Οι λόγοι της αισιοδοξίας είναι, σύμφωνα με τον ίδιο, ότι το συγκρότημα
βρίσκεται σε κομβικό σημείο, πάνω στην Αττική Οδό (δίπλα στη Λεωφόρο
Κηφισίας), συνδέεται με τον προαστιακό σιδηρόδρομο και με τον νέο σταθμό του
ΗΣΑΠ που θα γίνει στην περιοχή, και θα απέχει 10 λεπτά από το κέντρο της
Αθήνας και 25 λεπτά από την Ελευσίνα.


Από χίλια κύματα


H προσπάθεια για τη λειτουργία του πρώτου εμπορικού κέντρου στην Αττική έχει
περάσει από χίλια κύματα. Το έργο έχει γίνει, αρκετές φορές στο παρελθόν,
αντικείμενο αντικρουόμενων επιχειρηματικών συμφερόντων, ενώ εναντίον του έχουν
κατατεθεί περισσότερες από μία προσφυγές.


Από την πλευρά του, ο κ. Νικολάου αναφέρει ότι «οι εργασίες, τόσο στο
οικιστικό όσο και στο εμπορικό τμήμα του έργου, προχωρούν κανονικά, καθώς η
αρχική οικοδομική άδεια ουδέποτε ανακλήθηκε και στόχος μας είναι να το
παραδώσουμε τον Μάρτιο του 2004».


H Lamda προσδοκά σημαντικά οφέλη από το έργο αυτό. Και αυτό, αφού όλες οι
σχετικές μελέτες που έχουν γίνει κατά καιρούς, αναφέρουν ότι «όποιος προλάβει
να "κτίσει" από τώρα θέσεις στην αγορά αυτή, θα κερδίσει σήμερα και αύριο τη
μάχη του ανταγωνισμού».


Τα πρώτα βήματα στη ναυπήγηση πολεμικών σκαφών



Τομέας με μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης αποτελεί για τη Lamda Development και η
κατασκευή θαλαμηγών και ταχύπλοων του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά και οι
επισκευές εμπορικών πλοίων. H αγορά αυτή, στην οποία μπήκε δυναμικά το 2000,
με την απόκτηση της εταιρείας Ήφαιστος, με εξειδίκευση στα σκάφη αναψυχής και
στα ταχύπλοα πολεμικής φύσεως, της αποφέρει ήδη το 39% του συνολικού της
τζίρου. H μάχη είναι σκληρή, καθώς η Lamda Shipyards and Marine Services, ο
βραχίονας της Lamda Development στον τομέα των ναυπηγοεπισκευών, έχει να
αντιμετωπίσει ισχυρούς ανταγωνιστές. H διείσδυση της ελληνικής εταιρείας στη
ναυπήγηση πολυτελών σκαφών δεν ήταν τυχαία. Τα στελέχη της μητρικής Lamda δεν
ήταν δύσκολο να διαπιστώσουν τους μεγάλους ρυθμούς ανάπτυξης στον τομέα αυτόν.
Μέσα σε μία εξαετία (1998 - 2003) η παγκόσμια αγορά ναυπήγησης θαλαμηγών
πολυτελείας αυξήθηκε με ρυθμό 159%!


«Χρειάστηκε να προχωρήσουμε σε επενδύσεις 15 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των
υποδομών του ναυπηγείου μας, αλλά στο τέλος η προσπάθειά μας ανταμείφθηκε.
Σήμερα, η εταιρεία έχει αυξήσει τον τζίρο της κατά 100%, από 12,5 εκατ. ευρώ
το 2001 σε 25 εκατ. ευρώ πέρυσι», λέει ο Μάριος Στεργίου, διευθύνων σύμβουλος
της εταιρείας, οι εγκαταστάσεις της οποίας βρίσκονται ακριβώς απέναντι από τα
Ναυπηγεία Ελευσίνας Το πρώτο βήμα στον χώρο της αμυντικής βιομηχανίας έγινε
πέρυσι, με την ανάθεση της κατασκευής των τορπιλακάτων «Τουρνάς» και
«Σακίπης», ύψους 4,4 εκατ. ευρώ. H επόμενη κίνηση αφορά τη συμμετοχή της σε
διαγωνισμό του υπουργείου Δημόσιας Τάξης, που βρίσκεται σε εξέλιξη, για την
κατασκευή επτά πυροσβεστικών πλοίων, σε κοινοπραξία με τη Motomarine του
ομίλου Δάριγκ και την Τ&Τ.


Ένα από τα μυστικά της εταιρείας είναι και το χαμηλό κατασκευαστικό κόστος του
ναυπηγείου σε σχέση με τους βασικούς του ανταγωνιστές (Σκαραμαγκά, Ελευσίνας
και Νεωρίου Σύρου).


Διαθέτουμε τα πιο λίγα εμπορικά κέντρα



Αν και η Ελλάδα έχει μεγαλύτερο πληθυσμό από την Πορτογαλία και μεγαλύτερο
ύψος καταναλωτικής δαπάνης, διαθέτει σήμερα τέσσερις φορές λιγότερα εμπορικά
κέντρα (σε επιφάνεια).


H συνολική επιφάνεια των εμπορικών κέντρων στην Πορτογαλία είναι 953.000 τ.μ.,
όταν στην Ελλάδα είναι μόλις 250.000 τ.μ. Επίσης, η αναλογία τετραγωνικών
μέτρων ανά κάτοικο είναι μόλις 20 τ.μ. στην Ελλάδα, όταν στην Πορτογαλία είναι
110 τ.μ.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από