Στη συγχώνευση των μονοθέσιων σχολείων με μικρό αριθμό μαθητών προχωρεί το

υπουργείο Παιδείας, με στόχο να δημιουργηθούν σχολικές μονάδες που θα παρέχουν

μεγαλύτερες ευκαιρίες εκπαίδευσης στα παιδιά των απομακρυσμένων περιοχών.

Απαραίτητη προϋπόθεση για τη δημιουργία των «σχολικών κέντρων» είναι να

συμφωνούν οι τοπικές κοινωνίες.

Όπως έχει διαπιστωθεί, στα μονοθέσια σχολεία οι δυνατότητες ένταξης στο

ημερήσιο πρόγραμμα μαθημάτων ξένων γλωσσών, μουσικής, νέων τεχνολογιών και

δραστηριοτήτων, όπως για παράδειγμα αθλητικών, είναι περιορισμένες. Παράλληλα,

στα συγκεκριμένα σχολεία οι μαθητές «χάνουν» από την έλλειψη ανταγωνισμού που

αναπτύσσεται στις τάξεις με ικανό αριθμό μαθητών. Με τη συγχώνευση αυτών των

σχολείων, λοιπόν, δημιουργούνται πολυθέσια σχολεία, που λειτουργούν ως

ολοήμερα χωρίς επιπλέον διδακτικό προσωπικό – παρά τους δασκάλους που

υπηρετούσαν στα μονοθέσια – και με τις δραστηριότητες που περιλαμβάνονται στο

πρόγραμμα των σχολείων των μεγάλων πόλεων.

Έτσι, για παράδειγμα, στο Δημοτικό Σχολείο του Νευροκοπίου, που λειτουργεί

πλέον ως δωδεκαθέσιο, φοιτούν οι μαθητές του λεκανοπεδίου του Νευροκοπίου και

τεσσάρων ακόμη οικισμών. Οι μαθητές του διδάσκονται πλέον αγγλικά, χορό,

κάνουν μαθήματα θεατρικής αγωγής και παρακολουθούν τμήματα αθλητικών

δραστηριοτήτων. Το νέο σχολείο λειτουργεί ως ολοήμερο, δυνατότητα που δεν

υπήρχε στα μονοθέσια. «Προϋπόθεση για να προχωρήσουμε σε συγχώνευση είναι να

συναινούν οι τοπικές κοινωνίες και να κατανοήσουν ότι δεν έχει αξία για τα

παιδιά να πηγαίνουν στο σχολείο του χωριού ακόμη κι αν είναι πέντε μαθητές

όλοι κι όλοι», λέει ο υφυπουργός Παιδείας κ. N. Γκεσούλης, ο οποίος προσθέτει

πως τα έξοδα μεταφοράς των μαθητών από τις περιοχές που τα σχολεία τους

κλείνουν και συνενώνονται βαρύνουν το υπουργείο Παιδείας και όχι τους γονείς.

Ωστόσο, στις περιπτώσεις που δεν είναι δυνατή η συγχώνευση σχολικών μονάδων

(για γεωγραφικούς λόγους, για παράδειγμα) θα εξακολουθούν να λειτουργούν

κανονικά τα σχολεία που έχουν ένα μαθητή κι ένα δάσκαλο, όπως για παράδειγμα

στο Δημοτικό Σχολείο της Ηρακλειάς Κυκλάδων ή των Αρκών Δωδεκάνησου. Στα

σχολεία αυτής της κατηγορίας, που χαρακτηρίζονται ως «δυσπρόσιτα» και

ανέρχονται συνολικά σε 450, οι εκπαιδευτικοί που διορίζονται είναι

υποχρεωμένοι να παραμένουν σ’ αυτά για τρία χρόνια.