Λουκέτο στην Ολυμπιακή Αεροπορία με συνοπτικές διαδικασίες, α λα Sabena,

επιχειρεί να βάλει η Κομισιόν, υποστηρίζοντας ότι το δεύτερο πρόγραμμα

αναδιάρθρωσης του εθνικού αερομεταφορέα που εγκρίθηκε το 1998 «δεν

ολοκληρώθηκε και κακώς δόθηκαν στην εταιρεία κρατικές ενισχύσεις».

Τα μηνύματα που φτάνουν τις τελευταίες ημέρες στην κυβέρνηση αναφέρουν ότι οι

τεχνοκράτες της επιτρόπου Μεταφορών, κ. Λογιόλα ντε Παλάθιο, επεξεργάζονται

σχέδιο απόφασης για την επιστροφή όλων των κρατικών ενισχύσεων που έχουν

χορηγηθεί στη Ο.Α. από το 1998 και μετά (περίπου 50 δισ. δρχ.).

Η απόφαση αυτή της κ. Παλάθιο – η οποία εφόσον τελικά εγκριθεί και εφαρμοστεί

θα οδηγήσει σε κλείσιμο την Ο.Α. – αναμένεται να τεθεί προς επικύρωση στην

Ολομέλεια των επιτρόπων στις 11 Δεκεμβρίου, παραμονή της συνόδου των υπουργών

Μεταφορών.

Η κ. Παλάθιο κατά την πρόσφατη επίσκεψή της στην Ελλάδα φέρεται να διαμήνυσε

σε κυβερνητικούς παράγοντες ότι «εγώ θα οδηγήσω την Ολυμπιακή σε κλείσιμο,

όπως έγινε και με τη βελγική Sabena, κι εσείς θα κάνετε μια καινούργια

εταιρεία».

Προσφυγή – άμυνα

Πάντως, η κυβέρνηση δεν προτίθεται να μείνει με τα χέρια σταυρωμένα και

σχεδιάζει την άμυνά της, που δεν είναι άλλη από την προσφυγή κατά της απόφασης

της επιτρόπου Μεταφορών στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων.

Υπενθυμίζεται ότι η Ε.Ε. τον περασμένο Μάρτιο – βάσει καταγγελιών που έγιναν

από την Aegean Airlines τον Οκτώβριο του 2000 και τον Ιούλιο του 2001 – άρχισε

ελέγχους στην Ο.Α. προκειμένου να διαπιστώσει αν της δόθηκαν παράνομα κρατικές

ενισχύσεις. Από τους ελέγχους που έγιναν για το διάστημα 1999-2002

διαπιστώθηκε ότι οι κρατικές ενισχύσεις προς την Ο.Α. ήταν απολύτως συμβατές

με το κοινοτικό δίκαιο.

Έπειτα από αυτό η κ. Παλάθιο… επέστρεψε στο 1998, υποστηρίζοντας ότι «από

την έγκριση του δευτέρου προγράμματος αναδιάρθρωσης της Ο.Α. και μετά, οι

επιδόσεις της εταιρείας ήταν υποδεέστερες σε σχέση με τους στόχους που είχαν

τεθεί» και πως «δεν θα έπρεπε να της δοθούν κρατικές ενισχύσεις».

Σημειώνεται ότι στο διάστημα αυτό στην Ο.Α. δόθηκαν περίπου 15 δισ. δρχ. για

αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της και άλλα 35 δισ. δρχ. ως αποζημίωση για την

αναγκαστική μεταφορά της στο νέο αεροδρόμιο των Σπάτων.

Βιαστική απόφαση

Παράγοντες της ελληνικής αεροπορικής αγοράς αναφέρουν ότι δεν είναι τυχαίο ότι

η Ισπανίδα επίτροπος βιάζεται να πάρει αποφάσεις για την Ο.Α., πριν ακόμα

μελετήσει τον φάκελο με τις αναλυτικές απαντήσεις που της έστειλε η κυβέρνηση

κι ενώ η προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της εταιρείας – δεν σταμάτησε ούτε και

μετά τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 – βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.

Ακόμα, η κ. Παλάθιο φαίνεται να μη λαμβάνει υπόψη της ότι οι ίδιοι οι ελεγκτές

της Κομισιόν (Deloitte and Touche) σε πρόσφατη έκθεσή τους (18 Νοεμβρίου 2002)

κάνουν λόγο για «εντυπωσιακή βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων» της Ο.Α.

Η στάση αυτή της κ. Παλάθιο έχει ξεσηκώσει τους εργαζομένους της Ο.Α. που

οργανώνουν ταξίδι διαμαρτυρίας στις Βρυξέλλες με αεροσκάφη της εταιρείας.