Παράνομες προσλήψεις, φωτογραφικά κριτήρια, ανακλήσεις προκηρύξεων όταν οι

επιτυχόντες δεν είναι «αρεστά» πρόσωπα…

Διαμαρτυρίες επιτυχόντων σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, που ακόμα δεν έχουν

διοριστεί. Την ίδια ώρα οι παράνομες προσλήψεις είναι γεγονός

Πριν σβήσουν τα φώτα των δημοτικών και νομαρχιακών εκλογών, η Τοπική

Αυτοδιοίκηση βγαίνει και πάλι στο προσκήνιο. Ως «πρωταγωνίστρια» – για άλλη

μία φορά στην ετήσια Έκθεση του ΑΣΕΠ για το 2001 – παράνομων προσλήψεων και

καταστρατήγησης του νόμου Πεπονή.

Ενδεικτικό είναι ότι από τις 14 περιπτώσεις φορέων που οι επιθεωρητές τού ΑΣΕΠ

έστειλαν στον εισαγγελέα για παράνομες προσλήψεις εποχικού προσωπικού, οι 10

αφορούν δήμους ή επιχειρήσεις στις οποίες εμπλέκονται δήμοι (Δήμοι Θ. Ζιάκα

Γρεβενών, Παλλήνης, Κορώνειας Θεσσαλονίκης, Νέας Ιωνίας, Μεταμόρφωσης, Νέου

Ηρακλείου, Πλαταιών Βοιωτίας, Αυλώνος Ευβοίας, ΔΕΥΑ Καβάλας, Πνευματικό Κέντρο

Δήμου Ιωαννίνων) και οι άλλες τέσσερις τον ΕΟΤ, το Επιμελητήριο Φωκίδας, το

Κέντρο Ειδικής Αγωγής και τη βιομηχανία γάλακτος Δωδώνη (της Αγροτικής

Τράπεζας και Συνεταιρισμών Ηπείρου).

Εναργής όσο και χαρακτηριστική είναι η περιγραφή, στην Έκθεση, των μεθόδων που

χρησιμοποιούν τόσο οι δημοτικές αρχές όσο και οι διοικήσεις των ΔΕΚΟ και των

άλλων νομικών προσώπων για την παράκαμψη του γράμματος και του πνεύματος του

νόμου Πεπονή: «… στις προκηρύξεις τίθενται προσόντα που υποκρύπτουν

φωτογραφίες συγκεκριμένων προσώπων που επιθυμούν να προσλάβουν, ικανοποιώντας

πελατειακές σχέσεις». Και σε άλλο σημείο: «Όταν στη διαδικασία επιλογής των

διοριστέων προκύπτουν πρόσωπα μη αρεστά στους διοικούντες κατ’ αποκλεισμό

άλλων που είχαν προεπιλεγεί, υποβάλλονται επίμονα αιτήματα ανακλήσεως των

προκηρύξεων».

Στις συνήθεις πρακτικές παραβίασης της νομοθεσίας από τους ΟΤΑ, το ΑΣΕΠ

απαριθμεί, μεταξύ άλλων, την παράνομη απασχόληση προσωπικού με δήθεν συμβάσεις

έργου που «υποκρύπτουν συμβάσεις εργασίας», «τη, σε συμπαιγνία με εποχικούς

υπαλλήλους, ματαίωση της συζήτησης επί των ασφαλιστικών μέτρων που πέτυχαν, με

αποτέλεσμα να παραμένουν στην εργασία τους» κ.λπ. Ενώ σε άλλο σημείο

αναφέρεται ότι προκειμένου να μην ασκηθούν ενστάσεις κατά του πίνακα

διοριστέων… «τον αναρτούν για λίγες ώρες, στη συνέχεια τον αφαιρούν και στη

συνέχεια τον αναρτούν και πάλι την τελευταία ημέρα της δεκαήμερης προθεσμίας

για την υποβολή ενστάσεων».

Πέραν των διαπιστώσεων αυτών το ΑΣΕΠ επανέρχεται στην περιγραφή τριών

«φαινομένων» και προτείνει τρόπους αντιμετώπισής τους: το πρώτο αφορά στη

σωρεία αριστούχων πτυχιούχων «από ορισμένες χώρες της αλλοδαπής» (σ.σ. εννοεί

τις πρώην σοσιαλιστικές χώρες) που έχει ως αποτέλεσμα να καταλαμβάνουν τις

θέσεις όπου βασικό κριτήριο είναι ο βαθμός του πτυχίου. Το ΑΣΕΠ προτείνει να

εξετάζει το επίπεδο γνώσεων των συγκεκριμένων πτυχιούχων το ΔΙΚΑΤΣΑ.

«Αδικαιολόγητη» υπερπληθώρα αριστούχων παρατηρείται και στουςαποφοίτους –

δημοσίων και ιδιωτικών – σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και μάλιστα με

διαρκώς «αυξανόμενη βαθμολογική πριμοδότηση». Χαρακτηριστικό είναι οτι σε μια

προκήρυξη 315 θέσεων κλάδου ΔΕ Αδελφών Νοσοκόμων, ο πρώτος είχε απολυτήριο με

βαθμό «20», ο 315ος βαθμό 19,35, ενώ υποψήφιος με βαθμό απολυτηρίου 19

κατετάγη στην 510ή σειρά προτεραιότητας.

Λύση για το ΑΣΕΠ θα ήταν η «καθιέρωση, ως κριτηρίου η βαθμολογία που πέτυχε ο

υποψήφιος στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα». Τρίτη περίπτωση, το θέμα των

πολυτέκνων που καταλαμβάνουν το 20% των κάθε φορά προκηρυσσομένων θέσεων. Λόγω

της ισχύος τριών διαφορετικών νόμων, σε άλλες περιπτώσεις πρέπει να έχεις τρία

παιδιά για να θεωρηθείς πολύτεκνος, σε άλλες τέσσερα και σε άλλες πέντε!…

Για να απαλειφθούν οι αδικίες το ΑΣΕΠ προτείνει τη θέσπιση του κοινού

κριτηρίου των τριών παιδιών για την κτήση της ιδιότητας του πολυτέκνου.