Το μπλοκμπάστερ του καλοκαιριού είναι η ταινία δράσης «ΧΧΧ» όπου πρωταγωνιστεί

ένας ήρωας με τατουάζ που λατρεύει τον κίνδυνο. Τον ενσαρκώνει ο Βιν Ντίζελ

παίζοντας «ένα νέο είδος μυστικού πράκτορα». Αλλά και ο Ματ Ντέιμον,

πρωταγωνιστής του επίσης καλοκαιρινού και επιτυχημένου θρίλερ «The Bourne

Identity» (γυρίσματα έγιναν και σε ακτή της Μυκόνου), λανσάρεται από το

στούντιο ως «ο νέος ήρωας δράσης».

Στο μεταξύ, το Χόλιγουντ εξακολουθεί να αναρωτιέται ποιους δύο σταρ θα

διαλέξει ο Βόλφκανγκ Πίτερσεν για το «Μπάτμαν εναντίον Σούπερμαν», μία ταινία

γύρω από παλιούς ήρωες των κόμικς με σύγχρονους πρωταγωνιστές δράσης.

Τι συμβαίνει όμως; Ο Τσαρλς Μπρόνσον είναι εκτός παιχνιδιού. Ο Κλιντ

Ίστγουντ σκοτώνει με μικρότερη ταχύτητα. Ο Τσακ Νόρις μεταπήδησε στην

τηλεόραση. Και οι περισσότεροι σούπερ σταρ που βοήθησαν στην αναγέννηση των

μεγάλων ταινιών δράσης στις δεκαετίες ’80 και ’90 – Άρνολντ Σβαρτζενέγκερ,

Μπρους Γουίλις, Χάρισον Φορντ, Στίβεν Σίγκαλ, Ζαν Κλοντ Βαν Νταμ – είτε έχουν

αποτύχει στις τελευταίες τους προσπάθειες είτε κάνουν ένα μακροχρόνιο

διάλειμμα.

Έτσι, έχουν περάσει έξι ολόκληρα χρόνια από τότε που έπαιξε ο Γουίλ Σμιθ στην

«Ημέρα της Ανεξαρτησίας», την τελευταία φορά που εμφανίστηκε ένας νέος

ηθοποιός με το χάρισμα του σταρ, πέραση στο κοινό και την ικανότητα να

παραμείνει στο προσκήνιο στον ρόλο του ήρωα. Από τότε που ο Ράμπο φόρεσε τα

γάντια του, πριν από δύο δεκαετίες, το Χόλιγουντ αναζητεί δημοφιλείς ήρωες σε

ταινίες δράσης, καθώς γνωρίζει καλά πως «εκεί είναι όλα τα λεφτά». Τελευταία

φαίνεται πως κυριαρχεί η απελπισία.

Οι ταινίες δράσης βάζουν… μυαλό, καθώς το Χόλιγουντ αναζητά τους νέους του

ήρωες. Απόδειξη ο Ματ Ντέιμον στην ταινία «The Bourne Indentity», ένας

ηθοποιός που καμία σχέση δεν έχει με το πρότυπο του Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ, του

Μπρους Γουίλις, του Χάρισον Φορντ και άλλων «σκληρών»

Άλλοι, όμως, τονίζουν πως το κυνήγι για τον νέο Άρνολντ είναι χάσιμο

χρόνου. Και αυτό γιατί, όπως όλα τα πράγματα, το είδος της ταινίας δράσης

περνάει μία φυσιολογική μεταβατική φάση αλλάζοντας κατεύθυνση. Κάθε γενιά έχει

τους δικούς της ήρωες και φαίνεται πως οι παλιοί πλέον γερνούν, για να δώσουν

τη θέση τους στους νέους. Η νέα γενιά των ηρώων δράσης, πάντως, φαίνεται πως

θα βασίζεται σε σοβαρούς ηθοποιούς με καριέρα εύρους παρά σε σταρ του μπόντι

μπίλντινγκ και των πολεμικών τεχνών, όπως παλιότερα.

Το ερώτημα είναι πιο επίκαιρο αυτό το καλοκαίρι, όπου τα μεγάλα στούντιο

βγάζουν τη μία ταινία δράσης μετά την άλλη – από τον σωματώδη «Βράχο» στο

«Βασιλιά Σκορπιό» μέχρι τους σοβαρούς ηθοποιούς που το γύρισαν στη δράση Τόμπι

Μαγκουάιαρ στον «Άνθρωπο Αράχνη» και Μπεν Άφλεκ στο «Sum of all fears» -, ενώ

ετοιμάζονται ακόμα περισσότερες για του χρόνου.

Σειρά έχουν οι Χιθ Λέτζερ, Όουεν Γουίλσον, Άφλεκ – ξανά – και Κόλιν

Φάρελ, που θα προσπαθήσουν να κλέψουν τη δόξα από τον ήρωα της εποχής Βιν

Ντίζελ. Σε τι οφείλει την τεράστια δημοτικότητά του; Οι ειδικοί του Χόλιγουντ

εξηγούν πως ενσαρκώνει το νέο πρότυπο του ήρωα για τις νέες γενιές:

Πολυφυλετικός – όλοι αναρωτιούνται από πού κατάγεται (Ιταλός, Αφροαμερικανός,

Πορτορικανός;), αλλά ο ίδιος, καλά δασκαλεμένος, δεν αποκαλύπτει τις ρίζες του

και δεν απογοητεύει κανένα θαυμαστή του – πολυπολιτισμικός, 35άρης που δείχνει

20άρης, γεροδεμένος, γυμνασμένος και βέβαια πολύ σέξι.

«Αυτό που συμβαίνει είναι ότι η εικόνα που έχουμε για τον ήρωα δράσης

αλλάζει», εξηγεί ο Σον Ντάνιελ, παραγωγός του «Βασιλιά Σκορπιού». «Ο Βιν

Ντίζελ πουλάει γιατί προέρχεται από τη νεανική κουλτούρα τού σήμερα. Είναι ο

γιος ενός πολυποίκιλου κοινού». Ο χρόνος θα δείξει αν κρατήσει η δημοτικότητά

του, μια που ο επόμενος μεγάλος ρόλος του είναι ο Αννίβας.

Γιατί οι ταινίες δράσης «ωρίμασαν»

Τρεις είναι οι λόγοι που προκάλεσαν την ωρίμανση των ταινιών δράσης,

σύμφωνα με τα μεγάλα στούντιο του Χόλιγουντ:

* Η θεαματική βελτίωση των ειδικών εφέ με υπολογιστές, που λύνει τα χέρια

των ηθοποιών και τους αφήνει να δώσουν έμφαση στις υποκριτικές ικανότητες και

όχι στους μυς τους.

* Το «Μάτριξ», η ταινία του 1999, η οποία όλοι αναγνωρίζουν πως άλλαξε για

πάντα τους κανόνες των ταινιών δράσης. Και πιο συγκεκριμένα τούς χάρισε το

μυαλό που τους έλειπε. Οι υπολογιστές δημιούργησαν εκπληκτικούς εναλλακτικούς

κόσμους, πολύπλοκους και συναρπαστικούς αισθητικά, που έδωσαν την ευκαιρία τον

Κιάνου Ριβς να εστιάσει την προσοχή του στην ηθοποιία. Όλοι αναμένουν τις δύο

συνέχειες.

* Το «Μάτριξ» σε συνδυασμό με τον «Στρατιώτη Ράιαν» – μία όχι τυπική ταινία

δράσης – έδειξαν τον δρόμο για θεματικά σενάρια με βάθος χαρακτήρων πρωτόγνωρο

στο είδος, που μας είχε συνηθίσει στις απλοϊκές ιστορίες εκδίκησης.