Οι Ευρωπαίοι μπορούν να οδηγήσουν από τη Στοκχόλμη στη Σεβίλλη χωρίς να

σταματήσουν σε κανένα συνοριακό φυλάκιο και χωρίς να επιδείξουν κανένα

διαβατήριο. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο όταν ταξιδεύουν με αεροπλάνο.

Ένας κυβερνήτης που πετάει πάνω από τη Γηραιά Ήπειρο έχει να αντιμετωπίσει ένα

σωρό διαφορετικές εθνικές αεροπορικές Αρχές, που επικοινωνούν μαζί του σε

διαφορετικές συχνότητες, καθώς το αεροπλάνο του περνάει τα σύνορα που χωρίζουν

τον ουρανό από χώρα σε χώρα. Οι ειδικοί στις αερομεταφορές επισημαίνουν εδώ

και χρόνια τον κατακερματισμό του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου, στον οποίο

αποδίδουν τις χρόνιες καθυστερήσεις στις ευρωπαϊκές πτήσεις.

Τώρα, μετά την πρόσφατη σύγκρουση ενός ρωσικού επιβατικού αεροσκάφους με ένα

μεταγωγικό Μπόινγκ πάνω από τα σύνορα Γερμανίας – Ελβετίας, μερικοί λένε ότι

το κατακερματισμένο ευρωπαϊκό σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας αποτελεί

απειλή για την ασφάλεια των πτήσεων. «Πολλές ευρωπαϊκές χώρες είναι πολύ

μικρές για να έχουν δικά τους συστήματα ελέγχου», λέει ο Τζιμ Εκς, διευθύνων

σύμβουλος της Ιντοσουίς Αβιέισον, εταιρείας αναλύσεων των αερομεταφορών. «Ο

ελβετικός εναέριος χώρος θα μπορούσε να συγχωνευτεί με τον γερμανικό. Αν είχαν

τον έλεγχο οι Γερμανοί, πιθανότατα δεν θα συνέβαινε αυτό το δυστύχημα».

Οι Αμερικανοί ελεγκτές ελέγχουν διπλάσια εναέρια κυκλοφορία από ό,τι οι

Ευρωπαίοι συνάδελφοί τους. Όσο πιο πυκνή γίνεται η εναέρια κυκλοφορία στην

Ευρώπη οι ειδικοί ανησυχούν ότι το κατακερματισμένο της σύστημα – το οποίο

χρησιμοποιεί 73 διαφορετικά κέντρα ελέγχου, έναντι 22 που χρησιμοποιούνται

στην Αμερική – δεν θα μπορέσει να τα βγάλει πέρα. Οι υπερασπιστές του

ευρωπαϊκού συστήματος υποστηρίζουν ότι οι περισσότερες χώρες στην Ευρώπη

χρησιμοποιούν πιο προηγμένο τεχνολογικό εξοπλισμό από ό,τι στην Αμερική. Οι

ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες πιέζουν για τη δημιουργία ενιαίου εναέριου

χώρου, ο οποίος θα ρυθμίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όμως οι κυριότεροι

πολέμιοι αυτής της ιδέας είναι οι ίδιοι οι ελεγκτές: φοβούνται ότι η

συγχώνευση του εναέριου χώρου θα φέρει απολύσεις. Και επισημαίνουν ότι ο

ανταγωνισμός θα αυξήσει αντί να μειώσει τα δυστυχήματα.

Γλίτωσαν την τελευταία στιγμή

Δύο επιβατικά αεροπλάνα που μετέφεραν περισσότερους από εκατό επιβάτες λίγο

έλειψε να συγκρουστούν την περασμένη Παρασκευή πάνω από τη Μάγχη, ανακοινώθηκε

από τη Βρετανική Υπηρεσία Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας. Τα δύο αεροπλάνα, ένα

της British Airways με 79 επιβάτες που εκτελούσε την πτήση Μάντσετσερ-Παρίσι

και ένα άλλο που είχε απογειωθεί από το Λονδίνο με προορισμό την Ελβετία με 26

επιβάτες, δεν σεβάστηκαν το όριο ασφαλείας των οκτώ χιλιομέτρων που ορίζουν οι

διεθνείς κανόνες. Όταν τα δύο αεροσκάφη πλησίασαν σε απόσταση έξι χιλιομέτρων

και οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας αντιλήφθηκαν ότι βρίσκονται σε πορεία

σύγκρουσης «ενήργησαν αμέσως και έδωσαν οδηγίες στους πιλότους να αλλάξουν

πάραυτα πορεία», αναφέρεται σε ανακοίνωση των βρετανικών αρχών. Μέσα στους

πρώτους μήνες του 2002 συνέβησαν πέντε παρόμοια επεισόδια, σύμφωνα με έκθεση

της υπηρεσίας, τα τέσσερα από αυτά την ίδια εβδομάδα του Ιουνίου.