Πώς θα υπολογιστεί η σύνταξη


1. Προσδιορίζεται ο συντάξιμος μισθός με βάση τον οποίο κανονίζεται η
σύνταξη για τους αποχωρούντες από την υπηρεσία πολιτικούς δημοσίους υπαλλήλους
την 1-1-2008 ως εξής:
– Για συνολική συντάξιμη υπηρεσία, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα
Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2007, ο οριζόμενος
από τις διατάξεις των παραγράφων 1-15 του άρθρου 9 του Κώδικα αυτού.
– Για συνολική συντάξιμη υπηρεσία, η οποία διανύεται από 1η Ιανουαρίου 2008
και μετά, ποσοστό του πηλίκου της διαίρεσης του συνόλου των μηνιαίων
ασφαλιστέων αποδοχών που έλαβε ο υπάλληλος κατά τα πέντε (5) τελευταία έτη,
που προηγούνται της ημερομηνίας κατά την οποία αποχωρεί της υπηρεσίας του.
Ειδικά για τους υπαλλήλους που θα αποχωρήσουν από 1η Ιανουαρίου 2008 μέχρι και
την 30ή Δεκεμβρίου 2012, για τον προσδιορισμό των συνολικών αποδοχών θα
λαμβάνεται υπόψη ποσοστό του πηλίκου της διαίρεσης του συνόλου των μηνιαίων
ασφαλιστέων αποδοχών που έλαβε ο υπάλληλος από 1η Ιανουαρίου 2008 και μέχρι
την αποχώρησή του.
2. Στο 70% από το 2017 Το προαναφερόμενο ποσοστό, με βάση το οποίο
κανονίζεται η σύνταξη, ορίζεται σε εβδομήντα εννέα τοις εκατό (79%) για όσους
αποχωρήσουν το έτος 2008, μειούμενο κατά 1% για κάθε ένα από τα επόμενα έτη
αποχώρησης του υπαλλήλου και καταλήγει σε εβδομήντα τοις εκατό (70%) για όσους
αποχωρούν από το έτος 2017 και μετά.
3. Καταργούνται τα «πεντηκοστά» Καταργούνται οι διατάξεις του Κώδικα
Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων, σύμφωνα με τις οποίες η σύνταξη των
υπαλλήλων, που διορίστηκαν από 1-1-1983 μέχρι 31-12-1992, υπολογίζεται σε
πεντηκοστά και στο εξής θα υπολογίζεται σε τριακοστά πέμπτα.
4. Δύο υπολογισμοί μετά το 2008 Ορίζεται ότι η δικαιούμενη σύνταξη, για
όσους αποχωρούν από 1-1-2008 και μετά, θα αποτελείται από το άθροισμα των δύο
(2) επιμέρους ποσών συντάξεων που αντιστοιχούν, το μεν ένα στη συντάξιμη
υπηρεσία μέχρι 31-12-2007, το δε άλλο στη συντάξιμη υπηρεσία από 1-1-2008 και
μετά.
5. Η σύνταξη των στρατιωτικών Προσδιορίζεται ο συντάξιμος μισθός με
βάση τον οποίο κανονίζεται η σύνταξη στους αποχωρούντες από την υπηρεσία
στρατιωτικούς την 1-1-2008 ως εξής:
* Για συνολική συντάξιμη υπηρεσία, μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2007, ο
οριζόμενος από τις διατάξεις των παραγράφων 1-17 του άρθρου 34 του Κώδικα
Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων.
* Για συνολική συντάξιμη υπηρεσία, η οποία διανύεται από 1η Ιανουαρίου
2008 και μετά, ποσοστό του πηλίκου της διαίρεσης του συνόλου των μηνιαίων
ασφαλιστέων αποδοχών, που έλαβε ο στρατιωτικός κατά τα πέντε (5) τελευταία έτη
που προηγούνται της ημερομηνίας κατά την οποία αποχωρεί της υπηρεσίας.
Ειδικά για τους στρατιωτικούς που θα αποχωρήσουν από 1η Ιανουαρίου 2008 μέχρι
και την 30ή Δεκεμβρίου 2012 λαμβάνεται υπόψη ποσοστό του πηλίκου της διαίρεσης
του συνόλου των μηνιαίων ασφαλιστέων αποδοχών που έλαβε ο στρατιωτικός από 1η
Ιανουαρίου 2008 και μέχρι την αποχώρησή του.
6. -1% το χρόνο μετά το 2008 Το ποσοστό με βάση το οποίο κανονίζεται η
σύνταξη των στρατιωτικών ορίζεται σε εβδομήντα εννέα τοις εκατό (79%) για
όσους αποχωρήσουν το έτος 2008, μειούμενο κατά ένα τοις εκατό (1%) για κάθε
ένα από τα επόμενα έτη αποχώρησης του στρατιωτικού και καταλήγει σε εβδομήντα
τοις εκατό (70%) για όσους αποχωρούν από το έτος 2017 και μετά.

7. Υπολογισμός μετά το 2008 Ορίζεται ότι η δικαιούμενη σύνταξη για όσους
στρατιωτικούς αποχωρούν από 1-1-2008 και μετά αποτελείται από το άθροισμα των
δύο επιμέρους ποσών συντάξεων, που αντιστοιχούν το μεν ένα στη συντάξιμη
υπηρεσία μέχρι 31-12-2007, το δε άλλο στη συντάξιμη υπηρεσία από 1-1-2008 και
μετά.
8. Σύνταξη γυναικών – ανδρών Προβλέπεται ότι από 1-1-2003 η σύνταξη των
γυναικών, που θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης μετά την 1η Ιανουαρίου 1998,
μπορεί να καταβληθεί μετά τη συμπλήρωση του πεντηκοστού πέμπτου (55ου) έτους
της ηλικίας, μειώνεται όμως κατά το 1/270 του ποσού αυτής για κάθε μήνα που
υπολείπεται από την έναρξη καταβολής της μέχρι τη συμπλήρωση του κατά
περίπτωση ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης (αντί κατά το 1/200 που ισχύει), ενώ η
σύνταξη των ανδρών υπαλλήλων, που θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης μετά την 1η
Ιανουαρίου 1998, μπορεί να καταβληθεί μετά τη συμπλήρωση του εξηκοστού (60ού)
έτους της ηλικίας, μειώνεται όμως κατά 1/270 του ποσού αυτής για κάθε μήνα που
υπολείπεται από την έναρξη καταβολής της και μέχρι τη συμπλήρωση του κατά
περίπτωση ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης (αντί κατά το 1/200 που ισχύει).
Για όσους έχουν προσληφθεί από την 1η Ιανουαρίου 1983 και μετά και
συμπληρώνουν τριακονταπενταετή πραγματική συντάξιμη υπηρεσία, η σύνταξη
καταβάλλεται ολόκληρη μετά τη συμπλήρωση του 58ου έτους της ηλικίας τους.
9. Πλήρης με 37 χρόνια Προβλέπεται ότι οι πολιτικοί δημόσιοι υπάλληλοι
που έχουν προσληφθεί από την 1-1-1983 και μετά και συμπληρώνουν
τριακονταεπταετή πραγματική συντάξιμη υπηρεσία, δικαιούνται την καταβολή
ολόκληρης της σύνταξης ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας.
10. Στο 2% του μηνιαίου ασφαλιστέου μισθού Ορίζεται ότι η μηνιαία
σύνταξη συνίσταται σε ποσοστό δύο τοις εκατό (2%) του μηνιαίου ασφαλιστέου
μισθού για κάθε έτος πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας (αντί 1,714% που
ισχύει).
11. Κατώτατες σύνταξεις Ορίζεται ότι το κατώτατο όριο της σύνταξης που
χορηγείται στους από ίδιο δικαίωμα συνταξιούχους δεν μπορεί να είναι μικρότερο
από πενήντα τοις εκατό (50%) του βασικού μισθού του εισαγωγικού μισθολογικού
κλιμακίου των υπαλλήλων Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (Υ.Ε.), όπως αυτό ισχύει κάθε
φορά.
12. Μειωμένη σύνταξη Από 1-1-2003 υπάλληλοι, μετά τη συμπλήρωση του
55ου έτους της ηλικίας τους και πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας τριάντα πέντε
(35) πλήρων ετών, μπορούν να λάβουν μειωμένη σύνταξη κατά 1/270 του ποσού
αυτής για κάθε μήνα που υπολείπεται από την έναρξη καταβολής της μέχρι τη
συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας τους.
13. Γυναίκες με 15ετία Γυναίκες υπάλληλοι που αποχωρούν με δεκαπενταετή
συντάξιμη υπηρεσία λαμβάνουν τη σύνταξη μετά τη συμπλήρωση του 60ού έτους της
ηλικίας τους (αντί αυτής του 65ου έτους που ισχύει).
14. Το επίδομα των 60.000 Από 1-1-2003 ποσό εκατόν εβδομήντα έξι (176)
ευρώ (60.000 δραχμές) από τα επιδόματα των πολιτικών δημοσίων υπαλλήλων
υπόκειται σε όλες τις ασφαλιστικές εισφορές και λαμβάνεται υπόψη στη βάση
υπολογισμού της σύνταξης των εφεξής εξερχομένων από την υπηρεσία κατά τα 7/35
του ποσοστού αναπλήρωσης της σύνταξης, για κάθε έτος που έχουν κρατηθεί
εισφορές.
15. Τα ειδικά Ταμεία Ρυθμίζονται θέματα για τους μέχρι την 31-12-1992
ασφαλισμένους του ΙΚΑ και των ειδικών Ταμείων κύριας ασφάλισης μισθωτών. Για
τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου ως ειδικά Ταμεία θεωρούνται:
* Το Ταμείο Ασφάλισης Προσωπικού ΟΤΕ (ΤΑΠ-ΟΤΕ), * ο Οργανισμός
Ασφάλισης Προσωπικού ΔΕΗ (ΟΑΠ-ΔΕΗ), * το Ταμείο Συντάξεων Προσωπικού
ΗΣΑΠ (ΤΣΠ-ΗΣΑΠ), * το Ταμείο Συντάξεων Προσωπικού Εθνικής Τράπεζας της
Ελλάδος (ΤΣΠ-ΕΤΕ), * το Ταμείο Συντάξεων Προσωπικού Αγροτικής Τράπεζας
της Ελλάδος (ΤΣΠ-ΑΤΕ), * το Ταμείο Συντάξεων Προσωπικού Τράπεζας
Ελλάδος και Κτηματικής (ΤΣΠ-ΤΕΚ), * το Ταμείο Ασφάλισης Προσωπικού
Ιονικής Λαϊκής Τράπεζας (ΤΑΠ-ΙΛΤ), * το Ταμείο Ασφάλισης Προσωπικού
ΕΤΒΑ (ΤΑΠ-ΕΤΒΑ), * το Ταμείο Συντάξεως και Επικουρικής Ασφαλίσεως
Προσωπικού Γεωργικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων (ΤΣΕΑΠΓΣΟ) και * το
Ταμείο Ασφαλίσεως Προσωπικού της Ασφαλιστικής Εταιρείας «Η ΕΘΝΙΚΗ» (ΤΑΠΑΕΕ).
16. Με 11.100 ένσημα Προβλέπεται ότι οι ασφαλισμένοι μέχρι 31-12-1992
στο ΙΚΑ και από 1-1-1983 μέχρι 31-12-1992 στα ειδικά Ταμεία θεμελιώνουν
δικαίωμα συνταξιοδότησης με τη συμπλήρωση τριάντα επτά (37) ετών υποχρεωτικής
ασφάλισης ή 11.100 ημερών εργασίας, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας.
Για τη συμπλήρωση του παραπάνω χρόνου ασφάλισης λαμβάνεται υπόψη:
* Ο χρόνος υποχρεωτικής ασφάλισης από παροχή εξαρτημένης εργασίας, που
πραγματοποιήθηκε σε φορείς κύριας ασφάλισης, ο οποίος συνυπολογίζεται σύμφωνα
με τις διατάξεις του Ν.Δ. 4202/61, όπως ισχύει.
* Ο χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στο Δημόσιο, στους ΟΤΑ α’ και β’
βαθμίδας και σε ΝΠΔΔ, ο οποίος συνυπολογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του
Ν.Δ. 4202/61, όπως ισχύει ή αναγνωρίζεται με τις διατάξεις των άρθρων 4-6 του
Ν. 1405/83.
* Ο χρόνος πραγματικής ασφάλισης από παροχή εξαρτημένης εργασίας, ο
οποίος διανύθηκε σε χώρες στις οποίες έχουν εφαρμογή οι κοινοτικοί κανονισμοί
και οι διμερείς συμβάσεις κοινωνικής ασφάλειας τις οποίες έχει συνάψει η χώρα
μας και οι οποίες περιλαμβάνουν διατάξεις περί συνυπολογισμού χρόνων
ασφάλισης.
17. Πότε θεμελιώνουν τα ειδικά Ταμεία Ασφαλισμένοι των ειδικών Ταμείων
που υπήχθησαν στην ασφάλιση οποιουδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης μέχρι
31-12-1982 θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης με τη συμπλήρωση τριάντα πέντε
(35) ετών ασφάλισης, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας, ενώ ασφαλισμένοι που υπήχθησαν
από 1-1-1983 μέχρι 31-12-1992 στην ασφάλιση οποιουδήποτε φορέα κύριας
ασφάλισης θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης με τη συμπλήρωση τριάντα πέντε
(35) ετών ασφάλισης και του 58ου έτους της ηλικίας τους.
18. 15 έτη το λιγότερο Για τους ασφαλισμένους των ειδικών Ταμείων, οι
οποίοι συμπληρώνουν το 65ο έτος της ηλικίας τους οι άνδρες και το 60ό οι
γυναίκες, ο ελάχιστος χρόνος για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος
ορίζεται σε δεκαπέντε (15) έτη ασφάλισης. Ασφαλισμένοι που μετά τη διακοπή της
ασφάλισής τους καθίστανται ανάπηροι σε ποσοστό 67% και άνω και δεν δικαιούνται
άλλη σύνταξη για την αιτία αυτή ή αποβιώνουν και έχουν συμπληρώσει τον πιο
πάνω ελάχιστο χρόνο, θεμελιώνουν οι ίδιοι ή τα μέλη της οικογένειάς τους
δικαίωμα σύνταξης.
19. Με 3.500 ένσημα Ασφαλισμένοι του κλάδου κύριας σύνταξης του ΙΚΑ, οι
οποίοι συμπληρώνουν το 65ο έτος της ηλικίας τους και τουλάχιστον 3.500 ημέρες
υποχρεωτικής ασφάλισης μέχρι 31-12-2007 και δεν παίρνουν ή δεν δικαιούνται
σύνταξη από το Δημόσιο, ΟΓΑ, ΝΠΔΔ ή άλλο οργανισμό κύριας ασφάλισης,
δικαιούνται σύνταξη γήρατος, που υπολογίζεται με βάση τις διατάξεις της
νομοθεσίας του Ιδρύματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων και του αριθμού ημερών
ασφάλισής τους, μη εφαρμοζομένων των διατάξεων της νομοθεσίας περί κατωτάτων
ορίων. Το ποσό σύνταξης στην περίπτωση αυτή δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 2/3,
ούτε να υπολείπεται του 1/2 του εκάστοτε καταβαλλόμενου κατώτατου ορίου
γήρατος. Στους συνταξιοδοτούμενους με τις διατάξεις της παραγράφου αυτής δεν
εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 24 του Ν. 2556/97, όπως ισχύουν (καταβολή
ΕΚΑΣ κ.λπ.) και οι ρυθμίσεις αυτές εφαρμόζονται για αιτήσεις συνταξιοδότησης
που υποβάλλονται από 1-1-2003 έως και 31-12-2007.
20. Ασφαλισμένοι μέχρι το ’92 στο ΙΚΑ Οι ασφαλισμένοι μέχρι 31-12-1992
στο ΙΚΑ, οι οποίοι πραγματοποιούν χρόνο ασφάλισης 4.500 ημερών ή 15 ετών από
τον οποίο τουλάχιστον τα 4/5 σε βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα, δικαιούνται
σύνταξη με τη συμπλήρωση του 60ού έτους της ηλικίας οι άνδρες και του 55ου
έτους οι γυναίκες, εφόσον 1.000 τουλάχιστον ημέρες εργασίας στα επαγγέλματα
αυτά έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία δεκατρία (13) χρόνια πριν από το
ανωτέρω όριο ηλικίας (αντί 10 χρόνια που ισχύει). Οι διατάξεις αυτές
εφαρμόζονται για αιτήσεις συνταξιοδότησης που υποβάλλονται από 1-1-2003 και
εφεξής.
21. Και ο Στρατός στα 10.500 ένσημα Για τη συμπλήρωση των 10.500 ημερών
ασφάλισης υπολογίζεται και ο χρόνος στρατιωτικής υπηρεσίας.
22. Οι ευνοϊκές διατάξεις Οι διατάξεις δεν περιλαμβάνουν όσους έχουν
θεμελιώσει ή θα θεμελιώσουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα με βάση ευνοϊκότερες
διατάξεις των οικείων ασφαλιστικών οργανισμών, όπως ισχύουν μετά τον Ν.
2084/1992, επιφυλασσομένων των διατάξεων του νομοσχεδίου που αφορούν τον
υπολογισμό της σύνταξης.
23. Τρόπος υπολογισμού Καθορίζεται ο τρόπος υπολογισμού της σύνταξης
του ΙΚΑ, καθώς και ο τρόπος υπολογισμού της σύνταξης των ειδικών Ταμείων, για
όσους συνταξιοδοτηθούν από 1-1-2008 και εφεξής.
24. Το ποσοστό μείωσης Όπου από τις ισχύουσες γενικές ή ειδικές
διατάξεις προβλέπεται συνταξιοδότηση λόγω γήρατος με μειωμένο όριο ηλικίας,
των μέχρι 31-12-1992 ασφαλισμένων του ΙΚΑ και των ειδικών Ταμείων, το ποσοστό
μείωσης για τις χορηγούμενες από 1-1-2003 και εφεξής συντάξεις, ορίζεται σε
1/267 για κάθε μήνα που λείπει από το κατά περίπτωση απαιτούμενο πλήρες όριο
ηλικίας συνταξιοδότησης και μέχρι εξήντα (60) μήνες κατά περίπτωση.
25. Η χρηματοδότηση Το κράτος συμμετέχει στη χρηματοδότηση του ΙΚΑ –
ΕΤΑΜ κατά τη χρονική περίοδο από το 2003 και μέχρι το 2032. Το Ίδρυμα
Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ΙΚΑ) μετονομάζεται σε Ίδρυμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων –
Ενιαίο Ταμείο Ασφάλισης Μισθωτών (ΙΚΑ – ΕΤΑΜ). Οι κλάδοι σύνταξης των ταμείων
ΤΑΠ-ΟΤΕ, ΤΣΠΗΣΑΠ, ΤΣΠ-ΕΤΕ, ΤΣΠ-ΑΤΕ, ΤΣΠ-ΤΕΚ, ΤΑΠ-ΙΛΤ, ΤΑΠ-ΕΤΒΑ, ΤΣΕΑΠΓΣΟ και
ΤΑΠΑΕ-Εθνική από 1.1.2008 εντάσσονται αυτοδικαίως στον Κλάδο Σύνταξης του ΙΚΑ
– ΕΤΑΜ.
26. Σύνταξη από ΙΚΑ – ΕΤΑΜ Οι αντίστοιχοι κλάδοι των ανωτέρων Ταμείων
καταργούνται από της εντάξεως και το σύνολο του ενεργητικού και παθητικού της
περιουσίας τους περιέρχεται αυτοδικαίως στον κλάδο σύνταξης του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, ως
καθολικό διάδοχο, χωρίς την καταβολή φόρου, τέλους ή δικαιώματος υπέρ του
Δημοσίου, Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ή άλλων προσώπων.
27. Οι ίδιες προϋποθέσεις Από της εντάξεως οι ασφαλισμένοι των ανωτέρω
εντασσόμενων κλάδων ασφαλίζονται στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και εξακολουθούν να διέπονται ως
προς τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης και τον τρόπο υπολογισμού της σύνταξης
από τις διατάξεις της νομοθεσίας των εντασσόμενων κλάδων, όπως ισχύει μετά τον
ν. 2084/92 και τις διατάξεις του νομοσχεδίου.
28. Αναγνωρισμένος χρόνος Ο χρόνος ασφάλισης που πραγματοποιήθηκε, ο
χρόνος που αναγνωρίσθηκε και εξαγοράσθηκε ως συντάξιμος στους καταργούμενους
κλάδους και ο χρόνος που διανύεται ή αναγνωρίζεται έως την ένταξη στο ΙΚΑ –
ΕΤΑΜ λογίζεται ότι πραγματοποιήθηκε στην ασφάλιση του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ. Οι μέχρι την
ένταξη συνταξιούχοι των εντασσόμενων κλάδων καθίστανται συνταξιούχοι του
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, το οποίο στο εξής βαρύνεται με την καταβολή της σύνταξής τους.
29. Το ποσοστό εισφοράς Το ποσοστό εισφοράς του κλάδου σύνταξης των
ασφαλισμένων στους εντασσόμενους κλάδους μειώνεται σταδιακά από την ένταξη και
εντός μίας πενταετίας εξομοιώνεται με το ποσοστό εισφοράς των ασφαλισμένων του
ΙΚΑ – ΕΤΑΜ κατά μία εκατοστιαία μονάδα ετησίως για τα πρώτα τέσσερα έτη και
κατά το υπόλοιπο 1/3 της εκατοστιαίας μονάδας για το πέμπτο έτος.
Η προβλεπόμενη από τις παρ. 4 και 5 του άρθρου 46 του ν. 2084/92 υποχρέωση των
εργοδοτών για κάλυψη των οργανικών ελλειμμάτων των ανωτέρω Ταμείων εξακολουθεί
να ισχύει και μετά την ένταξη και καταβάλλεται στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.
30. Τα βαρέα – ανθυγιεινά Με Π. Δ., που εκδίδεται μέχρι 31.12.2004,
έπειτα από πρόταση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και σύμφωνη
γνώμη ειδικής επιστημονικής επιτροπής, επανακαθορίζονται τα επαγγέλματα και οι
εργασίες που υπάγονται στον Κανονισμό των Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων
του ΙΚΑ.
Με απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων που εκδίδεται έως
30.6.2003, συνιστάται ειδική επιστημονική επιτροπή από άτομα ανεγνωρισμένου
επιστημονικού κύρους για τον επανακαθορισμό των επαγγελμάτων και εργασιών που
υπάγονται στον Κανονισμό των Βαρέων και Ανθυγιειών Επαγγελμάτων του ΙΚΑ.
31. Πριμ για τα παιδιά και στους άνδρες Γυναίκες που ασφαλίζονται στο
ΙΚΑ και αποκτούν για πρώτη φορά παιδί από 1.1.2003 και εφεξής μπορούν να
συμπληρώσουν τον οριζόμενο κατά περίπτωση από τις ισχύουσες διατάξεις χρόνο
ασφάλισης για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος με την αναγνώριση
πλασματικού χρόνου ενός (1) έτους για το πρώτο παιδί, ενός και μισού (1 1/2)
για το δεύτερο και δύο (2) ετών για το τρίτο. Το δικαίωμα αυτό μπορεί να
ασκείται από τον ασφαλισμένο στο ΙΚΑ πατέρα, εφόσον δεν ασκείται από τη
μητέρα. Οι εισφορές για την εν λόγω αναγνώριση βαρύνουν τον κρατικό
προϋπολογισμό.
32. Καταργείται ειδική εισφορά Η ειδική μηνιαία εισφορά από τους
συνταξιούχους των φορέων κύριας και επικουρικής ασφάλισης, πλην ΟΓΑ και ΝΑΤ,
που προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 60 του ν. 2084/92, όπως ισχύει
και αποτελεί πόρο του ΛΑΦΚΑ, καταργείται από 1.1.2008.
33. Η επικουρική ασφάλιση Οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης που θέτουν οι
διατάξεις του νομοσχεδίου ισχύουν και για τους φορείς επικουρικής ασφάλισης
που ασφαλίζουν μισθωτούς, οι οποίοι για κύρια σύνταξη υπάγονται στην ασφάλιση
του ΙΚΑ και των ειδικών Ταμείων του νομοσχεδίου.
34. Διανεμητικά οι εισφορές Από την 1.1.2008 το ΕΤΕΑΜ και τα λοιπά
Ταμεία του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης για όλους τους ασφαλισμένους από
1.1.1993 καταχωρίζουν και διατηρούν σε ατομικούς λογαριασμούς τις εισφορές για
κάθε ασφαλισμένο. Οι εισφορές αυτές δεν κεφαλαιοποιούνται, αλλά
χρησιμοποιούνται διανεμητικά για τη χρηματοδότηση των συντάξεων.
35. Και πειθαρχικός έλεγχος Συνιστάται ανεξάρτητη διοικητική Αρχή με
την επωνυμία Εθνική Αναλογιστική Αρχή (ΕΑΑ) και έδρα την Αθήνα, με διοικητική
αυτοτέλεια και εποπτεύεται από τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων
ως προς τον έλεγχο νομιμότητας των πράξεών της και την κίνηση πειθαρχικού
ελέγχου κατά των μελών της.
36. Με πενταετή θητεία Η ΕΑΑ συγκροτείται από πέντε (5) μέλη, τα οποία
διορίζονται με απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων με
πενταετή θητεία.
37. Ενιαίο Επικουρικό Συνιστάται νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου με την
επωνυμία Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Μισθωτών (ΕΤΕΑΜ), το οποίο τελεί
υπό την εποπτεία του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, διέπεται
από το σύνολο των διατάξεων του καταργούμενου ΙΚΑ – ΤΕΑΜ, έχει έδρα την Αθήνα
και ορίζεται η έναρξη λειτουργίας του η 1η Ιανουαρίου 2003.
Το Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Μισθωτών, που έχει συσταθεί με τον ν. 997/79
και ενταχθεί στο ΙΚΑ με το άρθρο 6 του ν. 1358/83 ως κλάδος με την επωνυμία
Ίδρυμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων – Τομέας Επικουρικής Ασφάλισης Μισθωτών (ΙΚΑ –
ΤΕΑΜ), καταργείται από την ημερομηνίας ισχύος του νομοσχεδίου.
Το ΕΤΕΑΜ αποτελεί καθολικό διάδοχο του καταργούμενου ΙΚΑ – ΤΕΑΜ και
υπεισέρχεται στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις αυτού.
38. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τους μετά την 1-1-1993 ασφαλισμένους
του ΙΚΑ και Ειδικών Ταμείων κύριας ασφάλισης μισθωτών:
Ασφαλισμένοι του ΙΚΑ και των Ειδικών Ταμείων θεμελιώνουν δικαίωμα
συνταξιοδότησης με τη συμπλήρωση τριάντα επτά (37) ετών υποχρεωτικής ασφάλισης
ή 11.100 ημερών εργασίας, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας.
Για τη συμπλήρωση του παραπάνω χρόνου ασφάλισης λαμβάνεται υπόψη:
* Ο χρόνος υποχρεωτικής ασφάλισης από παροχή εξαρτημένης εργασίας, που
πραγματοποιήθηκε σε φορείς κύριας ασφάλισης, ο οποίος συνυπολογίζεται σύμφωνα
με τις διατάξεις του Ν. Δ/τος 4202/61, όπως ισχύει.
* Ο χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στο Δημόσιο, τους ΟΤΑ α’ και β’
βαθμίδας και σε ΝΠΔΔ, ο οποίος συνυπολογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.
Δ/τος 4202/61, όπως ισχύει.
* Ο χρόνος πραγματικής ασφάλισης από παροχή εξαρτημένης εργασίας, ο
οποίος διανύθηκε σε χώρες στις οποίες έχουν εφαρμογή οι κοινοτικοί κανονισμοί
και οι διμερείς συμβάσεις κοινωνικής ασφάλειας, τις οποίες έχει συνάψει η χώρα
μας και οι οποίες περιλαμβάνουν διατάξεις περί συνυπολογισμού χρόνων
ασφάλισης.
39. Η βασική μηνιαία σύνταξη Καθορίζεται το ποσό της βασικής μηνιαίας
σύνταξης λόγω γήρατος ή αναπηρίας των ασφαλισμένων μετά την 1-1-1993 του ΙΚΑ
και των Ειδικών Ταμείων κύριας ασφάλισης μισθωτών κ.λπ. και ορίζεται ότι σε
περίπτωση συνταξιοδότησης λόγω γήρατος με μειωμένο όριο ηλικίας, σύμφωνα με
τις ισχύουσες διατάξεις του ν. 2084/92, το ποσοστό μείωσης της χορηγούμενης
σύνταξης από τους ασφαλιστικούς οργανισμούς διαμορφώνεται σε 1/267 για κάθε
μήνα που λείπει από το πλήρες όριο ηλικίας συνταξιοδότησης και μέχρι εξήντα
(60) μήνες κατά περίπτωση (αντί 1/200 που ισχύει).
Κατ’ εξαίρεση, ασφαλισμένοι που έχουν πραγματοποιήσει τριάντα πέντε (35) έτη ή
10.500 ημέρες ασφάλισης και έχουν συμπληρώσει το 55ο έτος της ηλικίας,
δικαιούνται σύνταξη γήρατος μειωμένης κατά 1/267 για κάθε μήνα που λείπει από
τη συμπλήρωση του 65ου έτους.
40. Το κατώτατο ποσό σύνταξης Προσδιορίζεται ο υπολογισμός του
κατώτατου ποσού της χορηγούμενης από τους ασφαλιστικούς οργανισμούς μηνιαίας
σύνταξης γήρατος, αναπηρίας και εργατικού ατυχήματος και ορίζεται ίσο με το
εβδομήντα τοις εκατό (70%) του κατώτατου μισθού εγγάμου, με πλήρη απασχόληση,
όπως ο μισθός αυτός καθορίζεται από τη ΕΓΓΣΕ του έτους 2002.
Το παραπάνω ποσό από την 1-1-2003 και εφεξής αναπροσαρμόζεται κατά το ποσοστό
αύξησης των συντάξεων, σύμφωνα με την εκάστοτε καθοριζόμενη εισοδηματική
πολιτική.
Στους ασφαλισμένους, οι οποίοι καθίστανται συνταξιούχοι λόγω γήρατος, έχουν
χρόνο ασφάλισης άνω των 4.500 ημερών ή 15 ετών ασφάλισης και δικαιούνται τα
κατώτατα όρια σύνταξης, χορηγείται προσαύξηση 1% για κάθε 300 ημέρες ή ένα
έτος ασφάλισης επιπλέον των 4.500 ημερών ή 15 ετών.













