Οικονομία

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ 2002 Υπολογίστε τον φόρο σας

Το λογότυπο ΤΑ ΝΕΑ με σκούρα μπλε γράμματα σε ανοιχτόχρωμο φόντο
Σχόλια
4 λεπτά








Τι φόρο θα πληρώσετε; Αυτό είναι το πρώτο και το τελευταίο ερώτημα που
απασχολεί όλους τους φορολογούμενους. Την τελική απάντηση θα σας την δώσει,
βέβαια, η Εφορία, μετά την παραλαβή και εκκαθάριση της φορολογικής σας
δήλωσης.






Ωστόσο, μπορείτε κι εσείς να υπολογίσετε τον φόρο που θα πληρώσετε. Το πρώτο
βήμα είναι να έχετε μπροστά σας όλα τα δικαιολογητικά, τις βεβαιώσεις και τις
αποδείξεις που θα συνυποβάλετε με τη φορολογική δήλωση.


Αν τα έχετε όλα έτοιμα από τώρα ή, τέλος πάντων, όταν θα ολοκληρώσετε τη
συγκέντρωσή τους, αφαιρέστε από το καθαρό σας εισόδημα το ποσό των διαφόρων
δαπανών που αναγνωρίζονται από την Εφορία (ιατρικά, ενοίκια, δαπάνες με
αποδείξεις κ.λπ.).


Το ποσό που θα μείνει θα είναι το φορολογητέο εισόδημα, δηλαδή αυτό που τελικά
θα φορολογηθεί.


Έτσι, αν πάτε στη φορολογική κλίμακα, μπορείτε να προσδιορίσετε την τελική
φορολογική σας οφειλή. Για παράδειγμα, αν δεν είστε μισθωτός ή συνταξιούχος
και έχετε φορολογητέο εισόδημα 4.000.000 δρχ., θα πρέπει να κάνετε τους εξής
υπολογισμούς:


Ο φόρος για το τμήμα του εισοδήματός σας μέχρι τα 2.100.000 δρχ. είναι μηδέν,
ενώ για το επόμενο τμήμα των 746.000 δρχ. εφαρμόζεται συντελεστής 5%, από τον
οποίο προκύπτει ποσό φόρου 37.300 δρχ. Αυτός είναι και ο φόρος μέχρι τα
2.846.000 δρχ. του εισοδήματός σας. Για το υπόλοιπο 1.154.000 μέχρι τα
4.000.000 δρχ. εφαρμόζεται φορολογικός συντελεστής 15%, από τον οποίο
προκύπτει κι άλλος φόρος 173.100 δρχ. Επομένως, ο συνολικός φόρος θα είναι
210.400 δρχ. (37.300+173.100).


Μισθωτός – συνταξιούχος


Αν όμως είστε μισθωτός ή συνταξιούχος, τα πράγματα αλλάζουν, γιατί και η
κλίμακα για σας είναι λίγο διαφορετική, καθώς το πρώτο κλιμάκιο είναι
2.400.000 δρχ., ενώ το δεύτερο 446.000 δρχ.


Επομένως, για το φορολογητέο εισόδημα του παραδείγματός μας, ο φόρος είναι
μικρότερος. Το κομμάτι του εισοδήματος μέχρι τα 2.400.000 δρχ. είναι
αφορολόγητο, ενώ το επόμενο των 446.000 δρχ. φορολογείται με 5% και δίνει φόρο
22.300 δρχ., το υπόλοιπο 1.154.000 δρχ. έως τα 4.000.000 δρχ. φορολογείται με
συντελεστή 15% και βγάζει φόρο 173.100 δρχ. Επομένως, ο φόρος που σας αναλογεί
είναι 195.400 δρχ. Οι υπολογισμοί όμως δεν τελειώνουν εδώ, αφού ο φόρος που
αναλογεί, μειώνεται για τους φορολογουμένους που έχουν παιδιά και τους
βαρύνουν.


Έτσι, στο συγκεκριμένο παράδειγμα, από τις 195.400 δρχ. αφαιρέστε:


* 30.000 δρχ. αν έχετε 1 παιδί.


* 35.000 δρχ. για κάθε παιδί, αν έχετε 2 παιδιά.


* 70.000 δρχ. για κάθε παιδί, αν έχετε 3 παιδιά.


* 80.000 δρχ. για κάθε παιδί, αν έχετε 4 παιδιά.


Όσο αυξάνεται ο αριθμός των παιδιών τόσο αυξάνεται κατά 10.000 δρχ. η μείωση
για κάθε επιπλέον παιδί (π.χ. αν έχετε 6 παιδιά δικαιούστε μείωση φόρου
6×100.000=600.000 δρχ.).


Με βάση τα ισχύοντα, παρατίθενται δύο παραδείγματα, για να εξοικειωθείτε με
τον τρόπο που λειτουργεί η φορολογική κλίμακα, ώστε να μπορέσετε να κάνετε
μόνοι σας τους υπολογισμούς και να βρείτε τον φόρο που τελικά σας αναλογεί.


Παράδειγμα 1ο


Μισθωτός με ετήσιες καθαρές αποδοχές 5.000.000 δρχ. έχει δαπάνες που
αφαιρούνται 200.000 δρχ. (ιατρικά, τόκους κ.λπ.) και 300.000 δρχ. από
αποδείξεις αγοράς αγαθών. Έχει επίσης και δύο παιδιά ηλικίας 10 και 12 ετών.


Ο υπολογισμός του φόρου γίνεται ως εξής:


Από το εισόδημα των 5.000.000 δρχ. αφαιρούνται οι 500.000 δρχ. που αφορούν τις
δαπάνες. Έτσι, το φορολογητέο εισόδημα διαμορφώνεται σε 4.500.000 δρχ. Η
κλίμακα δείχνει ότι για εισοδήματα μέχρι 2.400.000 δρχ. ο φόρος είναι μηδέν.


Για το τμήμα του εισοδήματος από 2.400.001 μέχρι 2.846.000 δρχ. ο φόρος είναι
22.300 δρχ. (446.000×5%) και τέλος για το «κομμάτι» από 2.846.001 μέχρι
4.500.000 δρχ. ο φόρος είναι 248.100 δρχ. (1.654.000×15%). Επομένως, το σύνολο
του φόρου είναι 270.400 δρχ. (22.300+248.100).


Από τις 270.400 δρχ. αφαιρούμε 70.000 δρχ. που είναι η μείωση για τα δύο
παιδιά. Άρα, ο συγκεκριμένος φορολογούμενος θα πληρώσει 200.400 δρχ.


Παράδειγμα 2ο


Επαγγελματίας δηλώνει καθαρά κέρδη 6.000.000 δρχ. και έχει δαπάνες που
αφαιρούνται από το εισόδημα 1.100.000 δρχ. (ιατρικά, ασφαλιστικές εισφορές
κ.λπ.). Επίσης, έχει τρία παιδιά ηλικίας 10, 12 και 17 ετών.


Ο υπολογισμός του φόρου γίνεται ως εξής:


Από το εισόδημα των 6.000.000 δρχ. αφαιρούνται οι 1.100.000 δρχ. που αφορούν
τις δαπάνες. Έτσι, το φορολογητέο εισόδημα διαμορφώνεται σε 4.900.000 δρχ. Η
κλίμακα δείχνει ότι για εισόδημα μέχρι 2.100.000 δρχ. ο φόρος είναι μηδέν.


Για το τμήμα του εισοδήματος από 2.100.001 μέχρι 2.846.000 δρχ. ο φόρος είναι
37.300 δρχ. (746.000×5%).


Για το τμήμα του εισοδήματος από 2.846.001 μέχρι 4.552.000 δρχ. ο φόρος είναι
255.900 δρχ. (1.706.000×15%).


Τέλος, για το τμήμα του εισοδήματος από 4.552.001 μέχρι 4.900.000 δρχ. ο φόρος
είναι 104.400 δρχ. (348.000×30%).


Επομένως, το σύνολο του φόρου είναι 397.600 δρχ. (37.300+255.900+104.400). Από
τις 397.600 δρχ. αφαιρούμε 210.000 δρχ., που είναι η μείωση για τα τρία
παιδιά.


Άρα, αυτός ο φορολογούμενος θα πληρώσει 187.600 δρχ.


Στον παραπάνω φόρο υπολογίζεται και προκαταβολή 55% έναντι του φόρου του
επόμενου έτους.

Επόμενο άρθρο

Google news

Ακολουθήστε tanea.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Σχετικά άρθρα

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
0 /50
0 /2000

Τα Νεότερα

  1. Επίδομα θέρμανσης 2026-2027: Οδηγός της ΑΑΔΕ για αιτήσεις και πληρωμές
  2. Εορτολόγιο: Τα ονόματα που γιορτάζουν σήμερα 12 Νοεμβρίου
  3. Μπρούκλιν: Τουλάχιστον 2 νεκροί και 19 τραυματίες μετά από κατάρρευση κτιρίου – Μάχη με το χρόνο για εγκλωβισμένους

Πιο Σχολιασμένα

Πιο Διαβασμένα

Cookies