|
Η Axon Airlines διαθέτει συνολικά οκτώ αεροσκάφη και απασχολούσε 396 εργαζομένους
|
Βόμβα πολλών μεγατόνων έσκασε χθες στην ελληνική αεροπορική αγορά, μετά την
ανακοίνωση της εταιρείας Axon Airlines, του ομίλου του κ. Θωμά Λιακουνάκου,
ότι αναστέλλει τις δραστηριότητές της και παράλληλα αποσύρει το ενδιαφέρον της
από τη διεκδίκηση της Ολυμπιακής Αεροπορίας.
Το λουκέτο, που ανακοίνωσε η Axon Airlines, αποδίδεται σύμφωνα με τη σχετική
ανακοίνωσή της, στις ζημίες που άρχισαν να αυξάνονται ραγδαία μετά το
τρομοκρατικό κτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου αλλά και στο ότι «ο ορίζοντας
ανάκαμψης δεν είναι ορατός στο προσεχές μέλλον». Στην ίδια ανακοίνωση
επισημαίνεται: «Η ριζική, όμως, και εκ βάθρων ανατροπή των συνθηκών στην αγορά
ήρθε να ακυρώσει τους σχεδιασμούς και να μας οδηγήσει στη δυσάρεστη απόφαση
διακοπής της λειτουργίας της εταιρείας».
Η απόσυρση του ενδιαφέροντος αυτού διαμορφώνει νέα δεδομένα στο θέμα της
ιδιωτικοποίησης της Ολυμπιακής Αεροπορίας, όπου μοναδικός πλέον διεκδικητής
παραμένει ο αυστραλιανών συμφερόντων όμιλος IAS, στον οποίο από ελληνικής
πλευράς συμμετέχουν οι επιχειρηματίες Παύλος Βαρδινογιάννης και Κωνσταντίνος
Αγγελόπουλος.
Στην ανακοίνωση επισημαίνεται, ακόμα, ότι η εταιρεία εύχεται η διαδικασία
αποκρατικοποίησης της Ολυμπιακής Αεροπορίας να οδηγηθεί στην ευνοϊκότερη λύση,
προς όφελος της ίδιας, των εργαζομένων της και των Ελλήνων φορολογουμένων.
Τέλος, στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι «εφόσον οι διεθνείς και εγχώριες
συνθήκες στις αερομεταφορές μεταβληθούν, η Axon Airlines θα επανεξετάσει τόσο
την πιθανότητα επαναλειτουργίας της όσο και αυτή της υλοποίησης των
αναπτυξιακών της σχεδιασμών».
Ο διαγωνισμός για την Ολυμπιακή
Πηγές του υπουργείου Μεταφορών, σχολιάζοντας την αναστολή των δραστηριοτήτων
της Axon Airlines, επισημαίνουν ότι ο διαγωνισμός για την Ολυμπιακή Αεροπορία
θα συνεχιστεί κανονικά, όπως είχε δρομολογηθεί μετά τις 15 Δεκεμβρίου με την
κοινοπραξία IAS. Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι η διακοπή των διαπραγματεύσεων με
την Axon είχε δρομολογηθεί από τις 11 Νοεμβρίου, μετά την απόφαση των τραπεζών
να αποσύρουν το ενδιαφέρον τους για τη χρηματοδότηση του όλου εγχειρήματος.
Την αδυναμία της Αxοn να πραγματοποιήσει τις απαιτούμενες επενδύσεις στην
περίπτωση που περνούσε στον έλεγχό της η Ολυμπιακή Αεροπορία την εντόπισε όχι
μόνο ο σύμβουλος ιδιωτικοποίησης της Ολυμπιακής αλλά και η πενταμελής επιτροπή
στελεχών των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομίας, που είχαν πραγματοποιήσει
έλεγχο της προσφοράς Λιακουνάκου.
Η Axon Airlines
Η εταιρεία Axon Airlines, που διαθέτει συνολικά οκτώ αεροσκάφη και απασχολούσε
396 υπαλλήλους, άρχισε να δραστηριοποιείται στην αεροπορική αγορά, αρχικά
πραγματοποιώντας πτήσεις στο εξωτερικό και από το καλοκαίρι στο εσωτερικό
της χώρας. Συγκεκριμένα, στο εξωτερικό πραγματοποιούσε πτήσεις προς Παρίσι,
Μιλάνο και Βρυξέλλες, ενώ στο εσωτερικό προς Θεσσαλονίκη, Χανιά, Ηράκλειο,
Μύκονο, Ρόδο και Σαντορίνη.
Στις αρχές του χρόνου, όταν προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για την πώληση
πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της Ο.Α., η Axon ήταν ένας από τους τέσσερις
ενδιαφερομένους. Η αξιολόγηση της προσφοράς της από την Credit Suisse First
Boston την ανέδειξε ως προτιμητέο υποψήφιο. Όμως, στη διάρκεια των
διαπραγματεύσεων, που κράτησαν μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου, από την πλευρά της
Axon εκδηλώθηκε αδυναμία διάθεσης των κεφαλαίων που περιελάμβανε η προσφορά
της και αφορούσε επενδύσεις στην Ο.Α.
Αυτός ήταν και ο λόγος για τον οποίο ο σύμβουλος ιδιωτικοποίησης εισηγήθηκε
στην κυβέρνηση να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις για την πώληση της Ο.Α. με τον
δεύτερο υποψήφιο που παρέμεινε στον διαγωνισμό, δηλαδή την κοινοπραξία των
Αυστραλών επιχειρηματιών IAS. Υπενθυμίζεται ότι στην πρώτη φάση του
διαγωνισμού απέσυραν το ενδιαφέρον τους ο Όμιλος Ρέστη και οι Κυπριακές
Αερογραμμές. Σε πρόσφατη γενική συνέλευση της Axon Holding, ο βασικός της
μέτοχος κ. Θωμάς Λιακουνάκος ανέφερε, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, πως ο
όμιλος ήταν σε θέση να διαθέσει τα πρώτα 35 δισ. δρχ. για την εξαγορά του 51%
των μετοχών της Ο.Α.
Στο τελευταίο στάδιο των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στον Όμιλο Λιακουνάκου και
στον σύμβουλο ιδιωτικοποίησης, ο πρώτος ζητούσε επίμονα να μειωθούν τα
αερολιμενικά τέλη του αεροδρομίου των Σπάτων σε ποσοστό πάνω από 25%.
Επισημαίνεται ότι, μετά τις 11 Σεπτεμβρίου, η αεροπορική κίνηση στο εσωτερικό
έχει μειωθεί κατά 28%, ενώ στις πτήσεις εξωτερικού πάνω από 14%.








