«Με απόλυτη ασφάλεια, αρτιότητα, αξιοπιστία και καλύπτοντας τις διεθνείς

προδιαγραφές θα λειτουργήσει στις 28 Μαρτίου το διεθνές αεροδρόμιο των

Σπάτων», ήταν η απάντηση του Πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη, χθες στη Βουλή, στη

σκληρή κριτική του αρχηγού της Ν.Δ. Κώστα Καραμανλή.

Και στις κατηγορίες της αντιπολίτευσης, πως η πρόσβαση στο νέο αυτό αεροδρόμιο

«Ελευθέριος Βενιζέλος» θα έχει προβλήματα, ο Πρωθυπουργός απάντησε πως «θα

χρειασθεί ροντάρισμα». Άλλωστε, «δεν υπάρχει κανένα μεγάλο αεροδρόμιο που να

λειτουργήσει ­ από την αρχή ­ άψογα. Είναι μία αλήθεια, μία πραγματικότητα.

Και δεν πρέπει να βλέπουμε τα δένδρα, αλλά το δάσος. Το αεροδρόμιο είναι από

τα πιο σύγχρονα».

Ο Πρωθυπουργός επεσήμανε ότι αντί η αντιπολίτευση να επικροτεί που ένα τόσο

μεγάλο αεροδρόμιο, από όπου θα γίνονται όλες οι πτήσεις που γίνονται σήμερα

από το Ελληνικό, θα λειτουργήσει στις 28 Μαρτίου, μεμψιμοιρεί. Και κατηγόρησε

τον κ. Καραμανλή για «ηχηρές εκφράσεις, ανευθυνότητα, ορυμαγδό κριτικής που

ζημιώνει την Ελλάδα».

«Άμα ακούσουν έξω ­ είπε ­ ότι είναι επικίνδυνο το αεροδρόμιο, ποιοι ξένοι θα

έρθουν; Ζημιώνετε τους εργαζομένους και με όσα λέτε θα έχουμε λιγότερες

εισπράξεις. Τι περισσότερο άλλωστε ξέρει ο κ. Καραμανλής από τους Γερμανούς

και τους Αμερικανούς που ενδιαφέρονται για την άρτια λειτουργία του

αεροδρομίου; Επιτέλους, περισσότερη σοβαρότητα. Και για το Μετρό μάς είπαν ότι

δεν θα λειτουργήσει…».

Ερωτηματικά

Ο Πρωθυπουργός χειροκροτήθηκε χθες από τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ. Το θετικό

όμως κλίμα, που δημιουργήθηκε στην Αίθουσα για την κυβέρνηση, άλλαξε όταν ο

βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Γιάννης Γιαννάκης, ο οποίος είχε υποβάλει κι αυτός ερώτηση

στον Πρωθυπουργό για το αεροδρόμιο των Σπάτων, πήρε τον λόγο. Αφού έπλεξε το

εγκώμιο του έργου, διάβασε από γραπτό κείμενο πως ό,τι είπε προ ολίγων λεπτών

ο Πρωθυπουργός τον διαβεβαιώνει πως όλα θα λειτουργήσουν σωστά.

Οι βουλευτές της Ν.Δ. άρχισαν να χειροκροτούν και να ειρωνεύονται τον κ.

Γιαννάκη. «Δεν πρόλαβε να τελειώσει ο Πρωθυπουργός, και από γραπτό κείμενο να

διαβάζει ο κ. Γιαννάκης ότι τον διαβεβαίωσε πως όλα είναι εντάξει…»,

«ντροπή», «δεν είναι σοβαρά πράγματα αυτά», έλεγαν.

Μάλιστα, ο κ. Καραμανλής ­ χωρίς να πάρει τον λόγο από τον πρόεδρο της Βουλής

Απόστολο Κακλαμάνη ­ μίλησε για υποβάθμιση του Κοινοβουλίου, ενώ ο κ.

Παυλόπουλος σημείωσε ότι «ο κ. Γιαννάκης εισήγαγε τον θεσμό των επίκαιρων

ερωτήσεων εναντίον του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης».

Πάντως, ο σχεδιασμός του ΥΠΕΧΩΔΕ και του υπουργείου Μεταφορών προβλέπει ότι η

επίσημη λειτουργία του αεροδρομίου θα αρχίσει το βράδυ της Τετάρτης, 28

Μαρτίου προς την 29η Μαρτίου. Έτσι, πτήσεις που θα φτάσουν το βράδυ της 28ης

Μαρτίου στα Σπάτα θα φύγουν την άλλη μέρα από το ίδιο αεροδρόμιο.

Το «ροντάρισμα»

Για το αναγκαίο δε «ροντάρισμα» στο οποίο αναφέρθηκε ο Πρωθυπουργός, πηγή του

ΥΠΕΧΩΔΕ σημείωνε χθες ότι τον πρώτο καιρό θα πραγματοποιούνται 30 με 32

πτήσεις την ημέρα και αργότερα οι πτήσεις θα φτάσουν τις 60.

Η ίδια πηγή έλεγε ότι η επίσημη τελετή των εγκαινίων θα γίνει αμέσως μετά την

επιστροφή του Πρωθυπουργού από τη Σύνοδο Κορυφής, δηλαδή πριν από τις 28

Μαρτίου.

Στη συζήτηση που έγινε, ο Πρωθυπουργός σημείωσε πως το αεροδρόμιο θα έχει

αρχικώς τη δυνατότητα εξυπηρέτησης επιβατών και αεροσκαφών ίση με το Ελληνικό

και το καλοκαίρι θα φτάσει να εξυπηρετεί κατά 2/3 περισσότερη κίνηση.

«Η ποιότητα παροχών θα είναι καλύτερη από του Ελληνικού», είπε. «Τα

ραδιοναυτικά βοηθήματα δοκιμάσθηκαν. Οι τελευταίοι έλεγχοι απέδωσαν

ικανοποιητική εικόνα. Ό,τι ορίζουν οι διεθνείς κανονισμοί θα γίνεται. Η ΕΛ.ΑΣ.

Πυροσβεστική έχουν δηλώσει ετοιμότητα. Οι ξένες εταιρείες λένε πως είμαστε

έτοιμοι. Ότι έγινε, κατασκευάσθηκε με τις σύγχρονες και υψηλές προδιαγραφές

και μηχανήματα από τα πιο σύγχρονα. Οι χώροι είναι συγκρίσιμοι με τους

αντίστοιχους χώρους των πλέον ανεπτυγμένων χωρών. Και από απόψεως ασφάλειας

πληρούνται τα υψηλότερα στάνταρντ ελέγχου, ακόμα και του 100% των αποσκευών».

Η έκθεση

Για τις επικρίσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης και για «την ταλαιπωρία του

κοινού στην πρόσβασή του προς το αεροδρόμιο», ο κ. Κ. Σημίτης αντέτεινε ότι «η

οδική πρόσβαση θα είναι ικανοποιητική μέσα στον Μάρτιο, κάτι που επικυρώνει

και η έκθεση του καθηγητή του Πολυτεχνείου κ. Φραντζεσκάκη».

Ο κ. Σημίτης είπε ακόμα ότι «το κυκλοφοριακό ισοζύγιο για τα Σπάτα θα είναι

ισοδύναμο με του Ελληνικού», ενώ «τα τέλη κυκλοφορίας θα είναι χαμηλότερα από

όσα προέβλεπε η σύμβαση της Ν.Δ.». Και πρόσθεσε ότι «πρόκειται για το

μεγαλύτερο έργο της χώρας, ύψους 700 δισ., με 20.000 νέες θέσεις εργασίας,

διπλάσιους επιβάτες, ένα μεγάλο μητροπολιτικό πάρκο στο Ελληνικό»,

κατηγορώντας τη Ν.Δ. ότι καταψήφισε τη σύμβαση.

Στη συζήτηση, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κωνσταντίνος Καραμανλής

επεσήμανε ότι το πρόβλημα «δεν είναι αν το έργο είναι σπουδαίο, διότι τα

μηχανήματα σκούριαζαν από το ’90-’93».

Ο κ. Καραμανλής είπε ακόμα ότι «θα προσγειώνονται τριάντα δύο αεροπλάνα την

ώρα, ενώ σήμερα στο Ελληνικό προσγειώνονται 40, και πάντως όχι 60 όπως

προβλεπόταν».

Πρόσθεσε ακόμη ότι «πριν από 10 μέρες έλεγαν για έλλειψη προσωπικού και τώρα

υποστηρίζουν πως αρκούν 4 εβδομάδες για εκπαίδευση, όταν ο διοικητής της ΥΠΑ

έλεγε πως χρειάζεται ένα πεντάμηνο εκπαίδευσης».

«Έχουμε ­ είπε ­ ένα από τα ακριβότερα αεροδρόμια της Ευρώπης, και αυτό θα

είναι εις βάρος του τουρισμού. Η πρόσβαση είναι τραγική. Δεν υπάρχει σύνδεση

με τρένο. Δεν υπάρχει ούτε είσοδος ούτε έξοδος. Και είναι βέβαιο ότι θα

υπάρξει κυκλοφοριακό κακό με 2 ώρες απαραίτητες για την πρόσβαση στο

αεροδρόμιο».

Έλεγχος

Στο μεταξύ, με δήλωσή του, ο πρόεδρος των Φιλελευθέρων Στέφανος Μάνος

αναφέρεται στο πρόβλημα της πρόσβασης προς το αεροδρόμιο. Και καλεί τον

Πρωθυπουργό «να ζητήσει τη διεξαγωγή νομικού και οικονομικού ελέγχου για τον

τρόπο εφαρμογής της σύμβασης για την Αττική Οδό, την τήρηση των όρων και

προβλέψεών της, την καταγραφή και αποτίμηση όλων των μεταγενέστερων

εξωσυμβατικών ρυθμίσεων που τυχόν έγιναν».

Ο κ. Μάνος επισημαίνει τέλος ότι έχουν σημειωθεί σημαντικές καθυστερήσεις

στους δρόμους πρόσβασης προς το αεροδρόμιο, για τις οποίες «βιάστηκε ο κ.

Λαλιώτης να κατηγορήσει ως υπευθύνους το Κολλέγιο Αθηνών, τον Δήμο Αγίας

Παρασκευής και το Συμβούλιο της Επικρατείας».

Πέντε προτάσεις των συγκοινωνιολόγων

Η έναρξη της λειτουργίας του νέου αεροδρομίου των Σπάτων ­ επισημαίνει ο ΣΕΣ

­ έχει συνδυαστεί με την απόδοση στην κυκλοφορία τμήματος της Αττικής Οδού και

του περιφερειακού αυτοκινητοδρόμου του Υμηττού

Τη λήψη πέντε μέτρων για τη βελτίωση της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης του νέου

διεθνούς αεροδρομίου της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος ιδιαίτερα στο πρώτο

δύσκολο διάστημα της λειτουργίας του και ώσπου να επιτευχθεί η σιδηροδρομική

σύνδεσή του με την Αθήνα, προτείνει ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ).

Η έναρξη της λειτουργίας του νέου αεροδρομίου ­ επισημαίνει ο ΣΕΣ ­ έχει

συνδυαστεί με την απόδοση στην κυκλοφορία τμήματος της Αττικής Οδού και του

περιφερειακού αυτοκινητοδρόμου του Υμηττού. Οι συγκεκριμένοι οδικοί άξονες

μαζί με αυτόν της Βάρης – Κορωπίου θα σηκώσουν το κύριο βάρος της

συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης του νέου αεροδρομίου ώσπου να επιτευχθεί η σύνδεσή

του με τον προαστιακό σιδηρόδρομο.

Σήμερα, στο ξεκίνημα της λειτουργίας του νέου αερολιμένα, σύμφωνα με το ΣΕΣ,

«μόνο η βέλτιστη αξιοποίηση της υπάρχουσας οδικής υποδομής θα μπορέσει κάπως

να αναπληρώσει την έλλειψη της σιδηροδρομικής σύνδεσης».

Τα μέτρα

Ειδικότερα, τα πέντε μέτρα που προτείνει ο ΣΕΣ είναι:

* Η ενθάρρυνση της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς με τη λήψη όλων των

απαραίτητων μέτρων (δρομολόγηση ικανοποιητικού αριθμού ειδικά διασκευασμένων

λεωφορείων, τα οποία θα κινούνται κατά προτεραιότητα στο σύνολο της διαδρομής

από την Αθήνα ως το αεροδρόμιο).

* Η απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης σε όλες τις κεντρικές οδικές αρτηρίες

που οδηγούν στο νέο αεροδρόμιο.

* Η λήψη πρόσθετων μέτρων διαχείρισης της κυκλοφορίας σε όλους τους κρίσιμους

οδικούς κόμβους και ειδικότερα στη γέφυρα Σταυρού, στην Πλατεία Κέννεντυ στο

Χαλάνδρι, στους κόμβους της Παλλήνης και του Γέρακα (και στους δύο θα πρέπει

να καταργηθούν οι αριστερές στροφές) και στη Βάρη.

* Η συστηματική και έγκαιρη πληροφόρηση των πολιτών (με ειδικές σημάνσεις και

τη χρήση συστημάτων τηλεματικής) για τις εναλλακτικές διαδρομές προσέγγισης

στο νέο αεροδρόμιο.

* Η επίσπευση των διαδικασιών δημοπράτησης και κατασκευής των απαραίτητων

έργων σιδηροδρομικής σύνδεσης του νέου αερολιμένα, καθώς και της επέκτασης της

γραμμής του Μετρό ως τον Σταυρό.