Το ενδεχόμενο να συνδεθούν με την οδό Σοφοκλέους μέσω των Εταιρειών Επενδύσεων

στην Ποντοπόρο Ναυτιλία δεν φαίνεται να ενθουσιάζει τους Έλληνες εφοπλιστές ή

τουλάχιστον τη συντριπτική τους πλειοψηφία.

Η έλλειψη ενδιαφέροντος των ποντοπόρων εφοπλιστών στηρίζεται στο γεγονός ότι η

χρηματοδότηση των δραστηριοτήτων τους με φθηνά και επαρκή κεφάλαια είναι, όπως

υποστηρίζουν, εύκολη υπόθεση και κατά συνέπειαν η σύνδεσή τους τόσο με το

ελληνικό όσο και με ξένα χρηματιστήρια δεν αποτελεί για αυτούς θέμα πρώτης

προτεραιότητας.

Παράλληλα, όμως, η επιφυλακτική στάση των περισσότερων Ελλήνων εφοπλιστών

έναντι του ΧΑΑ δεν είναι άσχετη και με τις αντιρρήσεις που διατυπώνουν για το

θεσμικό πλαίσιο το οποίο ρυθμίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις για την

εισαγωγή των μετοχών των Εταιρειών Επενδύσεων και όπως εκτιμά η Ένωση Ελλήνων

Εφοπλιστών ο σχετικός νόμος απέχει κατά πολύ από τη διεθνή πρακτική.

Μια από τις ισχυρότερες αντιρρήσεις που εγείρονται από την πλευρά πολλών

εφοπλιστών είναι και η προϋπόθεση που θέτει ο νόμος ότι τα 2/3 των πλοίων που

εκπροσωπούνται από την Εταιρεία Επενδύσεων πρέπει να φέρουν οπωσδήποτε την

ελληνική σημαία ή τη σημαία χώρας-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ωστόσο και παρά τις επιφυλάξεις, το ενδεχόμενο να μπει στο ΧΑΑ μια μερίδα του

ελληνικού εφοπλισμού είναι πολύ πιθανό και θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από

την ίδια την πορεία του Χρηματιστηρίου Αθηνών και κυρίως από τις

μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης του αλλά και από την συμπεριφορά του

επενδυτικού κοινού απέναντι στις Εταιρείες Επενδύσεων στην Ποντοπόρο Ναυτιλία.

Επισημαίνεται πάντως ότι η ενεργοποίηση των σχεδίων των πρώτων ποντοπόρων που

θα επιχειρήσουν να συνδεθούν με το Χρηματιστήριο Αθηνών θα γίνει αφού κλείσει

και η εκκρεμότητα του κανονιστικού πλαισίου από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.

Συγκεκριμένα, θα πρέπει να οριστικοποιηθεί από την Επιτροπή η λίστα με τα

ονόματα των ασφαλιστικών ομίλων οι οποίοι θα αναλάβουν τον ρόλο της προστασίας

και αποζημίωσης των δραστηριοτήτων των πλοίων που θα εντάσσονται στις

Εταιρείες Επενδύσεων καθώς και η λίστα των Διεθνών Οικονομικών Ναυτιλιακών

Οίκων, οι οποίοι θα είναι αποδεκτοί από το ΧΑΑ και θα αναλάβουν τον ρόλο της

αποτίμησης των «εισηγμένων» πλοίων.

Μια ακόμη εκκρεμότητα του λεγόμενου κανονιστικού πλαισίου που πρέπει να

κλείσει είναι και αυτή που αφορά στις υποχρεώσεις του αναδόχου, ο οποίος θα

έχει και την ευθύνη για τα στοιχεία που θα περιέχει το ενημερωτικό δελτίο.

Το ενδιαφέρον

Σε μια περίοδο όπου η ναυλαγορά διέρχεται μια από τις καλύτερες περιόδους ενώ

το ελληνικό χρηματιστήριο μια από τις χειρότερες, είναι φυσικό για τους

Έλληνες ποντοπόρους να μη πιέζονται να μπουν στο ΧΑΑ ­ εκτιμούν στελέχη της

ποντοπόρου ναυτιλίας.

Τα ίδια στελέχη επισημαίνουν παράλληλα ότι η δυνατότητα πρόσβασης των μεγάλων

εφοπλιστικών ομίλων στη διεθνή τραπεζική αγορά είναι εύκολη υπόθεση και κατά

συνέπειαν η απόφαση κάποιων από αυτούς να μπουν στο ΧΑΑ θα οφείλεται

περισσότερο σε προσδοκίες αποκόμισης υπεραξιών παρά στην ανάγκη άντλησης

φθηνών κεφαλαίων. Ενδεικτικά αναφέρεται η περίπτωση του εφοπλιστικού ομίλου

Τσάκου, ο οποίος πριν από λίγες μέρες δεν δυσκολεύτηκε καθόλου να εκταμιεύσει

77 δισ. δρχ., προκειμένου να εξαγοράσει την εταιρεία Osprey, o στόλος της

οποίας αριθμεί 13 product tankers.

Μάλιστα, την εταιρεία αυτή διεκδικούσε και ο όμιλος Stelmar, της οικογένειας

Χατζηιωάννου, ο οποίος συνέδεε την αγορά αυτή με την είσοδό του στο κυπριακό

χρηματιστήριο που επίσης διέρχεται περίοδο στασιμότητας.

Με βάση, λοιπόν, τα σημερινά δεδομένα, ο όμιλος Τσάκου δεν δείχνει να

ενδιαφέρεται για το Χρηματιστήριο Αθηνών, παρά το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος

όμιλος αναπτύσσει τελευταία επιχειρηματικές δραστηριότητες (τηλεπικοινωνίες)

και επί ελληνικού εδάφους.

Μέχρι στιγμής, πάντως, ενδιαφέρον, αλλά όχι οπωσδήποτε οριστικό, να συνδεθούν

με το ΧΑΑ έχουν εκδηλώσει η ναυτιλιακή εταιρεία Free Ships, στην οποία

συμμετέχουν οι εφοπλιστικές οικογένειες Γουρδομιχάλη και Βερνίκου, η εταιρεία

Danaos, συμφερόντων της εφοπλιστικής οικογένειας Κούστα, ενώ δεν αποκλείουν το

ενδεχόμενο να ενδιαφερθούν για το ΧΑΑ και οι εφοπλιστικοί όμιλοι Αγγελικούση

και Παπαχρηστίδη.