Επισκέψεις στην Ολυμπιακή Αεροπορία ξεκινούν σε λίγες ημέρες οι έξι
μνηστήρες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την αγορά πλειοψηφικού πακέτου μετοχών
της εταιρείας. Στόχος των επισκέψεων αυτών, όπως αποκαλύπτει σε συνέντευξή του
στα «ΝΕΑ» ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Χρίστος Βερελής, είναι οι
ενδιαφερόμενοι να αντλήσουν από «πρώτο χέρι» στοιχεία για την κατάσταση της
Ο.Α, μέσα από το ειδικό data room που ετοιμάζει η διοίκησή της.






Για το αποτέλεσμα του όλου εγχειρήματος, ο υπουργός Μεταφορών δηλώνει ότι δεν
υπήρξε ποτέ «ούτε αισιόδοξος, ούτε απαισιόδοξος», προσθέτοντας ωστόσο ότι η
πώληση της Ο.Α. «συνολικά ως ομίλου είναι μονόδρομος, καθώς δεν υπάρχει άλλη
λύση».


Την ίδια στιγμή, για το θέμα της λειτουργίας του νέου αεροδρομίου των Σπάτων,
ο κ. Βερελής ­ έπειτα και από την προχθεσινή παρέμβαση της Διεθνούς
Ομοσπονδίας Αεροπορικών Εταιρειών (ΙΑΤΑ) που ζήτησε επισήμως την αναστολή της
­ ξεκαθαρίζει: «Είμαστε στην τελική ευθεία. Το μείζον θέμα είναι η ασφάλεια.
Με την υπογραφή της άδειας θα παραδοθεί ένα επιχειρησιακά έτοιμο και ασφαλές
αεροδρόμιο».


Ειδικότερα, για τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου των Σπάτων, ο κ. Βερελής
λέει πως αυτή θα εξαρτηθεί από τη διαβεβαίωση την οποία θα δώσουν οι αρμόδιες
υπηρεσίες ότι τα λειτουργικά συστήματα είναι πλέον χωρίς προβλήματα. «Είμαστε
­ επισημαίνει ­ στην τελική ευθεία. Οι περισσότερες από τις υπηρεσίες δηλώνουν
ετοιμότητα. Η τελευταία δέσμη εκκρεμοτήτων η οποία υπήρχε, είναι αυτή που
αφορά τις υπηρεσίες Πολιτικής Αεροπορίας για τα συστήματα αεροναυτιλίας».


Τα συστήματα αεροναυτιλίας, διευκρινίζει ο υπουργός Μεταφορών, «είναι σ' ένα
βαθμό καινούργια, είναι συστήματα τα οποία ενσωματώνουν με τη λειτουργία του
νέου αεροδρομίου μια σειρά από νέα ραντάρ, τα οποία μπαίνουν σε επιχειρησιακή
πλέον λειτουργία για πρώτη φορά».


Ο στόχος όλης αυτής της νέας διαδικασίας, που προσφέρει και η νέα τεχνολογία η
οποία εφαρμόζεται ήδη από το 1998 στο αεροδρόμιο του Ελληνικού, είναι να
αυξηθεί η χωρητικότητα του εναέριου χώρου.


«Εγώ ­ τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Βερελής ­ δεν θέλω να προκαταλάβω τις
υπηρεσίες. Οι υπηρεσίες πρέπει να κάνουν τη δουλειά τους σωστά. Το μείζον
θέμα, η επικεφαλίδα αν θέλετε, είναι η ασφάλεια και νομίζω ότι οι πάντες
συμφωνούν σε αυτό. Ο στόχος μας είναι υπογράφοντας την άδεια να παραδώσουμε
ένα επιχειρησιακά έτοιμο και ασφαλές αεροδρόμιο».


Στο ερώτημα εάν οι οδικές προσβάσεις αποτελούν πρόβλημα, ο υπουργός Μεταφορών
και Επικοινωνιών, απαντά: «Οι οδικές προσβάσεις βεβαίως είναι ένα θέμα.


ο υπουργείο Δημοσίων Έργων έχει κάνει μια πολύ συστηματική δουλειά και
εξακολουθεί και εργάζεται συστηματικά γύρω από το θέμα αυτό. Έχει ανακοινωθεί
με λεπτομέρειες πως είναι διαταγμένες αυτές οι οδικές προσβάσεις και έχει
δοθεί και μια σειρά από εναλλακτικές λύσεις, προκειμένου οι χρήστες να μπορούν
να προσεγγίσουν τον διεθνή αερολιμένα».


Αρχίζουν επισκέψεις οι έξι μνηστήρες της Ολυμπιακής






Αεροδρόμιο Σπάτων. Η πρώτη προσγείωση αεροπλάνου της Ολυμπιακής έφερε
ενθουσιασμό. Αργότερα ήρθαν τα προβλήματα...


Για το αποτέλεσμα του νέου εγχειρήματος στην Ολυμπιακή, που βρίσκεται στην πιο
λεπτή φάση, ο υπουργός Μεταφορών λέει ότι «δεν μπορούμε να είμαστε ποτέ
αισιόδοξοι, ούτε απαισιόδοξοι». Είναι ­ προσθέτει ­ μια διαγωνιστική
διαδικασία την οποία πρέπει να υποστηρίξουμε. Και δεν μιλώ ως υπουργείο
Μεταφορών, μιλώ συνολικότερα για το πολιτικό σύστημα, για όλους τους
εμπλεκομένους, για τους ίδιους τους εργαζομένους της Ολυμπιακής, αλλά και για
την ελληνική κοινωνία. Είναι ένα δύσκολο πρόβλημα, το οποίο έχει ζωή
δεκαετιών.


Σύμφωνα με τον κ. Βερελή, οι πάντες πρέπει να αντιληφθούν ότι στη λύση αυτή
φτάνουμε διότι δεν έχουμε άλλη επιλογή. «Ουδείς άλλωστε ­ τονίζει ­
υποδεικνύει σοβαρά άλλη λύση πέραν γενικόλογων συνθημάτων. Ουδείς υποδεικνύει
άλλη πηγή εξεύρεσης των κεφαλαίων που είναι απαραίτητα για την επιβίωση της
εταιρείας. Δεν έχουμε λοιπόν άλλη επιλογή, διότι δεν έχουμε δυνατότητα να
δώσουμε επιπλέον χρήματα στην Ο.Α.».


Αυτή η απόλυτη δυσκαμψία, αναφέρει ο υπουργός Μεταφορών, πρέπει να λυθεί,
διότι η Ο.Α. χρειάζεται κεφάλαια προκειμένου να αντιμετωπίσει τις ανάγκες που
έχει για μια σειρά από κινήσεις τις οποίες πρέπει να κάνει, για να μπορέσει να
παραμείνει μέσα στο παιχνίδι του διεθνούς ανταγωνισμού. Τα κεφάλαια μπορούν να
είναι μόνον ιδιωτικά. Δεν υπάρχει ενδιαφέρον για μειοψηφική συμμετοχή στην
εταιρεία. Και ο διαγωνισμός έγινε για ένα πλειοψηφικό πακέτο, το οποίο θα
υπερβαίνει το 51%.


Ο διαγωνισμός


Όσον αφορά τον υπό εξέλιξη διαγωνισμό, σύμφωνα με τον κ. Βερελή, υποχρέωση της
κυβέρνησης ήταν αυτός να είναι αξιόπιστος. «Μέχρι στιγμής ­ αναφέρει ­
πιστεύουμε ότι αυτό έχει επιτευχθεί. Να μην ξεχνάμε όμως, ότι είμαστε σε μια
φάση που η διεθνής αεροπορική βιομηχανία δεν περνάει τις καλύτερες μέρες της.
Πάρα πολλές αντίστοιχες προσπάθειες για πωλήσεις και συγχωνεύσεις αεροπορικών
εταιρειών την τελευταία στιγμή ακυρώθηκαν».


Ο υπουργός Μεταφορών δεν κρύβει ότι για το θέμα της Ο.Α. αναμένει επιθέσεις
από τον χώρο της αντιπολίτευσης: «Είναι προφανές ότι στην πορεία την οποία
έχουμε να διανύσουμε μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας αυτής, θα ειπωθούν
διάφορα και θα ειπωθούν από διάφορες κατευθύνσεις».


Σίγουρα μια κατεύθυνση είναι η οποιαδήποτε προσπάθεια μικροπολιτικής
εκμετάλλευσης του γεγονότος. Εγώ ­ υπενθυμίζει ο κ. Βερελής ­ έχω παρακαλέσει
και μέσα στη Βουλή όλα τα κόμματα και όλους τους συναδέλφους βουλευτές, ειδικά
το θέμα της Ολυμπιακής να διαγραφεί από τον κατάλογο της μικροπολιτικής
αντιπαράθεσης. Βεβαίως να γίνει συζήτηση, βεβαίως να υπάρξει από τη Βουλή ο
ελεγκτικός της ρόλος, αλλά όχι σε επίπεδο μικροπολιτικό.


Ακόμα, ο κ. Βερελής ξεκαθαρίζει για άλλη μια φορά ότι η Ο.Α. πωλείται ως
σύνολο. «Λέγω ως σύνολο ­ τονίζει ­ διότι πραγματικά πολύ συχνά βλέπω ότι
αρθρώνονται σκέψεις, πως η εταιρεία θα πάει για πώληση κατά τεμάχια κ.ο.κ. Το
έχουμε αποκλείσει αυτό. Το αποκλείουμε και τώρα κατηγορηματικά».


Οι επισκέψεις


Μέσα στον Φεβρουάριο, σύμφωνα με τον κ. Βερελή, θα δοθεί η δυνατότητα στους
υποψήφιους επενδυτές να επισκέπτονται το data room, το οποίο ετοιμάζεται στην
Ολυμπιακή, προκειμένου να ελέγξουν τα διάφορα στοιχεία τής εταιρείας. Και αυτό
θα είναι η τελική φάση, προκειμένου να μπορούν να διαμορφώσουν την τελική
προσφορά τους οι υποψήφιοι επενδυτές.


Στο ερώτημα ποιο θα είναι το μέλλον τής Ο.Α. σε περίπτωση που το νέο εγχείρημα
δεν φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα, ο κ. Βερελής απαντά: «Εγώ δεν θα ήθελα να
μπω σε καταστροφολογικά σενάρια. Αφήστε να προχωρήσει η διαδικασία».


Ιούνιο οι διαγωνισμοί για το τραμ



Το τραμ, σύμφωνα με τον κ. Βερελή, αποτελούσε αντικείμενο συζητήσεων περίπου
επί μία 20ετία και είναι βέβαιο ότι ήταν αναγκαίο. Αυτή η πεποίθηση μάς
οδήγησε στο να μην κάνουμε νέα μελέτη για το τραμ, αλλά από τις υπάρχουσες
μελέτες ­ οι οποίες δεν ήταν λίγες ­ να κάνουμε την επιλογή μίας λύσης, η
οποία είχε και την αποδοχή από το σύνολο των Δήμων στους οποίους διέρχεται.
Παρουσιάσαμε τη λύση αυτή για την πρώτη γραμμή, η οποία ξεκινάει από το
Ζάππειο και πηγαίνει μέσω Νέας Σμύρνης στην Παραλιακή και ενώνει το Στάδιο
Ειρήνης και Φιλίας με τη Γλυφάδα.


Το έργο ανέλαβε η νέα εταιρεία Τραμ Α.Ε., που δημιουργήθηκε πρόσφατα και η
οποία είναι θυγατρική τής Αττικό Μετρό. Ήδη ­ λέει ο κ. Βερελής ­ έχει γίνει η
προκήρυξη για χρηματοοικονομικό σύμβουλο για την παραχώρηση της λειτουργίας
στην οποία στοχεύουμε. Και τον Ιούνιο θα γίνουν οι διαγωνισμοί για τα καθαρά
κατασκευαστικά κομμάτια. Άρα, τέλος του 2001 ή το αργότερο στις αρχές του
2002, θα δούμε φυσικές εργασίες στους δρόμους της Αθήνας, προκειμένου να
κατασκευαστεί το τραμ.


Επίσης, για τον προαστιακό σιδηρόδρομο, ο υπουργός Μεταφορών τονίζει ότι
πρόκειται για ένα έργο που έχει συζητηθεί πολύ. Ξεπεράσαμε όλες τις
διαδικαστικές δυσκολίες. Ο προαστιακός βρίσκεται ήδη σε στάδιο πρώτης έκδοσης
των διαγωνισμών, οι οποίοι θα γίνουν μέχρι τον Απρίλιο, με την υποβολή των
αιτήσεων εκδήλωσης ενδιαφέροντος και θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του
χρόνου.


Ο υπουργός Μεταφορών θεωρεί σημαντική την απόφαση που ελήφθη κατόπιν
εισηγήσεώς του και προβλέπει ότι τις γραμμές του προαστιακού θα τις
χρησιμοποιεί και το Μετρό για να φτάνει κανείς στο νέο διεθνές αεροδρόμιο με
ένα μέσο χωρίς πολλές μετεπιβιβάσεις.


Τον Μάρτιο θα έχουμε ξεκάθαρη εικόνα για ΟΤΕ



Για την προσπάθεια εξεύρεσης στρατηγικού συμμάχου για τον ΟΤΕ και εάν η
κυβέρνηση εξετάζει τώρα το θέμα της εκχώρησης και του management του
Οργανισμού, ο υπουργός Μεταφορών προτιμά να κρατήσει κλειστά τα χαρτιά του.


Κατ' αρχήν, λέει ο κ. Βερελής, η διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί και θα
διαρκέσει οπωσδήποτε και καθ' όλη τη διάρκεια του Μαρτίου.


Δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα, διότι η οποιαδήποτε προσπάθεια για στρατηγικές
συμμαχίες, γίνεται μέσα σε ένα συγκεκριμένο διεθνές περιβάλλον, το οποίο είναι
γνωστό σε όσους ασχολούνται με τις τηλεπικοινωνίες. Για παράδειγμα να σας πω
ότι από τον Μάρτιο του 2000 μέχρι σήμερα, η ΚΡΝ, η ολλανδική, έχει χάσει πάνω
από 70% της χρηματιστηριακής αξίας. Ο ΟΤΕ έχει χάσει το 40%.


Στην περίπτωση του ΟΤΕ ­ διευκρινίζει ο υπουργός Μεταφορών ­ πιστεύουμε ότι
τον Μάρτιο θα έχουμε μια ξεκάθαρη εικόνα του τι ακριβώς είναι εκείνο το οποίο
η αγορά θέλει για την περίπτωση αυτή και αντιστοίχως θα πάρουμε και τις
αποφάσεις μας.


Στο ερώτημα εάν αυτό αφορά και το management, η απάντηση του κ. Βερελή είναι:
«Δεν είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε οτιδήποτε. Θα δούμε τι θέλει η αγορά και
από εκεί και πέρα θα κάνουμε τις επιλογές μας. Το σημερινό management έχει την
εμπιστοσύνη των μετόχων».


Ο ίδιος προσθέτει ότι ο ΟΤΕ δεν είναι ένα μοναδιαίο πράγμα πια. Ο ΟΤΕ έχει μια
πολύ μεγάλη έκταση δραστηριοτήτων. Υπάρχει το διεθνές κομμάτι, κομμάτι της
κινητής τηλεφωνίας, που έχει άλλο ενδιαφέρον.


Οι νέες τεχνολογίες, και βεβαίως ο τομέας της σταθερής τηλεφωνίας. Όλα αυτά τα
πράγματα, τα οποία έχουν το δικό τους ξεχωριστό ενδιαφέρον, μάς οδηγούν στο να
θέλουμε να κάνουμε μια επιλογή που να μας βοηθήσει εκεί που πραγματικά έχουμε
αδυναμίες. Αυτό σημαίνει στρατηγική συμμαχία.


Όσον αφορά την παραχώρηση των αδειών κινητής τηλεφωνίας τρίτης γενιάς (των
αδειών UMTS), ύστερα από την αποτυχία αρκετών διαγωνισμών σε άλλες ευρωπαϊκές
χώρες, η κυβέρνηση φαίνεται να υιοθετεί το μοντέλο της Φινλανδίας.


Μετά την υπεραισιοδοξία των εταιρειών που πήραν μέρος στον πρώτο διαγωνισμό
στην Αγγλία και οι οποίες «τιμωρήθηκαν» από τους επενδυτές και μετόχους τους,
όπως και στη Γερμανία, ακολουθεί μια μακρά περίοδος, όπου οι προσφορές για τις
άδειες είναι εξαιρετικά χαμηλές. Εμείς ­ επισημαίνει ο κ. Βερελής ­ έχουμε
προγραμματίσει ότι η διαδικασία για τη διάθεση των περιοχών του φάσματος UMTS,
αλλά και των υπολοίπων τμημάτων του GSM, θα ολοκληρωθεί εντός του δεύτερου
τριμήνου του τρέχοντος έτους. Παρατηρούμε αυτή την εξέλιξη και πιστεύω ότι θα
πρέπει να εξετάσουμε και εναλλακτικούς τρόπους καθορισμού του τιμήματος, πέραν
της διαδικασίας του πλειστηριασμού με άμεση πληρωμή που ακολουθείται μέχρι
σήμερα.


Έτσι, στη δημόσια διαβούλευση που θα ξεκινήσει σύντομα ­ όπως αποκαλύπτει ο κ.
Βερελής ­ θα περιληφθεί και η πιθανότητα της πληρωμής ενός βασικού τιμήματος
στην αρχή και η εκχώρηση στο Ελληνικό Δημόσιο ενός ποσοστού από τον κύκλο
εργασιών που θα κάνουν οι δικαιούχοι με τη χρήση των περιοχών φάσματος που θα
αποκτήσουν. Το ύψος αυτού του ποσοστού θα μπορούσε, έτσι, να είναι το
αντικείμενο του διαγωνισμού.


Το πλεονέκτημα είναι προφανές για τις χρηματορροές των εταιρειών, οι οποίες
μετατίθενται στον χρόνο και συνδέονται με τα οικονομικά αποτελέσματά τους.
Αυτό νομίζω ότι θα αυξήσει τον ανταγωνισμό.


Θα κρίνω το κόμμα του Αβραμόπουλου όταν στελεχωθεί



Ο υπουργός Μεταφορών, στο ερώτημα αν ως μέλος της κυβέρνησης έχει διαπιστώσει
σημάδια κόπωσης στην υλοποίηση του κυβερνητικού έργου, απαντά: «Εγώ θα σας πω
ότι η αποτελεσματικότητα ποτέ δεν κουράζει και πιστεύω ότι ουδείς κουράζεται
από το να βλέπει να υπάρχει αποτελεσματικότητα, την οποία και επιβραβεύει. Τα
μεγάλα μας θέματα είναι οι διαρθρωτικές αλλαγές και οι νέες θέσεις εργασίας.
Πρέπει να επιτύχουμε σε αυτά να δώσουμε αποτελέσματα».


ΕΡ.: Στις περιπτώσεις των κυρίων Πάγκαλου και Τσουκάτου, ο
Πρωθυπουργός πράγματι,
όπως χαρακτηριστικά έχει ειπωθεί, έχασε
δύο από τα δάκτυλά του;


ΑΠ.: Τα πολιτικά συστήματα, τα πολιτικά κόμματα και οι πολιτικοί
αρχηγοί είναι εκατόγχειρες. Διότι οι προσφορές πολιτικών στελεχών είναι
πραγματικά σημαντικές. Όλοι μας έχουμε τον προσωπικό ισολογισμό μας από τις
πράξεις μας και οι ισολογισμοί, όπως γνωρίζετε, τελικά καταλήγουν στο να είναι
ισοσκελισμένοι ή να είναι θετικοί ή να είναι αρνητικοί.


Εγώ ένα πράγμα πιστεύω, ότι έχουμε ακόμα τρία χρόνια μέχρι τις εκλογές και πως
μέσα στα χρόνια αυτά υπάρχουν δυνατότητες συγκολλήσεων.


ΕΡ.: Πώς βλέπετε τον τοκετό της πολιτικής κίνησης του κ.
Αβραμόπουλου; Τελικά, το ΠΑΣΟΚ έχει λόγους να φοβάται από την
κίνηση αυτή;


ΑΠ.: Εγώ έχω μιλήσει μία φορά για το θέμα αυτό και επαναλαμβάνω ότι, σε
επίπεδο θεωρητικό, η εξαγγελία ενός νέου σχήματος, λογικό είναι να είναι
αρεστή. Τα προβλήματα και οι ουσιαστικές κρίσεις αρχίζουν από τη στιγμή που τα
λόγια προσωποποιούνται και συγκεκριμενοποιούνται. Και βεβαίως, τα πολιτικά
συστήματα και το πολιτικό σκηνικό αποτελείται από συγκεκριμένους ανθρώπους,
συγκεκριμένα προγράμματα και θέσεις.


Όταν εμφανιστούν οι άνθρωποι αυτοί οι οποίοι θα αποτελέσουν και τις δυνάμεις
του κόμματος του κ. Αβραμόπουλου και οι θέσεις του, τότε θα είναι δυνατόν το
κόμμα αυτό να κριθεί ως ένας πολιτικός, μάχιμος, οργανισμός. Μέχρι τότε, θα
κρίνεται απλώς η διάθεση του ελληνικού λαού για να δει κάτι καινούργιο.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από