Εξηγήσεις…

… από το αμερικανικό υπουργείο Άμυνας ζήτησε το Ενημερωτικό Κέντρο

για την Προστασία των Ηλεκτρονικών Δεδομένων: γιατί οι Αμερικανοί

«καραβανάδες» κατασκοπεύουν τους μαθητές και τους παρακολουθούν μέσα από το

Ίντερνετ στα σχολεία; Η εφημερίδα «Wall Street Journal» παρουσίασε την

περασμένη εβδομάδα το αίτημα του Κέντρου, που διατυπώθηκε βάσει του Νόμου για

την Ελευθερία της Έκφρασης, όταν διαπιστώθηκε πως το υπουργείο Άμυνας είχε

αγοράσει από την εταιρεία Ν2Η2 αναφορές, οι οποίες περιέγραφαν τα γούστα των

μαθητών που «ταξιδεύουν» στο Διαδίκτυο.

Η εταιρεία Ν2Η2…

… που προμηθεύει τα αμερικανικά σχολεία με ειδικά «φίλτρα» τα οποία

εμποδίζουν την πρόσβαση σε μερικές «ακατάλληλες» τοποθεσίες του Ίντερνετ,

πουλούσε στο υπουργείο Άμυνας πληροφορίες για τις ιστοσελίδες που

επισκέπτονταν οι μαθητές. Όσοι ανησυχούν ακόμη για την προστασία της

προσωπικότητας, για την εμπορευματοποίηση των αμερικανικών σχολείων και για

την άλωσή τους από τη διαφήμιση και το μάρκετινγκ ζήτησαν από τον νέο υπουργό

Άμυνας Ντόναλντ Ράμσφελντ να πάψει να αγοράζει «χαφιέδικο» υλικό από την Ν2Η2.

Τα ηλεκτρονικά φίλτρα της εταιρείας ελέγχουν το περιεχόμενο που βλέπουν 15

εκατομμύρια μαθητές σε όλη τη χώρα. Τώρα τελευταία που η Ν2Η2 άρχισε να έχει

ζημιές, αποφάσισε να «ξελασπώσει» πουλώντας τις πληροφορίες που είχε συλλέξει

με τα φίλτρα της: τι βλέπει, ποιος, πού, πότε, πού και από πού στο Ίντερνετ.

Το μεγάλο «μάτι»…

… της Ν2Η2, για να βλέπει καλά και για να πουλάει ό,τι βλέπει ακόμη

καλύτερα, κατατάσσει τις πληροφορίες που συλλέγει κατά ηλικιακές, πληθυσμιακές

και γεωγραφικές ομάδες. Έτσι, οι συνδρομητές της εταιρείας μπορούν να

γνωρίζουν ποιες είναι οι προτιμήσεις των παιδιών μιας συγκεκριμένης ηλικίας σε

μια συγκεκριμένη περιοχή. Η ιδέα της στρατιωτικής κατασκοπείας εις βάρος

παιδιών προκάλεσε ζωηρές αντιδράσεις, που προσπάθησε να διασκεδάσει ο

εκπρόσωπος της εταιρείας Μπομπ Πέαρς. «Οι φόβοι πως πουλάμε ονόματα είναι

υπερβολές των μέσων ενημέρωσης», δήλωσε στο περιοδικό των κομπιουτεράδων

«Wired». Το αμερικανικό υπουργείο Άμυνας προτίμησε να σωπάσει: ούτε

επιβεβαίωσε ούτε διέψευσε πως αγοράζει ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα από την

εταιρεία Ν2Η2.

Το προηγούμενο…

… που δημιουργεί η εταιρεία Ν2Η2 πουλώντας πληροφορίες σε κάθε

ενδιαφερόμενο προκαλεί βαθιά ανησυχία σε εκείνους που θέλουν να αποτρέψουν την

εμπορευματοποίηση των σχολείων μέσω του Ίντερνετ. Νέα σχετική νομοθεσία

υποχρεώνει τα σχολεία και τις σχολικές βιβλιοθήκες να χρησιμοποιούν φίλτρα στο

Ίντερνετ τα οποία αγοράζονται με κρατικά κονδύλια. Αν όμως οι εταιρείες που τα

πουλάνε μπορούν να πουλάνε και τα προσωπικά δεδομένα που συλλέγουν με αυτά,

τότε οι μαθητές βρίσκονται στο έλεος των επιχειρήσεων που θέλουν να τους

πουλήσουν την πραμάτεια τους ή των κρατικών υπηρεσιών που θέλουν να

στρατολογήσουν στελέχη. Τα παιδιά πρέπει να πάνε στο σχολείο, τα σχολεία

πρέπει να βάλουν φίλτρα και οι εταιρείες σαν την Ν2Η2 μπορούν να πουλάνε τις

πληροφορίες τους. Οργανώσεις που αγωνίζονται για την προστασία των προσωπικών

δεδομένων σκοπεύουν να προσβάλουν τη σχετική νομοθεσία ως αντισυνταγματική, με

το επιχείρημα ότι παραβιάζει την ελευθερία της έκφρασης. Ώσπου να υπάρξει

δικαστική απόφαση, οι εταιρείες φίλτρων θα συνεχίσουν την«επαγρύπνηση». Μπορεί

ο Μπομπ Πέαρς να είπε πως δεν πουλάνε ονόματα, όμως ένας άλλος εκπρόσωπος της

Ν2Η2 ομολόγησε στο «Wired» πως δεν θα είχε κανένα δισταγμό να πουλήσει «κάποια

δεδομένα στην Pepsi».