Η αυξητική τάση που παρουσιάζουν οι εισαγωγές ποσοτήτων ξυλείας από χώρες της

Ανατολικής Ευρώπης, οι οποίες δεν πληρούν πάντα τις προδιαγραφές ποιότητας,

και η πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας είναι οι κύριες αιτίες για τη

συγκρατημένη πορεία των εταιρειών του κλάδου ξυλείας το 2000. Η πορεία των

οικονομικών μεγεθών για τις τέσσερις εισηγμένες εμφανίζεται συγκρατημένα

ανοδική, με τη σημαντική βελτίωση των καθαρών κερδών να οφείλεται κυρίως στο

πέρασμα σε κερδοφορία, για το εν λόγω διάστημα, της Βαλκάν, έναντι υψηλών

ζημιών το 1999.

Ωστόσο, τα αποτελέσματα αυτά δεν φαίνεται να έχουν καμία σχέση με τις

προοπτικές του κλάδου. Η λειτουργία έως το 2002 πέντε νέων μονάδων

μοριοσανίδας και κόντρα πλακέ, όπου η προσφορά υπολείπεται της ζήτησης, καθώς

και η δημοπράτηση των πρώτων έργων του Γ’ ΚΠΣ και των Ολυμπιακών Αγώνων του

2004, εκτιμάται ότι θα βοηθήσουν τον κλάδο να γυρίσει σελίδα. Εξάλλου, οι

ειδικοί χαρακτηρίζουν το 2001 χρονιά στρατηγικών συμμαχιών για τις ελληνικές

εταιρείες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, καθώς, όπως λένε στην «ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ», ο

κλάδος περνά από μια χρονιά έντονων ζυμώσεων (2000) σε μια άλλη λήψης

οριστικών αποφάσεων.

Έτσι εφέτος αναμένεται να γίνουν τα πρώτα βήματα από τις μεγάλες επιχειρήσεις,

προκειμένου να μετατραπούν σε μεγάλους ομίλους, απορροφώντας αρκετές από τις

μεσαίες, ο αριθμός των οποίων θα περιορισθεί δραματικά. Σήμερα ο κλάδος

ξυλείας είναι ένας από τους πιο πολυκερματισμένους της ελληνικής οικονομίας,

με τις τέσσερις εταιρείες του ΧΑΑ να αντιπροσωπεύουν το 50% του συνολικού

τζίρου. Με το σύνολο του ετήσιου κύκλου εργασιών των κάθε μεγέθους

βιομηχανικών και βιοτεχνικών επιχειρήσεων ξύλου και επίπλου, οι οποίες

αριθμούν σε μερικές χιλιάδες, να διαμορφώνεται κοντά στα 110 δισ. δρχ. και τις

τέσσερις εισηγμένες να αντιπροσωπεύουν τα 55,2 δισ. δρχ. φτάνει κανείς εύκολα

στο συμπέρασμα ότι στον κλάδο κυριαρχούν κυρίως οι οικογενειακού ή βιοτεχνικού

χαρακτήρα αδύναμες επιχειρήσεις.

Στρατηγικές συμμαχίες

Με επέκταση σε αγορές εκτός της ελληνικής υποδέχονται το 2001 οι μεγάλοι

επιχειρηματίες του χώρου. Έτσι, η δεύτερη σε μέγεθος του κλάδου, Ακρίτας,

αναμένεται να προχωρήσει σε σύμπραξη με εταιρεία της Δυτικής Ευρώπης από τον

ευρύτερο χώρο της ξυλείας και του επίπλου, με την οποία θα συστήσουν από

κοινού παραγωγική μονάδα στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό. Με την κίνηση αυτή η

εταιρεία θα επεκταθεί στις σημαντικότατες αγορές της Ευρώπης, εκμεταλλευόμενη

τα ευρύτατα δίκτυα που διαθέτει ο νέος της σύμμαχος. Θα είναι η δεύτερη κίνηση

επιχείρησης του χώρου στο εξωτερικό, μετά την στρατηγική επέκταση της

Ξυλεμπορίας στη Ρουμανία με την ίδρυση της θυγατρικής της Skidwood. Στο

μετοχικό κεφάλαιο της Skidwood συμμετέχουν κατά 50% η Ξυλεμπορία και η CHROMA.

Με την κίνηση αυτή η ελληνική εταιρεία εκμεταλλεύεται το εκτενές δίκτυο και

την τεχνογνωσία της ATLAS Trading (θυγατρική της Chroma) στην περιοχή της

Ρουμανίας.

Η Σέλμαν

Η μεγαλύτερη από άποψη οικονομικών μεγεθών στον κλάδο του ξύλου, Σέλμαν, δεν

κρύβει την επιθυμία της να πετύχει κάθετη ανάπτυξη προχωρώντας στο χώρο της

μεταποίησης προϊόντων ξυλείας, αλλά και οριζόντια ανάπτυξη διευρύνοντας την

γκάμα των προϊόντων ξυλείας που εμπορεύεται. Επίσης, η εταιρεία στοχεύει με

τις εξαγορές ή συνεργασίες με άλλες επιχειρήσεις να διευρύνει και να ενισχύσει

το δίκτυο πωλήσεών της. Οι κινήσεις του ομίλου καλύπτονται από άκρα

μυστικότητα, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, στο στόχαστρο της Σέλμαν

βρίσκονται τουλάχιστον δύο μεσαίες εταιρείες του χώρου με αξιοπρόσεκτη εικόνα

και πορεία και με υγιή οικονομική διάρθρωση. Στη νέα πραγματικότητα που

δημιουργείται στο πλαίσιο της ευρωζώνης των 12 δεν έχουν πολλά περιθώρια οι

μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις ακόμα και αν είναι υγιείς. Η ένταξή τους υπό

την ομπρέλα μεγαλύτερων ομίλων θα τις περισώσει από την εξαφάνιση και θα

βοηθήσει ώστε να συμβάλουν στο νοικοκύρεμα του κλάδου.

Εκσυγχρονισμός

Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της ελληνικής αγοράς είναι το υψηλό κόστος

παραγωγής. Τα εγχώρια προϊόντα, λόγω της υψηλής τιμής της πρώτης ύλης και του

υψηλού κόστους εργασίας, διατίθενται σε υψηλότερες τιμές σε σχέση με τα

εισαγόμενα προϊόντα από τις Σκανδιναβικές χώρες και τις χώρες της Άπω

Ανατολής.

Προκειμένου να επιτύχει χαμηλότερο κόστος έναντι των ανταγωνιστών της, η

Σέλμαν πρόκειται να προχωρήσει στη δημιουργία παραγωγικής μονάδας MDF, ύψους

20 -22 δισ. στη Χαλκίδα. Με δυναμικότητα 200.000 κυβικών μέτρων ετησίως

εκτιμάται ότι θα αντικαταστήσει περίπου το 80% των εισαγωγών στο συγκεκριμένο

προϊόν στο σύνολο των εταιρειών για όλη την Ελλάδα.

Η Βαλκάν Εξπόρτ

Σε ανάλογες κινήσεις προχωρά και η Βαλκάν Εξπόρτ, αν και μένουν ακόμη πολλά να

γίνουν ώστε να μπορεί να συμπεριληφθεί σε εκείνες τις εταιρείες που

διαμορφώνουν την εικόνα του κλάδου. Μέσα στα επόμενα δύο χρόνια πρόκειται να

επενδυθούν περίπου 25 δισ. σε εκσυγχρονισμό του παραγωγικού της εξοπλισμού. Ας

σημειωθεί ότι το 2000 ήταν η πρώτη χρονιά από το πέρασμα της Βαλκάν στην

κερδοφορία ύστερα από μακρά και υψηλή ζημιογόνα περίοδο. Η εταιρεία στοχεύει

στην αύξηση τζίρου και κερδών το 2001, ποντάροντας και στις συνέργιες με τον

όμιλο της Μηχανικής.

Πιο συγκεκριμένα, αύξηση των πωλήσεων μπορεί να επιτευχθεί τόσο μέσω

συναλλαγών μεταξύ των εταιρειών του ομίλου (π.χ. κατασκευές για λογαριασμό

πελατών της Μηχανική Α.Ε.) όσο και μέσω της καλύτερης προβολής του προφίλ της

εταιρείας.

Η Ακρίτας

Την άνοιξη του 2001 θα λειτουργήσει η νέα μονάδα μελαμίνης της Ακρίτας στον

Προβατώνα Σουφλίου, αξίας 1 δισ. Ο μηχανολογικός εξοπλισμός θα παραδοθεί στις

αρχές του 2001.

Ένα μέρος των εγκαταστάσεων θα φιλοξενήσει και τη νέα μονάδα μοριοσανίδας, που

θα λειτουργήσει το καλοκαίρι του 2002. Το σύνολο του επενδυτικού προγράμματος

για την Ακρίτας είναι 16 δισ. Από το νέο έτος θα λειτουργήσει πλήρως και το

κέντρο διανομής στης εταιρείας στη Μαγούλα Αττικής.