ΖΩΓΡΑΦΟΣ

ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ: Στην Αθήνα το 1930

ΔΙΑΒΑΖΕΙ: Ανελλιπώς

ΟΝΕΙΡΕΥΕΤΑΙ: Ότι έχει ακόμα δρόμο μπροστά του

ΘΥΜΑΤΑΙ: Τα λάθη του και γι’ αυτό τα επαναλαμβάνει

ΕΛΠΙΖΕΙ: Στην επιείκεια των εχθρών του και στην επικράτηση των φίλων

του

Ο Κώστας Τσόκλης, αν δεν ήταν ζωγράφος, θα ήθελε να είναι σκηνοθέτης. Ως

ζωγράφος πάντως εμπνέεται από τη δυσκολία και την πίεση του χρόνου.

Επαναλαμβάνει τα λάθη του και τολμά να πρωτοπορεί χωρίς να φοβάται την

απόρριψη. Δεν διστάζει να κάνει κριτική ακόμα και στον υπουργό Πολιτισμού. Ο

δημιουργός του «Υπόγειου πάρκου» στον σταθμό του Μετρό «Εθνική Άμυνα» μιλάει

στα «ΝΕΑ» για το νέο του έργο και όχι μόνο.

ΕΡ:. Γιατί ένα «Υπόγειο Πάρκο» στο Μετρό;

ΑΠ:. Για να ξεχνάμε ότι βρισκόμαστε κάτω από τη Γη σαν τα ποντίκια ή μάλλον

για να μην το ξεχνάμε.

ΕΡ:. Τι μήνυμα κρύβει;

ΑΠ:. Χαράς και πένθους.

ΕΡ:. Πού είναι κρυμμένα τα ονόματα των συντελεστών του έργου;

ΑΠ:. Δεν είναι κρυμμένα. Αντίθετα, βρίσκονται χαραγμένα δίπλα στο έργο και

δεξιά και αριστερά, στα ελληνικά και στα εγγλέζικα.

ΕΡ:. Ποια υλικά το συνθέτουν;

ΑΠ:. Σίδερο, καθρέφτες, σκουριά, χρώμα, φως και ανθρώπινος μόχθος.

ΕΡ:. Γιατί τεχνητά και όχι φυσικά δένδρα;

ΑΠ:. Γιατί δεν κάνω κηπουρική, αλλά τέχνη.

ΕΡ:. Πόσο καιρό χρειάστηκε για να «φυτρώσει» αυτό το δάσος;

ΑΠ:. Τρεις μήνες χειρωνακτική εργασία και ένα χρόνο πνευματική.

ΕΡ:. Συναντήσατε δυσκολίες κατά την εγκατάστασή του;

ΑΠ:. Τεράστιες γιατί, καθώς είναι αιωρούμενο, κάναμε συχνά τον ακροβάτη κι

ακόμα γιατί έπρεπε να δουλέψουμε βράδυ από τις 12.30 τη νύχτα μέχρι τις 5 το

πρωί.

ΕΡ:. Πόσο κόστισε;

ΑΠ:. Σχεδόν όσο η αμοιβή μας. Δουλέψαμε για το κέφι μας.

ΕΡ:. Έχει ημερομηνία λήξεως;

ΑΠ:. Ελπίζω πως όχι, αν και τίποτα δεν είναι αιώνιο.

ΕΡ:. Πώς κρίνετε τις εικαστικές επεμβάσεις στους σταθμούς του Μετρό;

ΑΠ:. Άλλες επιτυχείς κι άλλες λιγότερο. Πάντως, μπράβο σ’ αυτούς που έκαναν

τις επιλογές και τις συνθέσεις.

ΕΡ:. Τα έργα τέχνης μετατέθηκαν από τα μουσεία σε χώρους που βρίσκονται πιο

κοντά στο κοινό. Τι σημαίνει αυτή η αλλαγή;

ΑΠ:. Όταν δεν πάει ο Μωάμεθ στο βουνό… ή αλλιώς ποια μουσεία;

ΕΡ:. Μπορεί ο βιαστικός επιβάτης του Μετρό να διδαχθεί από ένα έργο τέχνης που

βλέπει στον σταθμό;

ΑΠ:. Η τέχνη δεν διδάσκει. Καταγράφει και ευαισθητοποιεί. Άρα, ο επιβάτης που

έχει τα μάτια ανοιχτά, έχει να κερδίσει.

ΕΡ:. Μπορεί ένα σύγχρονο έργο τέχνης να ασκήσει κοινωνική κριτική;

ΑΠ:. Κι αυτό μπορεί να γίνει. Όμως η τέχνη δεν επιδιώκει τη ρήξη, αλλά τη

συμφιλίωση.

ΕΡ:. Πόσο επηρεάζει η επικαιρότητα τους δημιουργούς;

ΑΠ:. Ο δημιουργός εμπνέεται από αυτά που συμβαίνουν γύρω του.

ΕΡ:. Ένα έργο πολυσήμαντο μπορεί να είναι λακωνικό;

ΑΠ:. Προπάντων.

ΕΡ:. Ο ρόλος της τεχνολογίας στην τέχνη σας;

ΑΠ:. Πρωταγωνιστικός, αλλά όχι αποκλειστικός.

ΕΡ:. Τολμήσατε να πρωτοπορήσετε τόσο για τα ελληνικά όσο και τα διεθνή

δεδομένα. Φοβηθήκατε την απόρριψη;

ΑΠ:. Την υπέστην και την ξεπέρασα. Δεν την φοβήθηκα ποτέ, αντίθετα συχνά την

ευχήθηκα.

ΕΡ:. Τί θεωρείτε καλλιτεχνική πρόκληση;

ΑΠ:. Την ανάγκη μορφοποίησης απρόσωπων καταστάσεων.

ΕΡ:. Εφήμερα ή διαχρονικά υλικά;

ΑΠ:. Ανάλογα με την ιστορία που διηγούμαι.

ΕΡ:. Αγαπημένο χρώμα;

ΑΠ:. Το αναγκαίο.

ΕΡ:. Σας εμπνέει…

ΑΠ:. Η δυσκολία και η πίεση του χρόνου.

ΕΡ:. Αν δεν ήσασταν ζωγράφος θα θέλατε να…

ΑΠ:. Ήμουν σκηνοθέτης.

ΕΡ:. Οι συλλέκτες επηρεάζουν τους δημιουργούς;

ΑΠ:. Μέχρι τελικής πτώσεως.

ΕΡ:. Οι Έλληνες είναι φιλότεχνοι;

ΑΠ:. Υπάρχουν και τέτοιοι. Μα για ποιους Έλληνες μιλάμε;

ΕΡ:. Έχει τιμή ένα έργο τέχνης;

ΑΠ:. Ασφαλώς. Κι αυτή καθορίζεται από τη ζήτηση και μόνο. Η ποιότητα δεν έχει

δυστυχώς πια άλλο τρόπο αναγνώρισης.

ΕΡ:. Τί θα ζητούσατε από τον κ. Βενιζέλο;

ΑΠ:. Να καταλάβει την τεράστια σημασία του υπουργείου Πολιτισμού και να μην το

θεωρεί ένα πρόσκαιρο πέρασμα στην πολιτική του καριέρα. Κι ακόμα να αλλάξει το

ύφος του, το ύφος του παντογνώστη και να μιλάει σεμνότερα για την τέχνη. Έτσι

μαζί με την εκτίμησή μας για την ευφυΐα του θα έχει και την αγάπη μας. Είναι

κρίμα να αυτοκαταστρέφει την εικόνα του. Νέο παιδί!