Σε μία ακόμη «χρυσή» χρονιά φαίνεται να αναδεικνύεται το 2000 για τις

εισηγμένες στο Χρηματιστήριο κατασκευαστικές εταιρείες, τα συνολικά κέρδη των

οποίων εκτιμάται ότι θα είναι σημαντικά αυξημένα σε σύγκριση με το 1999 και θα

προσεγγίσουν τα 100 δισ. δραχμές.

Το μεγαλύτερο μέρος της κερδοφορίας των εταιρειών του κλάδου προέρχεται από

τις κατασκευαστικές τους δραστηριότητες, γεγονός που καταγράφεται στη

σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών τους, ο οποίος εκτιμάται ότι κατά το

τρέχον έτος θα ανέλθει περίπου στα 700 δισ. δρχ., από 550 δισ. δρχ. που ήταν

το 1999 για το σύνολο των εταιρειών Η’ Τάξεως, εισηγμένων και μη.

Όπως εκτιμούν στελέχη των εταιρειών, η σημαντική άνοδος του κύκλου εργασιών

τους, και κατά συνέπεια και της κερδοφορίας τους, οφείλεται στο ότι το 1999

προχώρησαν με ικανοποιητικούς ρυθμούς οι αναθέσεις δημοσίων έργων, ενώ και ο

ιδιωτικός τομέας των κατασκευών παρουσίασε σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης, τόσο

σε ό,τι αφορά την ιδιωτική οικοδομική δραστηριότητα όσο και την αγορά

αξιοποίησης και εκμετάλλευσης ακινήτων.

Πρωταθλητές κερδών

Στη λίστα των πρωταθλητών κερδών του κατασκευαστικού κλάδου συμπεριλαμβάνονται

η εταιρεία ΓΕΚ, που δραστηριοποιείται κυρίως στον ιδιωτικό τομέα και η οποία

προβλέπεται να πραγματοποιήσει κέρδη περί τα 11 δισ. δρχ., η Ελληνική

Τεχνοδομική με κέρδη περί τα 10 δισ. δρχ., η εταιρεία Άκτωρ που είναι

ενταγμένη στον όμιλο της Ελληνικής Τεχνοδομικής με κέρδη περί τα 8 δισ. δρχ.,

η Άβαξ με κέρδη της τάξεως των 6,3 δισ. δρχ., χωρίς να υπολογίζονται σε αυτά

τα κέρδη της εξαγορασθείσας ΕΤΕΘ, ενώ για την Αττικάτ προβλέπονται κέρδη 4,58

δισ. δραχμών.

Με υψηλή κερδοφορία 15,9 δισ. δρχ. προβλέπεται να κλείσει το 2000 και ο όμιλος

της Μηχανικής, ο οποίος ωστόσο δραστηριοποιείται και σε άλλους, πέραν του

κατασκευαστικού, κλάδους, ενώ ο όμιλος της Τεχνικής Ολυμπιακής προβλέπεται να

πραγαμτοποιήσει κέρδη 21 δισ. δρχ., το μεγαλύτερο όμως μέρος τους θα

προέρχεται από τις δραστηριότητες που αναπτύσσει στην αγορά ακινήτων των ΗΠΑ η

θυγατρική του εταιρεία New Markt.

Σε ό,τι αφορά τους ρυθμούς αύξησης της κερδοφορίας, σε σύγκριση με το 1999,

πρώτη προβλέπεται να έλθει η Εκτέρ, του κατασκευαστικού ομίλου της ΑΕΓΕΚ, η

οποία με 1,1 δισ. δρχ. κέρδη σημειώνει αύξηση 234% και ακολουθούν ο όμιλος της

Μηχανικής με 156%, η Άκτωρ με 98%, η Γνώμων με ποσοστό 88%, η εισηγμένη στην

Παράλληλη Αγορά, Δομική Κρήτης με κέρδη 1,18 δισ. δρχ. και ποσοστό αύξησης 68%

και η Εργάς με κέρδη 1,7 δισ. δρχ. και ποσοστό αύξησης 47%.

Μειωμένη κατά 5% εμφανίζεται η κερδοφορία της Τεχνικής Ολυμπιακής, παρά το

γεγονός ότι λόγω της New Markt ο συγκεκριμένος κατασκευαστικός όμιλος έρχεται

πρώτος με 200 δισ. δρχ. στη λίστα των πρωταθλητών του κύκλου εργασιών.

Η πίτα του 2001

Έχοντας ήδη εξασφαλίσει έργα, το συνολικό ύψος των οποίων προσεγγίζει το ένα

τρισ. δραχμές, οι κατασκευαστικές εταιρείες δεν θα δυσκολευτούν να καταγράψουν

ακόμη μεγαλύτερα κέρδη και για το 2001, αλλά και τα επόμενα τρία χρόνια που θα

ακολουθήσουν μέχρι την ολοκλήρωση των έργων του Γ’ Κοινοτικού Πλαισίου

Στήριξης και των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

Επισημαίνεται ότι στα επόμενα τέσσερα χρόνια τα έργα υποδομών στα οποία θα

εμπλακούν οι κατασκευαστικές εταιρείες εκτιμώνται στα 7 τρισ. δρχ., γεγονός

που σημαίνει ότι για κάθε έτος θα δημοπρατούνται κατά μέσο όρο έργα συνολικού

προϋπολογισμού 1,75 δισ. δρχ.

Ήδη καθ’ οδόν προς δημοπράτηση, μέσα στους αμέσως επόμενους μήνες, βρίσκονται

έξι μεγάλα οδικά έργα τα οποία από μόνα τους θα προσφέρουν κατασκευαστικό έργο

συνολικού προϋπολογισμού περίπου 2,2 τρισ. δρχ.

Τα έργα αυτά, οδικοί άξονες στο σύνολό τους, θα κατασκευαστούν με τη μέθοδο

της αυτοχρηματοδότησης και η περίοδος εκμετάλλευσής τους από τις

κατασκευάστριες κοινοπραξίες θα ανέρχεται σε 30 έτη.

Τα έργα αυτά είναι το τμήμα Μαλιακός-Κλειδί του οδικού άξονα της ΠΑΘΕ και το

οποίο θα έχει συνολικό μήκος 20 χλμ, το τμήμα Πάτρα -Πύργος -Τσακώνα, το τμήμα

Αθήνα-Μαλιακός-Ιονία Οδός σε συνδυασμό με το τμήμα Σχηματάρι -Χαλκίδα

συνολικού μήκους 364 χλμ., τα τμήματα Κόρινθος- Τρίπολη – Καλαμάτα-

Λεύκτρα-Σπάρτη συνολικού μήκους 155 χλμ. καθώς και ο αυτοκινητόδρομος

κεντρικής Ελλάδος, ο οποίος θα συνδέει την Εγνατία Οδό, στο ύψος των Γρεβενών,

με την Λαμία και θα έχει συνολικό μήκος 196 χλμ.

Βεβαίως, καθ’οδόν προς δημοπράτηση βρίσκονται τα έργα οδοποιίας αλλά και τα

αθλητικά που συνδέονται με τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων, ενώ στους

αμέσως επόμενους μήνες θα προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για την κατασκευή του

νέου ιπποδρόμου στο Μαρκόπουλο, το κόστος του οποίου υπολογίζεται περίπου στα

60 δισ. δρχ.

Επισημαίνεται ότι, μετά την κήρυξη ως άγονου του προηγούμενου διαγωνισμού, ο

οποίος προέβλεπε την κατασκευή του ιπποδρόμου με την μέθοδο της

αυτοχρηματοδότησης, ο νέος ιππόδρομος θα κατασκευαστεί με χρηματοδότηση του

ΟΔΙΕ, ο οποίος και θα διατηρήσει την εκμετάλλευση των ιπποδρομιακών στοιχημάτων.