Ο πρόσφατος επιχειρηματικός γάμος στον οποίο προχώρησαν η εταιρεία Α-Β

Βασιλόπουλος και τα καταστήματα σούπερ μάρκετ ΤΡΟΦΟ αλλάζει εκ νέου τις

ισορροπίες στον κλάδο του λιανεμπορίου.

Οι μέτοχοι των εταιρειών ΤΡΟΦΟ και Α-Β Βασιλόπουλος υπέγραψαν την Τετάρτη 17

Οκτωβρίου την οριστική σύμβαση, με την οποία προβλέπεται η ένταξη της ΤΡΟΦΟ

στην Α-Β Βασιλόπουλος. Στο αμέσως επόμενο διάστημα θα ολοκληρωθεί η μεταβίβαση

των μετοχών, μόλις πληρωθούν οι όροι και οι προϋποθέσεις που προβλέπονται στη

συμφωνία και εγκριθεί η συναλλαγή από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Ο

επιχειρηματικός αυτός γάμος ανακατένειμε τη δύναμη των επιχειρήσεων στην

εγχώρια αγορά, στην οποία ο Όμιλος Α-Β Βασιλόπουλος κατέχει πλέον τη δεύτερη

θέση, πίσω από τον Όμιλο Carrefour-Μαρινόπουλου.

Όπως δήλωσε ο πρόεδρος της Α-Β Βασιλόπουλος Ραφαήλ Μωυσής, «η συμφωνία αυτή

αποτελεί σημαντικό σταθμό στην ιστορία της εταιρείας μας. Είμαι βέβαιος ότι η

συνεργασία θα αποβεί για τους πελάτες και τους συνεργάτες της ΤΡΟΦΟ επωφελής,

όσο υπήρξε η συμφωνία του 1992 μεταξύ του Ομίλου Delhaize και της ΑΛΦΑ ΒΗΤΑ».

Προς την ίδια κατεύθυνση ήταν και η δήλωση των ιδιοκτητών της ΤΡΟΦΟ Δημήτρη

και Κώστα Σπανού, οι οποίοι εξέφρασαν την πεποίθηση ότι η συμφωνία θα αποβεί

ιδιαίτερα επωφελής για το προσωπικό και τους συνεργάτες της εταιρείας. Ο

Όμιλος ΤΡΟΦΟ παρουσίασε το 1999 κύκλο εργασιών 77 δισ. δραχμών και διαθέτει 45

καταστήματα σούπερ μάρκετ καθώς και 12 Cash and Carry.

Η Α-Β Βασιλόπουλος, που είναι εισηγμένη στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου

Αξιών Αθηνών, παρουσίασε το 1999 κύκλο εργασιών 149 δισεκατομμυρίων δραχμών

και της ανήκουν 53 σούπερ μάρκετ σε ολόκληρη την Ελλάδα. Ο γενικός διευθυντής

της εταιρείας κ. Κώστας Μαχαίρας τόνισε ότι «η συγχώνευση είναι απόλυτα

συμβατή με τα στρατηγικά σχέδια της εταιρείας και του Ομίλου Delhaize. Στόχος

μας είναι να βρισκόμαστε μέσα στις τρεις πρώτες εταιρείες στο λιανεμπόριο

τροφίμων, για κάθε αγορά όπου έχουμε παρουσία». Όπως εκτιμά η διοίκηση του

Ομίλου Delhaize, η επιχειρηματική αυτή ενέργεια θα βοηθήσει στο να επιτευχθεί

σημαντική ανάπτυξη σε όγκο και σημεία πωλήσεων, να επεκτείνει ο Όμιλος σε

σημαντικό βαθμό την παρουσία του σε όλη τη χώρα, να επιμερίσει τα γενικά του

έξοδα σε μεγαλύτερο κύκλο εργασιών, αλλά και να προωθήσει τα σχέδια επέκτασής

του ξεκινώντας από ευρύτερη βάση.

Στην επόμενη διετία

Στην επόμενη διετία, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις επιχειρηματιών, η παρουσία των

μεγάλων διεθνών αλυσίδων καταστημάτων στο ελληνικό λιανεμπόριο θα αλλάξει τους

όρους του «παιχνιδιού» και οι συμφωνίες με τους προμηθευτές θα γίνονται πλέον

σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Τα πρώτα δείγματα για τον περιορισμό του αριθμού των

αλυσίδων καταστημάτων σούπερ μάρκετ που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά

έχουν ήδη φανεί. Ήδη, τις πρώτες θέσεις στην κατάταξη μοιράζονται δύο μεγάλοι

ευρωπαϊκοί Όμιλοι, o γαλλικός Carrefour και ο βελγικός Delhaize, οι οποίοι

μετά τις συνεργασίες τους με τον Όμιλο Μαρινόπουλου και ΤΡΟΦΟ, αντίστοιχα,

οδηγούν σε νέα ανακατανομή της πίτας, που για το 1999 έφθασε τα 2,012

τρισεκατομμύρια δραχμές.

Η στρατηγική συμμαχία Carrefour-Μαρινόπουλου, η οποία ολοκληρώθηκε τον

περασμένο Απρίλιο, δημιούργησε τη μεγαλύτερη αλυσίδα διανομής στην Ελλάδα, με

125 σούπερ μάρκετ «Μαρινόπουλος», οκτώ υπερμάρκετ Continent και 9.000

εργαζομένους. Οι πωλήσεις της εκτιμάται ότι για τη χρήση του 2000 θα ανέλθουν

σε 1,1 δισ. ευρώ, δηλαδή 370 δισεκατομμύρια δραχμές. Η Carrefour είναι η

μεγαλύτερη εταιρεία διανομών στην Ευρώπη και τη Λατινική Αμερική. Διαθέτει 680

υπερμάρκετ, 260 σούπερ μάρκετ και το 1999 ο τζίρος της έφθασε τα 77 δισ. ευρώ

(66 τρισεκατομμύρια δραχμές). Όπως έχει επισημανθεί, η στρατηγική αυτή

συμμαχία στην ελληνική αγορά σούπερ μάρκετ έχει στόχο τη διατήρηση και την

περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας σε μακροπρόθεσμη βάση. Ο μεσομακροπρόθεσμος

σχεδιασμός αφορά σε αναπτυξιακό πρόγραμμα που υπολογίζεται συνολικά σε 600

δισεκατομμύρια δραχμές και παράλληλα με την ελληνική αγορά περιλαμβάνει, με

βάση την ελληνογαλλική συνεργασία, την Κύπρο, την Αλβανία, τα Σκόπια και άλλες

βαλκανικές χώρες.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις καλούνται πλέον να συναγωνιστούν μεγάλες ξένες

αλυσίδες που αριθμούν εκατοντάδες καταστήματα και υπερκαταστήματα σε ολόκληρο

τον κόσμο και έχουν σημαντικά περιθώρια να δημιουργήσουν νέες συνθήκες

ανταγωνισμού, τόσο στις τιμές όσο και στη δημιουργία καταστημάτων, όπου ο

καταναλωτής θα μπορεί να βρει ποικιλία προϊόντων.

Στα ευρωπαϊκά πρότυπα

Το προφίλ της σύγχρονης αγοράς ενθαρρύνει, όπως λένε αναλυτές, την ανάπτυξη

μεγάλων, οργανωμένων και πολλές φορές εξειδικευμένων αλυσίδων πολυκαταστημάτων

ή υπερμάρκετ. Σε αυτό συνηγορεί και η σύγκλιση της αγοράς προς τα ευρωπαϊκά

πρότυπα. Έτσι, οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν έχουν καμία άλλη επιλογή από τη

δημιουργία μεγάλων και οργανωμένων αλυσίδων πολυκαταστημάτων ή την προσχώρηση

σε ξένους ομίλους που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Πάντως, η συνεργασία

ανάμεσα στη γαλλική εταιρεία Carrefour και τη Μαρινόπουλος, όπως έχει

ανακοινωθεί, δεν περιορίζεται μόνο στα στενά ελληνικά όρια, αλλά αφορά και την

περιοχή των Βαλκανίων και την Κύπρο, στοιχείο που δείχνει τη δυναμική που

αποκτούν οι ελληνικές επιχειρήσεις μέσα από τις συνεργασίες τους με ξένους

κολοσσούς του εμπορίου. Ο Όμιλος Carrefour-Μαρινόπουλου κατασκευάζει τρία

μεγάλα καταστήματα στον Νομό Αττικής ­ στην Πειραιώς, στην Πέτρου Ράλλη και

στον Γέρακα ­ και σύντομα θα ακολουθήσουν και άλλα.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος κ. Π.

Παντελιάδης είχε κάνει λόγο παλαιότερα για την όξυνση του ανταγωνισμού μεταξύ

αλυσίδων σούπερ μάρκετ και την ανάγκη προσαρμογής των καταστημάτων στις

ανάγκες των καταναλωτών. Συνδέοντας μάλιστα ο κ. Παντελιάδης τις νέες συνθήκες

που διαμορφώνονται για τις ελληνικές επιχειρήσεις με την ένταξη στην ΟΝΕ, είχε

τονίσει ότι «ο ρόλος των σούπερ μάρκετ, τόσο πριν όσο και μετά την ΟΝΕ, είναι

αποφασιστικής σημασίας. Οι τάσεις συγκράτησης των τιμών των προϊόντων, που

ήταν το χαρακτηριστικό των προηγούμενων τριών ετών, θα διατηρηθούν και θα

ενισχυθούν στη διάρκεια του 2000, δεδομένου ότι ο ανταγωνισμός οξύνεται και η

ελληνική αγορά προσελκύει το ενδιαφέρον μεγάλων ξένων επιχειρήσεων». Μάλιστα,

οι επιχειρηματίες εκτιμούν ότι οι νέες συνθήκες είναι αναμενόμενο να οδηγήσουν

σύντομα και σε άλλες συνεργασίες και συμπράξεις μεταξύ επιχειρήσεων, σε μια

προσπάθεια όχι μόνο επιβίωσης αλλά και αξιοποίησης των ευκαιριών που

ανοίγονται και εκτός των ελληνικών συνόρων.