Επίκεντρο των τηλεοπτικών μεταδόσεων ήταν το Ολυμπιακό Στάδιο του Σίδνεϊ αφού

τα αγωνίσματα του στίβου αλλά και οι τελετές έναρξης και λήξης πήραν ένα

μεγάλο μερίδιο τηλεθέασης παγκοσμίως

Μικρό κέρδος θα αφήσει στο γνωστό τηλεοπτικό αμερικανικό δίκτυο NBC η μετάδοση

των Ολυμπιακών Αγώνων του Σίδνεϊ. Το NBC παρουσιάζει κέρδος από αυτή τη

δραστηριότητα για πρώτη φορά καθώς ο απολογισμός των αντίστοιχων μεταδόσεων

από την Ατλάντα ήταν αρνητικός. Το αμερικανικό δίκτυο θα είναι έτσι κι αλλιώς

παρών και στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας αφού έχει αγοράσει τα τηλεοπτικά

δικαιώματα για τις ΗΠΑ των τριών επόμενων Ολυμπιακών Αγώνων: της Αθήνας του

2004, της Χειμερινής Ολυμπιάδας που θα γίνει το 2006 στο Τορίνο και των αγώνων

του 2008 των οποίων τη διοργανώτρια χώρα θα γνωρίζουμε τον επόμενο Ιούλιο

(φιναλίστ είναι το Τορόντο, το Πεκίνο, η Κωνσταντινούπολη, η Οζάκα της

Ιαπωνίας και το Παρίσι). Γι’ αυτές τις τρεις διοργανώσεις το NBC θα καταβάλει

συνολικά 2,3 δισ. δολάρια εκ των οποίων 793 εκατ. αφορούν στους αγώνες της

Αθήνας, 613 εκατ. στους Χειμερινούς του Τορίνο και 894 εκατ. τους Αγώνες του

2008.

Για τη μετάδοση των Ολυμπιακών Αγώνων του Σίδνεϊ το NBC πλήρωσε 705 εκατ.

δολάρια για τα δικαιώματα και περίπου 125 εκατ. δολάρια για έξοδα παραγωγής,

αλλά εισέπραξε πάνω από 900 εκατ. δολάρια από την πώληση τηλεοπτικού χρόνου σε

εταιρείες που ήθελαν να διαφημιστούν στο ολυμπιακό του πρόγραμμα. Κάποιοι από

τους διαφημιζόμενους ήταν και χορηγοί των Αγώνων του Σίδνεϊ, εταιρείες

κολοσσοί όπως η ΙΒΜ, η Visa, η Coca Cola, η McDonald’s, η Kodak, η Xerox, η

General Motors, η Samsung κ.ά. Οι πωλήσεις διαφημιστικού χρόνου ξεπέρασαν κάθε

προσδοκία καθώς το NBC στόχευε σε εισπράξεις 780 εκατ. δολαρίων, δηλαδή 100

εκατ. δολάρια πάνω από τις εισπράξεις του από τους αγώνες της Ατλάντα.

Το 1996 οι Ολυμπιακοί Αγώνες άφησαν στο δίκτυο ζημία 75 εκατ. δολαρίων, αλλά

πριν ακόμη διαπιστωθεί ότι το Σίδνεϊ θα του φέρει κέρδη έσπευσε να αγοράσει τα

δικαιώματα για τις ΗΠΑ και για τους τρεις πρώτους Αγώνες της νέας χιλιετίας.

Τηλεθέαση 18,5%

Το παράδοξο είναι ότι οι Αγώνες του Σίδνεϊ άφησαν κέρδη στο NBC παρ’ ότι η

τηλεθέαση των μεταδόσεων στις ΗΠΑ δεν ξεπέρασαν το 18,5% στην καλύτερη

τηλεοπτική ώρα, ενώ ήταν μεγαλύτερη και στην Ατλάντα και στους Χειμερινούς του

’94 στο Λίλεχαμερ, και στο Λος Άντζελες το ’84, και στο Μόντρεαλ το ’76, και

στο Μόναχο το ’72.

Το υπέρογκο ποσό που συγκέντρωσε το NBC από τις μεταδόσεις του Σίδνεϊ

οφείλεται και στο μεγάλο αριθμό διαφημιζόμενων (πάνω από 60 εταιρείες έτρεξαν

να διαφημιστούν στη διάρκεια των μεταδόσεων) αλλά και στην αυξημένη

τιμολογιακή πολιτική.

Το αμερικανικό κανάλι μετέδωσε σε τρεις διαφορετικές συχνότητες συνολικά 441

ώρες Ολυμπιακών Αγώνων, σχεδόν στο σύνολό τους σε μαγνητοσκόπηση, καθώς η

διαφορά της ώρας μεταξύ ΗΠΑ και Αυστραλίας δεν βοηθούσε ώστε τα σημαντικότερα

αγωνίσματα να μεταδίδονται σε καλή τηλεοπτική ώρα.

Από το 1960

Το αμερικανικό δίκτυο οφείλει την επιτυχία του στο γεγονός ότι κατάφερε να

εκμεταλλευθεί εμπορικά το προϊόν που χρυσοπλήρωσε, πράγμα που δεν συμβαίνει

πάντοτε. Στα δικά μας για παράδειγμα, δεν διαψεύστηκε η είδηση ότι η ΕΤ που

είχε τα δικαιώματα για την Ελλάδα βγήκε ζημιωμένη από τις μεταδόσεις του

Σίδνεϊ κατά περίπου μισό δισ. δραχμές, αν και τα σημαντικά αγωνίσματα

μεταδόθηκαν ζωντανά σε ώρες που βόλευαν το τηλεοπτικό κοινό.

Οι πρώτοι Ολυμπιακοί Αγώνες που μεταδόθηκαν τηλεοπτικά στις ΗΠΑ ήταν οι

Χειμερινοί Αγώνες το 1960 που έγιναν στη Καλιφόρνια και για τα δικαιώματά τους

το CBS είχε πληρώσει τότε 50.000 δολάρια.

Το κάζο της Μόσχας

Το NBC, που δεσπόζει στις τηλεοπτικές μεταδόσεις των Ολυμπιακών Αγώνων την

τελευταία 20ετία, όσον αφορά τις ΗΠΑ, πρωτοεμφανίστηκε στο προσκήνιο το 1964

αγοράζοντας τα δικαιώματα για τους Ολυμπιακούς του Τόκιο με 1,5 εκατ. δολάρια.

Ήταν η πρώτη φορά που τα τηλεοπτικά δικαιώματα Ολυμπιακών Αγώνων μετρήθηκαν σε

εκατομμύρια δολάρια. Από τότε αγόρασε τα δικαιώματα για άλλες 10 Θερινές ή

Χειμερινές Ολυμπιάδες και μετά το ’80 τις 9 από αυτές, αν και εκείνη τη χρονιά

έπαθε το μεγαλύτερο κάζο στην ιστορία της τηλεόρασης. Το NBC είχε πληρώσει 87

εκατ. δολάρια για τους Αγώνες της Μόσχας αλλά την τελευταία στιγμή η ολυμπιακή

ομάδα των ΗΠΑ δεν πήγε στη σοβιετική πρωτεύουσα. Το αμερικανικό κοινό, λόγω

του μποϊκοτάζ, δεν είχε βέβαια κανένα ενδιαφέρον για τους συγκεκριμένους

αγώνες και έτσι το NBC μετέδιδε καθημερινά ολιγόλεπτες περιλήψεις και στο

τέλος των αγώνων δύο αφιερώματα έχοντας σχεδόν μηδενικά έσοδα από διαφημίσεις.