Στην άμεση άρση της μονοπωλιακής σχεδόν εκμετάλλευσης των γραμμών – φιλέτων

της Κρήτης και των Κυκλάδων αναμένεται να οδηγήσει η απόφαση της κυβέρνησης να

αλλάξει ριζικά το καθεστώς χορήγησης νέων αδειών σκοπιμότητας.

Ήδη ο όμιλος των Επιχειρήσεων Αττικής ετοιμάζεται να ανανεώσει το ενδιαφέρον

του να αποκτήσει πρόσβαση στα λιμάνια της Κρήτης και ειδικότερα του Ηρακλείου,

ενώ αιτήσεις για άδειες σκοπιμότητας έχει ήδη καταθέσει και για τις γραμμές

των Κυκλάδων.

Από την πλευρά του, ο όμιλος των Μινωικών Γραμμών εκτιμάται ότι θα επιταχύνει

τις διαδικασίες υλοποίησης του επενδυτικού του προγράμματος με στόχο την

υλοποίηση εντός των προθεσμιών των αδειών σκοπιμότητας που έχει ήδη πάρει και

αφορούν μεταξύ άλλων και στις γραμμές Πειραιά – Χανίων. Σε ανάλογες κινήσεις

θα πρέπει να επιδοθεί και η Minoan Flying Dolphins, η οποία πρέπει, μεταξύ

άλλων, να έχει υλοποιήσει μέχρι τον Απρίλιο του 2001 την άδεια σκοπιμότητας

που έχει πάρει για τη γραμμή Πειραιά – Χίου – Μυτιλήνης.

Βεβαίως, σε ό,τι αφορά τη συγκεκριμένη εταιρεία, το επιχειρηματικό της μέλλον

θα καθοριστεί σε μεγάλο βαθμό και από τις αποφάσεις που πρόκειται να λάβει η

Επιτροπή Ανταγωνισμού για τη «νομιμότητα» των εξαγορών που πραγματοποίησε τον

περασμένο χρόνο η MFD.

Στον όμιλο της ΑΝΕΚ, η οποία στις 15 Οκτωβρίου παραλαμβάνει το πρώτο της

μεγάλο ταχύπλοο σκάφος που θα δρομολογηθεί στις γραμμές της Αδριατικής,

εξετάζονται όλες οι δυνατότητες για τη διεκδίκηση νέων αδειών σκοπιμότητας,

τόσο από την πλευρά της ΑΝΕΚ όσο και από την πλευρά των συνεργαζόμενων

εταιρειών ΝΕΛ και ΔΑΝΕ.

Επενδυτικά προγράμματα

Παράλληλα, και επειδή η απόκτηση νέων αδειών σκοπιμότητας προϋποθέτει και τη

διάθεση των απαραίτητων σκαφών, οι ακτοπλοϊκοί όμιλοι προχωρούν άμεσα στην

αναδιάταξη των επενδυτικών τους προγραμμάτων, με στόχο να αποκτήσουν τον

μέγιστο δυνατό αριθμό πλοίων που θα πληρούν τις προϋποθέσεις δρομολόγησής τους

σε νέες γραμμές και ταυτόχρονα να αντικαταστήσουν τα υπερήλικα που θα πρέπει

να αποσυρθούν μέχρι το τέλος του 2006.

Στο πλαίσιο του στόχου απόκτησης νέων σκαφών, οι ακτοπλοϊκοί όμιλοι

προσανατολίζονται στην άντληση νέων κεφαλαίων είτε μέσω νέων αυξήσεων των

μετοχικών τους κεφαλαίων, είτε, όπου αυτό δεν είναι εφικτό, μέσω έκδοσης

ομολογιακών δανείων μετατρέψιμων σε μετοχές, αλλά και σύναψης νέων τραπεζικών

δανείων.

Επιπλέον, για ορισμένες από τις πλέον προσοδοφόρες γραμμές του Αιγαίου, οι

όμιλοι εξετάζουν και το ενδεχόμενο να αποσύρουν πλοία τους από τις γραμμές της

Αδριατικής.

Το ενδεχόμενο αυτό εξετάζεται μεταξύ άλλων και από τον όμιλο Επιχειρήσεις

Αττικής.

Νέα δεδομένα

Η ήδη δρομολογηθείσα επιτάχυνση της απελευθέρωσης της ακτοπλοϊκής αγοράς, σε

συνδυασμό και με τη δύσκολη θέση στην οποία έχει περιέλθει η Minoan Flying

Dolphins, επαναφέρει στο προσκήνιο τα σχέδια παραγόντων των Μινωικών Γραμμών

και της ΑΝΕΚ, οι οποίοι έβλεπαν πάντα με καλό μάτι την προσέγγιση των δύο

κρητικών εταιρειών.

Ωστόσο, ένα τέτοιο ενδεχόμενο, το οποίο είχε εξεταστεί και στο παρελθόν, δεν

φαίνεται να περπατάει προς το παρόν, καθώς και στις δύο πλευρές υπάρχουν

ισχυρές αντίθετες φωνές Η φιλελευθεροποίηση του καθεστώτος χορήγησης νέων

αδειών σκοπιμότητας εκτιμάται ότι θα ενεργοποιήσει τα σχέδια αυτόνομων

ακτοπλόων να δραστηριοποιηθούν σε γραμμές του Αιγαίου όπου δεν υπάρχει ισχυρός

ανταγωνισμός. Στους ακτοπλόους αυτούς είναι πολύ πιθανόν να περιλαμβάνονται

και πλοιοκτήτες οι οποίοι πώλησαν πλοία τους στην MFD.

Ο εφοπλιστής Γεώργιος Γούτος, για παράδειγμα, διατηρεί ακόμη τη ναυτιλιακή του

εταιρεία η οποία με ένα πλοίο εκτελεί δρομολόγια στις γραμμές των Βόρειων

Σποράδων. Σε κάθε περίπτωση, το παιχνίδι στην ακτοπλοϊκή αγορά του Αιγαίου

φαίνεται να ανοίγει μετά τις πρόσφατες αποφάσεις της κυβέρνησης και το

ενδεχόμενο να εμφανιστούν και νέα επιχειρηματικά σχήματα που θα διεκδικήσουν

μέρος της πίττας των 120 δισ. δρχ είναι πλέον πολύ πιθανόν.

Η ελκυστικότητα της ελληνικής αγοράς δεν είναι έξω από τα ενδιαφέροντα και

ξένων ομίλων. Όπως εκτιμάται σύντομα θα εισβάλουν σε αυτή συνεργαζόμενοι

κυρίως με Έλληνες ακτοπλόους.