Νέο γύρο εξαγορών και συγχωνεύσεων αναμένεται να πυροδοτήσει το νομοσχέδιο

του ΥΠΕΧΩΔΕ που αφορά στην επανεξέταση των πτυχίων των κατασκευαστικών

εταιρειών, καθώς και στην παροχή κινήτρων για μεταξύ τους συγχωνεύσεις.

Χαρακτηριστικό της έντονης κινητικότητας που παρατηρείται στον κλάδο είναι και

η στερεότυπη απάντηση «όλοι συζητούν με όλους», που δίνουν οι ανένταχτες

εταιρείες στο ερώτημα για το ενδεχόμενο να ενταχθούν σε έναν από τους ήδη

υφιστάμενους ομίλους.

Στο στόχαστρο των 40 τεχνικών εταιρειών Η’ Τάξεως, από τις οποίες οι 35 είναι

εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών, είναι τα περίπου 8 τρισεκατομμύρια δρχ.

που θα διατεθούν στην επόμενη πενταετία για την κατασκευή έργων του Γ’

Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

Επισημαίνεται ότι το 1999 ο συνολικός τζίρος των εισηγμένων ανήλθε στα 495

δισ. δρχ. ενώ τα προ φόρων κέρδη στα 80 δισ. δρχ.

Το νομοσχέδιο

Ο νέος νόμος, ο οποίος αναμένεται να δοθεί στη δημοσιότητα την προσεχή Δευτέρα

και να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή στο τέλος του έτους, εκτιμάται ότι θα

διαμορφώσει νέα δεδομένα στην ελληνική κατασκευαστική αγορά, διαμορφώνοντας

επτά ή οκτώ το πολύ μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους, οι οποίοι και θα

αποσπάσουν τη μερίδα του λέοντος από την πίτα των έργων του Γ’ Κοινοτικού

Πλαισίου Στήριξης και των Ολυμπιακών του 2004.

Παράλληλα οι μεγάλοι όμιλοι θα πάρουν το διαβατήριο και για την έξοδό τους

στις αγορές του εξωτερικού, και ειδικότερα σε αυτές των Βαλκανίων, οι

προοπτικές ανάπτυξης των οποίων ενισχύονται και από την πρόσφατη πολιτική

αλλαγή στην Γιουγκοσλαβία.

Ήδη στην ελληνική κατασκευαστική αγορά έχουν διαμορφωθεί πέντε ισχυροί

κατασκευαστικοί όμιλοι, οι οποίοι καλύπτουν πλήρως τα νέα κριτήρια κατάταξης

και τα οποία αφορούν στο ύψος των ιδίων κεφαλαίων, στον κύκλο εργασιών και

στην επάρκεια του μηχανολογικού τους εξοπλισμού.

Η πρώτη πεντάδα

Στην πρώτη αυτή πεντάδα ανήκουν ο όμιλος Ελληνική τεχνοδομική-Άκτωρ-ΤΕΒ, ο

όμιλος ΓΕΚ-Τέρνα, ο όμιλος Άβαξ -J & Ρ (Ελλάς) -ΕΤΕΘ, ο όμιλος Αττικατ και

ο όμιλος ΑΕΓΕΚ.

Οι διοικήσεις και των πέντε αυτών επιχειρηματικών σχημάτων, τα οποία

διαμορφώθηκαν τα τελευταία δύο χρόνια μέσα από εξαγορές, συγχωνεύσεις και

στρατηγικές συμμαχίες, δηλώνουν έτοιμες να εντάξουν στο δυναμικό τους και

άλλες εταιρείες του κλάδου, τόσο από τον χώρο των εισηγμένων στο Χρηματιστήριο

όσο και μικρότερου μεγέθους που δραστηριοποιούνται στην ελληνική περιφέρεια.

Κοντά στην κάλυψη των κριτηρίων που θέτει ο νέος νόμος βρίσκονται οι όμιλοι

Θεμελιοδομή, Τεχνική Ολυμπιακή, Μηχανική και Κ. Ι. Σαραντόπουλος οι οποίοι

μέσα στους επόμενους περίπου δέκα μήνες θα πρέπει να ενισχύσουν το ήδη υπάρχον

δυναμικό τους με εξαγορές άλλων εταιρειών ή με συγχωνεύσεις.

Η διοίκηση του ομίλου της βορειοελλαδίτικης εταιρείας Θεμελιοδομή, στην οποία

ανήκει και η εταιρεία Η’ Τάξεως Νέστος, δηλώνει βεβαία ότι με μία ακόμη

εξαγορά εταιρείας, έστω και Ζ’ Τάξεως, θα καλύπτει πλήρως τα νέα κριτήρια

κατάταξης που θα την αναδείξουν σε έναν από του οκτώ μεγάλους κατασκευαστικούς

ομίλους της χώρας.

Ο όμιλος της Τεχνικής Ολυμπιακής, στον οποίο ανήκει και η εταιρεία Μοχλός,

βρίσκεται κοντά στα κριτήρια τα οποία σχεδιάζει να καλύψει επίσης με την

εξαγορά μιας ακόμη εταιρείας.

Ο όμιλος της Μηχανικής δεν έχει κάνει μέχρι στιγμής γνωστές τις προθέσεις του

αλλά εκτιμάται ότι δεν θα περιοριστεί στη στρατηγική συνεργασία που έχει

συνάψει με τον ιταλικό όμιλο της Astaldi.

Ο όμιλος Κ.Ι. Σαραντόπουλος βρίσκεται σε φάση αναζήτησης του στρατηγικού του

συμμάχου ενώ προς το παρόν διατηρεί στενές σχέσεις συνεργασίας με την

εισηγμένη εταιρεία Βιοτέρ.

Από τις άλλες μη ενταγμένες σε όμιλο εισηγμένες κατασκευαστικές εταιρείες, η

Αθηνά διατηρεί στενές σχέσεις συνεργασίας με τον όμιλο Θεμελιοδομή, ενώ η

Παντεχνική είναι προσανατολισμένη κατ’ αρχήν στον όμιλο Ελληνική Τεχνοδομική

με τον οποίο έχει άλλωστε προχωρήσει σε συμφωνία για την από κοινού ανάληψη

και κατασκευή δημόσιων έργων.

Η εταιρεία Προοδευτική είναι αρχικά προσανατολισμένη προς τον όμιλο της

Αττικατ, ενώ η ΓΕΚΑΤ και η Γνώμων φιλοδοξούν να αποτελέσουν τον πυρήνα για την

δημιουργία νέου κατασκευαστικού ομίλου.