Αθλητές όπως ο Μορίς Γκριν (δεξιά) και η Μάριον Τζόουνς αποτελούν μαγνήτη για

τα εκατομμύρια τηλεθεατών, στα οποία ποντάρουν οι εταιρείες που

εκμεταλλεύονται τα τηλεοπτικά και εμπορικά δικαιώματα

Εμπορικές συμφωνίες 430 εκατομμυρίων δολαρίων άφησε κληρονομιά στην Διεθνή

Ομοσπονδία Κλασικού Αθλητισμού ο πρώην πρόεδρός της, Πρίμο Νεμπιόλο, που

πέθανε ξαφνικά τον περασμένο Νοέμβριο. Ο διάδοχός του, Σενεγαλέζος Λαμίν

Ντιάκ, καλείται να ολοκληρώσει όσες από αυτές δεν έχουν ακόμα υπογραφεί και το

πακέτο αυτό αφορά τις διοργανώσεις της IAAF την επόμενη δεκαετία, μέχρι το

2009.

Είναι μια εποχή έκρηξης των τηλεοπτικών και εμπορικών συμφωνιών στον χώρο των

σπορ, κυρίως στον στίβο και στο ποδόσφαιρο, με τις διεθνείς Ομοσπονδίες, τις

εταιρείες εκμετάλλευσης των εμπορικών δικαιωμάτων και τα κανάλια να

ανταγωνίζονται σε υπερθετικό βαθμό για να πάρουν καλύτερες θέσεις στην αγορά

και να διεκδικήσουν μεγαλύτερα έσοδα από σημαντικά αθλητικά γεγονότα που

περιλαμβάνει το πρόγραμμα της πρώτης δεκαετίας του 21ού αιώνα.

Με αφορμή την εφετινή Ολυμπιακή χρονιά και τις συμφωνίες για τους αγώνες του

Σίδνεϊ έπεσαν στο τραπέζι της IAAF προτάσεις πολλών δισ. δραχμών για τα

επόμενα μεγάλα αθλητικά γεγονότα κυρίως από κανάλια και από εταιρείες

διαχείρισης αθλητικών δικαιωμάτων, που έκριναν ότι είναι ώρα να μην

περιορίζονται στον ρόλο του ατζέντη, αλλά να αγοράζουν οι ίδιες και να

εκμεταλλεύονται εμπορικά τα δικαιώματα αυτά. Η ISL με έδρα την Ελβετία

πληρώνει περίπου 15 εκατ. δολάρια τον χρόνο για δικαιώματα τηλεοπτικής

μετάδοσης και μάρκετινγκ εκτός Ευρώπης και Ιαπωνίας, περιοχές στις οποίες

μέχρι σήμερα δραστηριοποιείτο αποκλειστικά. Η ISL είναι συνεργάτης της IAAF

από το 1983, αλλά πριν από την τελευταία συμφωνία με τον Νεμπιόλο δρούσε μόνο

ως μεσάζων παίρνοντας την προμήθειά της από τη Διεθνή Ομοσπονδία. Αυτή τη φορά

αποφάσισε να μπει πιο δυνατά στο παιχνίδι και δεν είναι η μοναδική εταιρεία

που διέβλεψε ότι αυτή η δεκαετία θα φέρει δύο συναρπαστικές ευκαιρίες κερδών:

τo άνοιγμα της αθλητικής αγοράς στην Κίνα και την Αφρική.

Τα τηλεοπτικά

Παρά τις επιτυχίες του ελληνικού στίβου, μόλις πριν από λίγες μέρες

χρειάστηκε η παρέμβαση της Πολιτείας για να ξεπεράσει ο ΣΕΓΑΣ τις οικονομικές

του δυσχέρειες

Σε μια άλλη συμφωνία για την Ευρώπη η IAAF ανανέωσε τη συνεργασία της με την

EBU, το κονσόρτσιουμ των κρατικών καναλιών των ευρωπαϊκών χωρών, εισπράττοντας

περίπου 28 εκατ. δολάρια τον χρόνο. Η EBU είναι επίσης για πολλά χρόνια η

κάτοχος των δικαιωμάτων μετάδοσης των Ολυμπιακών Αγώνων. Μέσα στο 1999, η IAAF

υπέγραψε τηλεοπτική συμφωνία για την Ιαπωνία με τον διαφημιστικό γίγαντα

Dentsu, κάτοχο του 10% της ISL που παλιότερα είχε ποσοστό 50% των μετοχών της

εταιρείας. Για την EBU, που εφέτος γιορτάζει τα πεντηκοστά γενέθλιά της, το

2000 θα είναι μια χρονιά σημαντικών συμφωνιών και μεγάλης αντεπίθεσης στους

τηλεοπτικούς κολοσσούς του Μέρντοχ, του Μπερλουσκόνι και του Κιρχ. Σε μερικές

εβδομάδες θα πέσουν υπογραφές στη συμφωνία με την UEFA για την τηλεοπτική

μετάδοση των αγώνων του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου του 2004.

Το κύρος

Η EBU απέκτησε τα δικαιώματα αυτά παρά το γεγονός ότι δεν έκανε την μεγαλύτερη

προσφορά. Απόδειξη ότι η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ποδοσφαίρου δεν στηρίζεται σε

μια καθαρά εισπρακτική πολιτική, αλλά προτιμάει να συνεργάζεται με κανάλια και

εταιρείες που πιστεύει ότι μπορούν μακροπρόθεσμα να ανεβάσουν ακόμη

περισσότερο την αξία του προϊόντος της. Οι πληροφορίες λένε ότι η EBU

προσέφερε κάτι λιγότερο από 400 εκατ. δολάρια, ενώ ένας από τους υπόλοιπους

υποψηφίους έδινε 500 εκατ. δολάρια. Η λίστα των υποψηφίων για το Ευρωπαϊκό

Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου του 2004 περιελάμβανε την θυγατρική εταιρεία της UEFA

Team Marketing, την εταιρεία Octagon και τον όμιλο του Κιρχ. Δεν έχουν

πουληθεί ακόμη τα δικαιώματα χορηγίας και διαφήμισης καθώς και τα τηλεοπτικά

δικαιώματα για τις χώρες εκτός Ευρώπης, τα οποία χωρίς επιτυχία προσπάθησε να

αποκτήσει η ISL.

Το ΕΥΡΩ 2004

Ο νέος πρόεδρος της IAAF, Σενεγαλέζος Λαμίν Ντιάκ, ανέλαβε την Ομοσπονδία σε

ένα ιδιαίτερα κρίσιμο σημείο για το μέλλον του παγκόσμιου στίβου

Η συμφωνία UEFA – EBU σημαίνει πρακτικά ότι οι 31 αγώνες του Ευρωπαϊκού

Πρωταθλήματος 2004 που θα γίνει στην Πορτογαλία θα μεταδοθούν από τα κρατικά

κανάλια των ευρωπαϊκών xωρών, 69 τον αριθμό, στις 50 χώρες-μέλη της EBU.

Η αξία του θεάματος στον στίβο και το ποδόσφαιρο μεγαλώνει συνεχώς τα

τελευταία χρόνια, όχι μόνο γιατί προσελκύει δισεκατομμύρια τηλεθεατών, αλλά

και γιατί οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες είναι πια πεπεισμένες ότι τα

κορυφαία αυτά σπορ είναι ο καλύτερος… αγωνιστικός χώρος για να δώσουν τη

μάχη για αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων τους. Όμως, αυτή η δεκαετία κρύβει

και άλλες ευκαιρίες.

Πάνω από το 80% του αθλητικού προγράμματος της κινεζικής καλωδιακής τηλεόρασης

είναι εισαγόμενο, ενώ από το εξωτερικό επίσης προέρχεται το 60% του συνόλου

των αθλητικών μεταδόσεων που παρακολουθούν με μανία στην Τ.V. οι Κινέζοι

τηλεθεατές.

Οι αθλητικές εκπομπές είναι το πρόγραμμα με τη μεγαλύτερη τηλεθέαση στο

κεντρικό κανάλι της χώρας, το CCTV, συγκεντρώνοντας ποσοστό πάνω από 20% και

στις οκτώ συχνότητες από τις οποίες εκπέμπει.

Φλέβες χρυσού

Στα τέλη του 1999, πάνω από το 85% των Κινέζων τηλεθεατών είχαν πρόσβαση σε

αθλητικές τηλεοπτικές μεταδόσεις σε κάποιο από τα 850 επίγεια κανάλια, τα

1.178 καλωδιακά ή τα 31 δορυφορικά επαρχιακά κανάλια που λειτουργούν σήμερα

στην αχανή χώρα. Ο τεράστιος πληθυσμός της Κίνας είναι μια μελλοντική αγορά με

τέτοια δυναμική, που ασφαλώς δεν αφήνει ασυγκίνητους τους επιχειρηματίες της

Δύσης και φαίνεται ότι οι αθλητικές μεταδόσεις από το εξωτερικό, που με

προσήλωση παρακολουθούν οι Κινέζοι, είναι το πιο αποτελεσματικό διαφημιστικό

μέσο για τις πολυεθνικές που θέλουν να εισβάλουν με τα προϊόντα τους στη νέα

αγορά.

Κάτι ανάλογο σχεδιάζουν οι πολυεθνικές επιχειρήσεις και για την Αφρική, η

οποία αργά αλλά σταθερά ανακαλύπτει τη μαγεία των σπορ ­ κυρίως του κλασικού

αθλητισμού και του ποδοσφαίρου. Όλο και περισσότερες αφρικανικές χώρες

φιλοξενούν τηλεοπτικές μεταδόσεις σημαντικών αθλητικών διοργανώσεων και

πιστεύεται ότι σύντομα η «Μαύρη Ήπειρος» θα γίνει οικοδέσποινα κάποιων εξ

αυτών. Πολλές εταιρείες θέλουν να ταυτίσουν στη συνείδηση των Αφρικανών

φιλάθλων τη φίρμα των προϊόντων τους με τα πιο σημαντικά παγκόσμια αθλητικά

γεγονότα και για τον λόγο αυτόν τα ακριβά συμβόλαια χορηγιών και τηλεοπτικών

μεταδόσεων δεν περιορίζονται πλέον στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ…