Θεωρώ σημαντικό ότι «ΤΑ ΝΕΑ» πρόβαλαν το πρόβλημα της στάθμευσης. Το

ανεξέλεγκτο πάρκινγκ αυτοκινήτων σε κοινόχρηστους χώρους αποτελεί, κατά τη

γνώμη μου, την κυριότερη αιτία για τη ραγδαία υποβάθμιση της ποιότητας της

αστικής ζωής.

Η κατάληψη των δρόμων και των πεζοδρομίων από παρκαρισμένα αυτοκίνητα είναι η

κυριότερη αιτία της απελπιστικής βραδύτητας με την οποία διεξάγεται η

κυκλοφορία. Η βραδύτητα αυτή εξηγεί ότι ο μέσος Αθηναίος εργαζόμενος κατά τις

μετακινήσεις του χάνει καθημερινώς 2-2,5 ώρες. Δηλαδή 40-50 ώρες μηνιαίως. 25

ημέρες ετησίως. Η κατάσταση θα χειροτερέψει εκθετικά. Ύστερα από λίγα χρόνια

θα ζήσουμε στιγμές πλήρους παράλυσης της Αθήνας. Το μεγαλύτερο έργο –

πρόγραμμα που πρέπει να αντιμετωπίσει η επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων είναι η

επιτάχυνση της κυκλοφορίας στην Αθήνα.

Υπάρχουν λύσεις. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση μπορεί να ελεγχθεί αποτελεσματικά,

και μάλιστα γρήγορα, χωρίς φόρους, χωρίς μεγάλα έργα (όχι ότι δεν χρειάζονται

και αυτά, αλλά οι βελτιώσεις σε μια πόλη σαν την Αθήνα θα είναι οριακές) και

χωρίς επιδοτήσεις.

1. Να χρεώνεται ηλεκτρονικά η χρήση των κεντρικών αρτηριών κατά τις

ώρες κυκλοφοριακής αιχμής.

2. Να απελευθερωθεί στον ανταγωνισμό και στην ιδιωτική πρωτοβουλία το

σύστημα των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Σε 12 μήνες από τη στιγμή που θα αποφασισθεί μια τέτοια προσέγγιση, μπορεί να

τεθεί σε λειτουργία.

Να δοθεί απόλυτη προτεραιότητα στην άτεγκτη εφαρμογή της υπάρχουσας νομοθεσίας

για τους χώρους στάθμευσης στις οικοδομές και στην ολοκληρωτική αστυνόμευση

της παράνομης στάθμευσης. Και στις δύο περιπτώσεις η πολιτεία απουσιάζει. Η

νομοθεσία (ν. 960/79) επιτρέπει και την εκ των υστέρων επιβολή της υποχρέωσης

δημιουργίας χώρων στάθμευσης όταν η πράξη αποδεικνύει ότι κάποια λειτουργία

βλάπτει υπέρμετρα. Ανοίγει ένα σούπερ μάρκετ και παραλύει κυκλοφοριακά η

περιοχή επειδή δεν έχει προβλέψει επαρκείς χώρους στάθμευσης. Ο νόμος

επιτρέπει την εκ των υστέρων επιβολή της υποχρέωσης δημιουργίας τέτοιων χώρων.

Σε ό,τι αφορά την παράνομη στάθμευση, είναι γνωστή η απόλυτη ανεπάρκεια της

Τροχαίας. Η λύση είναι απλή. Ή να αναμορφωθεί πλήρως η Τροχαία ή ­ πολύ

καλύτερα ­ να δημιουργηθεί αμέσως ένα ειδικό σώμα για τον έλεγχο της παράνομης

στάθμευσης εφοδιασμένο με σύγχρονα μέσα για την αποτελεσματική και γρήγορη (να

πληρώνονται όλα τα πρόστιμα σε διάστημα όχι μεγαλύτερο των 5 ημερών από την

ημέρα της παράβασης) επιβολή της τάξης.

Η ανεπάρκεια της πολιτείας είναι εμφανής και σε ό,τι αφορά τη δημιουργία

μεγάλων κοινόχρηστων χώρων στάθμευσης. Δημοτικές αρχές και ΥΠΕΧΩΔΕ

αποδείχθηκαν ανίκανες να εφαρμόσουν ένα πρόγραμμα δημιουργίας χώρων στάθμευσης

κάτω από τους ελεύθερους κοινόχρηστους χώρους των πόλεων (πλατείες και

δρόμους). Ακόμα και στους ακραίους σταθμούς του μετρό η πολιτεία δεν μπόρεσε

να δημιουργήσει χώρους στάθμευσης. Έστω και τώρα πρέπει να βρεθεί λύση. Θα

συνιστούσα να αποφασισθεί η δημιουργία 50.000 κοινόχρηστων θέσεων στάθμευσης

στην ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας και να αναζητηθεί μια λύση

χρηματοδότησης και κατασκευής ανάλογη με εκείνη που επελέγη για το αεροδρόμιο

στα Σπάτα.

Σε τρία έως τέσσερα χρόνια από σήμερα θα μπορούσαμε να έχουμε μια συνολική

λύση του προβλήματος στάθμευση.