Μερίδιο από την πίτα των περίπου 230 δισ. δραχμών του αεροπορικού έργου,

που παράγεται συνολικά κάθε χρόνο στην Ελλάδα, διεκδικούν οι ελληνικές

ιδιωτικές αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται ήδη ή ετοιμάζονται να

μπουν στην αγορά των αερομεταφορών.


Στις δύο ιδιωτικές εταιρείες, την Air Greece και την Cronus Airlines που

πετούν τα τελευταία πέντε χρόνια στους ελληνικούς και ευρωπαϊκούς ουρανούς,

προστίθεται με 22 τακτικές πτήσεις την ημέρα στο εσωτερικό της χώρας και η

Aegean Airlines.

Οι τρεις εταιρείες, μαζί με άλλη μία ­ τέταρτη ­ που ετοιμάζεται να μπει εντός

του 1999 στην ελληνική αγορά των αερομεταφορών, φιλοδοξούν να αποσπάσουν μέχρι

το 2004 το 50% του συνολικού ετήσιου τζίρου των πτήσεων εσωτερικού, καθώς και

ορισμένων επιλεγμένων προορισμών της Ευρώπης.

Στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία των αερομεταφορέων, το σύνολο των πωλήσεων

(τζίρος) αεροπορικών εισιτηρίων για το εξωτερικό έφτασε πέρυσι στα 170 δισ.

δρχ., ενώ για το εσωτερικό ανήλθε στα 55 δισ. δρχ.

19 εταιρείες με άδεια!

Σημειώνεται, ότι σήμερα οι εταιρείες που διαθέτουν άδειες από την Υπηρεσία

Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) για την παροχή αεροπορικών υπηρεσιών ανέρχονται σε

19. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται και τρεις κρατικές: η Ολυμπιακή Αεροπορία, η

Ολυμπιακή Αεροπλοΐα και οι Μακεδονικές Αερογραμμές (οι δύο τελευταίες είναι

θυγατρικές της Ο.Α).

Από τις υπόλοιπες 16 ιδιωτικές εταιρείες, μόνο οι πέντε διαθέτουν άδειες για

τη δρομολόγηση αεροσκαφών άνω των 20 θέσεων (Air Greece, Cronus Airlines,

Aegean Airlines, Avionic Ltd, Princes Airlines), ενώ σε άλλες 11 έχουν δοθεί

άδειες για ελικόπτερα ή αεροσκάφη κάτω των 20 θέσεων.

Πάντως, όπως εκτιμούν στελέχη του χώρου των αερομεταφορών, εκτός των εταιρειών

του Ομίλου της Ολυμπιακής Αεροπορίας, με τα σημερινά δεδομένα στην ελληνική

αγορά, «θα μπορέσουν να σταθούν με αξιώσεις το πολύ έως τρεις ιδιωτικές εταιρείες».

Υψηλό ρίσκο

Όπως επισημαίνουν τα ίδια στελέχη, ο χώρος των αερομεταφορών θεωρείται «αγορά

υψηλού ρίσκου», καθώς τόσο οι λειτουργικές δαπάνες όσο και τα κόστη συντήρησης

των αεροσκαφών είναι ιδιαίτερα υψηλά. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι σήμερα οι

ιδιωτικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, πλην της Aegean

Airlines, δεν διαθέτουν ιδιόκτητα αεροσκάφη (η αγορά ενός Boeing 140 θέσεων

στοιχίζει περίπου 30 – 45 εκατ. δολάρια), αλλά νοικιασμένα αεροπλάνα, τα οποία

απέκτησαν με τη μέθοδο του leasing.

Διεκδίκηση μεριδίου

Πέρυσι, με την κρίση στην Ολυμπιακή Αεροπορία και τα προβλήματα στα δρομολόγιά

της, οι ιδιωτικές εταιρείες Air Greece και Cronus Airlines μετέφεραν συνολικά

στο εσωτερικό και το εξωτερικό περίπου 900.000 επιβάτες!

Το γεγονός αυτό δεν πέρασε απαρατήρητο από τους επιχειρηματίες που είχαν στα

σχέδιά τους την επέκτασή τους στον χώρο των αερομεταφορών.

Ήδη, αρκετοί επιχειρηματίες από τις αρχές του χρόνου άρχισαν να

δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτό, διεκδικώντας μερίδιο από την πίτα των 230

δισ. δρχ., η οποία προβλέπεται να αυξηθεί κατά περίπου 5% ετησίως.

Τα καινούργια κεφάλαια που επενδύονται στις αερομεταφορές προέρχονται κυρίως

από τον τουριστικό, τον τραπεζικό και κατασκευαστικό χώρο.

Η Aegean Airlines


Η Aegean Airlines προστίθεται στις δύο ιδιωτικές αεροπορικές εταιρείες που

ήδη έχουν εκτελέσει δρομολόγια (την Air Greece και την Cronus Airlines)

Η Aegean Airlines, που ξεκινά τακτικές πτήσεις στο εσωτερικό της χώρας με δύο

ιδιόκτητα αεροσκάφη τύπου AVRO RJ-100 (100 θέσεων το καθένα), φιλοδοξεί να

αποσπάσει σταδιακά το 20% του μεριδίου των πτήσεων εσωτερικού και ορισμένων

προορισμών του εξωτερικού. Έως την άνοιξη του 2000, η εταιρεία θα αποκτήσει

άλλα τρία ίδια αεροσκάφη.

Η Aegean Airlines, που ανήκει στον Όμιλο επιχειρήσεων του κ. Θ. Βασιλάκη, στις

αρχές του χρόνου προχώρησε σε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της κατά 7 δισ.

δρχ. Στην αύξηση μετείχαν επιχειρηματίες και από άλλους κλάδους, όπως ο κ. Δ.

Ιωάννου, ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου «Intercontinental», ο επιχειρηματίας Δ. Γ.

Δαυΐδ, ο εφοπλιστής Β. Κωνσταντακόπουλος και η εταιρεία Ventures, θυγατρική

του Ομίλου της Τράπεζας Πειραιώς.

Η Air Greece

Η εταιρεία Air Greece, που διανύει ήδη τον πέμπτο χρόνο λειτουργίας της, από

τις αρχές του χρόνου απέκτησε καινούργιους συνεταίρους. Το 51% των μετοχών της

πέρασε στη ναυτιλιακή εταιρεία των Μινωικών Γραμμών, ενώ πρόεδρός της

παραμένει ο κ. Κώστας Μπαντουβάς.

Σημείο-κλειδί για την ανάπτυξη της Air Greece είναι το τεράστιο δίκτυο

διανομής των Μινωικών Γραμμών, το οποίο σήμερα καλύπτει όλα τα γεωγραφικά

διαμερίσματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Συγκεκριμένα, μέσωώ του δικτύου των Μινωικών Γραμμών τα προϊόντα της Air

Greece θα φτάνουν στις οθόνες των υπολογιστών 15.000 ταξιδιωτικών γραφείων

στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Η Cronus Airlines

Στο μεταξύ, στις αρχές του χρόνου άλλαξε χέρια και η Cronus Airlines, η οποία

δραστηριοποιείται στον χώρο των αερομεταφορών από το 1994. Το 54% των μετοχών

της εταιρείας ελέγχεται πλέον από τον Ναυτιλιακό Όμιλο των αδελφών Π. και Αθ.

Λασκαρίδη, που μετέχει με 40% και στο καζίνο Hyatt, στη Θεσσαλονίκη.

Ο ιδρυτής της Cronus Airlines κ. Ιωάννης Μανέτας, ο οποίος προέρχεται από τον

χώρο των κατασκευαστικών εταιρειών, συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο της

εταιρείας, ελέγχοντας άνω του 40% των μετοχών, ενώ διατηρεί και τη θέση του προέδρου.

Στις ιδιωτικές εταιρείες αερομεταφορών αναμένεται να προστεθεί εντός του

χρόνου και η Cosmos Airlines, του Ομίλου Λιακουνάκου, που αγόρασε τα δύο πρώτα

αεροσκάφη της και ετοιμάζεται να δραστηριοποιηθεί στις πτήσεις εξωτερικού.

CRONUS AIRLINES

Η Cronus Airlines ιδρύθηκε το 1994. Σήμα της είναι ο πλανήτης Κρόνος και

χρώματά της το μπλε και το κίτρινο.

Στις 21 Απριλίου 1995 η εταιρεία πραγματοποίησε την πρώτη πτήση τσάρτερ. Στις

2 Δεκεμβρίου της ίδιας χρονιάς ξεκινούν τα πρώτα δρομολόγια για πόλεις της

Γερμανίας. Δύο χρόνια αργότερα προστίθεται στον στόλο της εταιρείας κι ένα

δεύτερο αεροσκάφος Boeing 737-300, ενώ παράλληλα αυξάνονται οι τακτικές

πτήσεις. Στις 17 Ιουλίου του 1997 αρχίζουν οι πρώτες πτήσεις για Λονδίνο, ενώ

ένα μήνα αργότερα η εταιρεία δραστηριοποιείται στο εσωτερικό με πτήσεις από

και προς τη Θεσσαλονίκη.

Τον περασμένο χρόνο προχώρησε σε συμφωνία με την εταιρεία Boeing για την αγορά

δύο καινούργιων αεροσκαφών με ημερομηνία παράδοσης το 2001. Η Cronuς διαθέτει

σύστημα οργανωμένης επίγειας αυτοεξυπηρέτησης στα αεροδρόμια Αθηνών και

Θεσσαλονίκης. Η εταιρεία, σήμερα, εκτελεί πτήσεις προς το Λονδίνο, τη

Φρανκφούρτη, το Μόναχο, το Παρίσι, τη Στουτγάρδη και τη Βόννη. Στο εσωτερικό

«πετά» προς το Ηράκλειο, την Καβάλα, τη Ρόδο, ενώ σύντομα θα πάει και στα Χανιά..

Με την Cronus ταξίδεψαν τη χρονιά που μας πέρασε 446.000 επιβάτες, ενώ για το

1999 στόχος της εταιρείας είναι το 1 εκατ. εισιτήρια. Για τον σκοπό αυτό

εφαρμόζονται προγράμματα όπως το Smile, που προσφέρει σε περιορισμένο αριθμό

επιβατών φτηνά εισιτήρια για δρομολόγια εσωτερικού.

Σήμερα η Cronus έχει στον στόλο της δύο Boeing 737-300 και ένα Boeing 737-400.

Η μέση ηλικία των αεροσκαφών είναι επτά έτη. Εισιτήρια μπορούν να προμηθευτούν

οι επιβάτες στα ταξιδιωτικά γραφεία.

AIR GREECE

Η Air Greece δραστηριοποιείται στις αερομεταφορές από τον Σεπτέμβριο του 1994.

Υπήρξε μία από τις πρώτες εταιρείες που εκτελούσαν εσωτερικά δρομολόγια. Η

εταιρεία έχει έδρα την Κρήτη. Τα φτερά της έχουν την ελληνική σημαία και τα

ελληνικά χρώματα. Ο στόλος της περιλαμβάνει πέντε αεροσκάφη τύπου ΑΤΡ-72

χωρητικότητας 70 θέσεων το καθένα. Η εταιρεία κάνει τακτικά δρομολόγια από την

Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη, τη Ρόδο, το Ηράκλειο, τα Χανιά. Στο θερινό

πρόγραμμα της εταιρείας περιλαμβάνονται συνολικά 10 προορισμοί εσωτερικού και

εξωτερικού με 38 πτήσεις την ημέρα. Επίσης, πραγματοποιούνται πτήσεις από τη

Θεσσαλονίκη προς πόλεις της Γερμανίας. Μέσα στο 1998 ολοκληρώθηκε η προσπάθεια

της εταιρείας για την ένταξή της στα διεθνή συστήματα κρατήσεων. Ένταξη που

κατέστησε εφικτή τη δυνατότητα κρατήσεων σε όλο το κόσμο μέσω των ταξιδιωτικών

γραφείων που έχουν το σήμα της εταιρείας.

Η Air Greece έχει θέσει ως στόχο να διευρύνει τους προορισμούς της και να

εντάξει στο στόλο της και νέα αεροσκάφη αρχίζοντας από φέτος. Σύμφωνα με τους

υπευθύνους της εταιρείας, στα άμεσα σχέδιά της βρίσκονται η Μυτιλήνη, η

Αλεξανδρούπολη, τα Ιωάννινα, οι Κυκλάδες αλλά και νέοι προορισμοί στη Κεντρική

και Νότια Ευρώπη.

Το 1998 η εταιρεία μετέφερε συνολικά 401.289 επιβάτες, ενώ η πληρότητα των

αεροσκαφών της κυμάνθηκε στα επίπεδα του 80%. Ο φετινός τζίρος της Air Greece

υπολογίζεται να φτάσει στο ύψος των 6.200.000.000 δραχμών.

Η Air Greece προσφέρει έκπτωση 10% στα εισιτήρια που εκδίδονται μετ’ επιστροφής.

AEGEAN AIRLINES

Η εταιρεία Aegean Airlines, ο τρίτος ιδιωτικός αερομεταφορέας, αποτελεί

συνέχεια της Aegean Aviation που πήρε άδεια λειτουργίας το 1992 και εκτελούσε

ναυλωμένες διεθνείς πτήσεις με liar jet από την Ισπανία μέχρι και τη Σιβηρία.

Διαθέτει δύο ιδιόκτητα τετρακινητήρια τζετ τύπου Avro RJ 100. Σήμα της είναι

ένας κύκλος και δύο γλάροι, ενώ χρώματά της είναι το άσπρο και το μπλε. Η

εταιρεία… απογειώνεται σήμερα εκτελώντας 154 πτήσεις εσωτερικού την εβδομάδα

από το Ανατολικό Αεροδρόμιο. Σε πρώτη φάση θα εκτελούνται δρομολόγια από την

Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο, τη Ρόδο και τα Χανιά.

Η εταιρεία θα μπορεί να εξυπηρετήσει περισσότερους από 60.000 επιβάτες τον

μήνα, και αυτός είναι ο στόχος τον οποίο επιθυμεί να πετύχει στην πράξη.

Ιδιαίτερο βάρος θα δοθεί και στην ποιότητα των υπηρεσιών εξυπηρέτησης των

επιβατών. Όπως τονίζει ο υπεύθυνος μάρκετινγκ της εταιρείας κ. Ραυτόπουλος,

«θέλουμε να διακριθούμε σε τομείς όπως η άνεση και η πολυτέλεια. Αυτός είναι ο

λόγος που καθιερώνουμε θέσεις Business σε όλες τις εσωτερικές μας πτήσεις». Η

Aegean Airlines διαμόρφωσε τις καμπίνες των αεροπλάνων της έτσι ώστε να έχουν

χωρητικότητα 100 θέσεων αντί για 117 που προέβλεπε συνήθως ο κατασκευαστής

τους. Εισιτήρια μπορεί να προμηθευτεί κανείς από τα ταξιδιωτικά γραφεία που

έχουν το σήμα της εταιρείας.