28.700 δρχ. το μήνα

Οδηγίες για την απασχόληση των οικιακών βοηθών, με το νέο καθεστώς των
μειωμένων ασφαλίστρων, παρέχει το ΙΚΑ τόσο στους ενδιαφερομένους όσο και στους
υπαλλήλους του ιδρύματος.
Η σχετική ερμηνευτική εγκύκλιος πρόκειται εντός των προσεχών ημερών να σταλεί
σε όλα τα καταστήματα του ΙΚΑ κατ’ εφαρμογήν του νόμου 2639/1998 (δημοσιεύθηκε
στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 2.9.1998). Αμέσως μετά την αποστολή της
εγκυκλίου το περιεχόμενο της οποίας παρουσιάζουν σήμερα «ΤΑ ΝΕΑ» οι
ενδιαφερόμενοι, εργοδότες και εργαζόμενοι, θα έχουν τη δυνατότητα να
ενημερωθούν αναλυτικά για το νέο μέτρο.
Με τη ρύθμιση, η οποία εφαρμόζεται ώστε να δοθούν κίνητρα στην ασφάλιση των
οικιακών βοηθών, το συνολικό ασφάλιστρο μειώνεται στις 28.700 δρχ. (εργοδότης
και εργαζόμενος) από τις 58.100 δρχ. που ίσχυε μέχρι τώρα. Εφεξής η εργοδοτική
εισφορά στην απασχόληση οικιακής βοηθού (Ελληνίδας ή αλλοδαπής) θα είναι
18.000 δρχ. τον μήνα, ενώ ο ασφαλισμένος θα καταβάλλει ασφάλιστρο 10.700 δρχ.
τον μήνα.
Στην εγκύκλιο, η οποία έχει την ένδειξη «εξαιρετικά επείγουσα», αναφέρεται ότι
θα εκδοθεί και σχετική υπουργική απόφαση και αν χρειαστεί και νέα ερμηνευτική
εγκύκλιος. Ειδική αναφορά γίνεται στη λήξη προθεσμίας, στις 31.10.1998, για
την υποβολή των αιτήσεων των αλλοδαπών για τη χορήγηση της πράσινης κάρτας
(σ.σ. εξετάζεται να δοθεί παράταση σε αυτή την προθεσμία). Ως γνωστόν βασική
προϋπόθεση για την πράσινη κάρτα των αλλοδαπών είναι η απόκτηση 40 ημερομισθίων.
Με τη νέα ρύθμιση τα πρόσωπα που απασχολούνται στην οικία του εργοδότη
διακρίνονται ως προς την ασφάλισή τους σε δύο κατηγορίες:
Α’ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Περιλαμβάνει τους έμμισθους οικιακούς βοηθούς, δηλαδή:
* Τα πρόσωπα που παρέχουν συνήθεις οικιακές υπηρεσίες στην οικία του εργοδότη και
* Τα λοιπά κατ’ οίκον του εργοδότη απασχολούμενα πρόσωπα που παρέχουν
εξειδικευμένες υπηρεσίες σε ένα εργοδότη (νοσοκόμοι, παραδουλεύτρες, baby
sitters, κηπουροί κ.ά.). Δηλαδή το κριτήριο για την ένταξη κάποιου προσώπου,
που απασχολείται κατ’ οίκον του εργοδότη, στην κατηγορία αυτή είναι να παρέχει
τις υπηρεσίες του σε έναν μόνο εργοδότη.
Οι εισφορές για την ασφάλιση των προσώπων αυτών υπολογίζονται επί αποδοχών
αντίστοιχων του 25πλασίου του κάθε φορά ισχύοντος ημερομισθίου του
ανειδίκευτου εργάτη μειωμένου κατά 50% (σήμερα το ημερομίσθιο είναι 6.492 δρχ.).
Έπειτα από δήλωση του εργοδότη και του ασφαλισμένου μπορούν να ασφαλιστούν επί
αποδοχών που αντιστοιχούν στο ημερομίσθιο του ανειδίκευτου εργάτη.
Επομένως, από την έναρξη της ισχύος των νέων διατάξεων, τα πρόσωπα της
κατηγορίας αυτής, ανεξάρτητα από τις καταβαλλόμενες σε αυτά αποδοχές, θα
ασφαλίζονται εφεξής υποχρεωτικά επί αποδοχών που αντιστοιχούν στο 25πλάσιο του
ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη μειωμένου κατά 50% και μόνο εάν
υποβάλλουν σχετική δήλωση οι εργοδότες και οι ασφαλισμένοι θα μπορούν να
ασφαλίζονται στο ημερομίσθιο του ανειδίκευτου εργάτη (όχι, όμως, σε αποδοχές
υψηλότερες του ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη ή ενδιάμεσες, δηλαδή
μεταξύ του 50% του ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη και του πλήρους
ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη).
* Τα ανωτέρω πρόσωπα ασφαλίζονται για τους κλάδους σύνταξης και ασθενείας του
ΙΚΑ, ΙΚΑ – ΤΕΑΜ και ΟΕΚ (εισφορές, ασφάλ.: 13,22%, εργοδ.: 22,18%, σύνολο: 35,40%).
* Σημειώνεται ότι κατά την αναγγελία είναι απαραίτητο να δηλώνεται από τον
εργοδότη το ύψος των αποδοχών επί των οποίων θα γίνεται η ασφάλιση, δηλαδή το
ημερομίσθιο του ανειδίκευτου εργάτη ή μειωμένο κατά 50%.
* Επειδή η ασφάλιση με το ημερομίσθιο του ανειδίκευτου εργάτη μειωμένο κατά
50% θα διαφοροποιεί τις παροχές σύνταξης και ασθένειας, είναι απαραίτητο να
διακρίνονται οι χρονικές περίοδοι κατά τις οποίες τα ανωτέρω πρόσωπα
ασφαλίζονται με το μειωμένο ημερομίσθιο, η δε απεικόνιση θα γίνεται ως εξής:
Όταν οι εισφορές υπολογίζονται στο πλήρες ημερομίσθιο του ανειδίκευτου εργάτη,
η ασφάλιση θα εξακολουθεί να πραγματοποιείται με αγορά ενσήμων, δηλαδή όπως
ίσχυε μέχρι σήμερα.
Αντίθετα, όταν υπολογίζεται στο 50% του ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη,
η καταβολή των εισφορών θα γίνεται μετρητοίς στο ΙΚΑ από τον εργοδότη στο
αρμόδιο υποκατάστημα.
Β’ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Περιλαμβάνει τα λοιπά κατ’ οίκον του εργοδότη απασχολούμενα πρόσωπα που
παρέχουν εξειδικευμένες υπηρεσίες σε δύο ή περισσότερους εργοδότες μέσα στην
εβδομάδα ή το μήνα, δηλαδή σε εναλλασσόμενους εργοδότες.
* Υπόχρεοι για την ασφάλισή τους είναι οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, οι οποίοι θα
καταβάλλουν το σύνολο των εισφορών (εργοδότη και ασφαλισμένου). Οι αποδοχές
για κάθε ημέρα απασχόλησης δεν μπορεί να υπολείπονται τού κάθε φορά ισχύοντος
ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη μειωμένου κατά 50%.
Η ασφάλιση των προσώπων αυτών γίνεται για τους κλάδους σύνταξης και ασθένειας
του ΙΚΑ, ΙΚΑ – ΤΕΑΜ και ΟΕΚ.
Για κάθε ημέρα απασχόλησης υπολογίζεται μια ημέρα ασφάλισης, οι δε ημέρες
ασφάλισης κατά μήνα δεν μπορούν να υπερβούν τις 25. Τονίζεται ότι οι νέες
ρυθμίσεις αφορούν και τα πρόσωπα που ήδη είναι ασφαλισμένα. Έτσι, στην
εγκύκλιο αναφέρεται ότι τα αρμόδια υποκαταστήματα θα πρέπει να ειδοποιήσουν
τους εργοδότες και τους ασφαλισμένους με συστημένη επιστολή ώστε να προσέλθουν
το αργότερο μέχρι 31.10.1998 στις υπηρεσίες του Ιδρύματος για να ενημερωθούν.











