|
|
ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ: Σε μια όμορφη γωνιά της Ηλείας.
ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ: Όταν διδάσκει.
ΘΥΜΩΝΕΙ: Όταν «αντιστρέφεται» η πραγματικότητα.
ΗΡΕΜΕΙ: Όταν διαβάζει.
ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ: Από τον αρχαιοελληνικό στοχασμό.
ΑΓΩΝΙΖΕΤΑΙ: Για ένα καλύτερο δημόσιο σχολείο.
ΑΔΙΑΦΟΡΕΙ: Για τα κατασκευασμένα «γεγονότα».
ΘΑ ΚΑΛΟΥΣΕ ΣΕ ΔΕΙΠΝΟ: Την κ. Φωκά, την αγωνίστρια δασκάλα των κατεχόμενων.
«Δεν απέτυχαν οι καθηγητές αλλά ο διαγωνισμός», επιμένει ο πρόεδρος της
ΟΛΜΕ, κ. Νίκος Τσούλιας, μιλώντας στα «ΝΕΑ» για τα απογοητευτικά αποτελέσματα
που έλαβαν οι εκπαιδευτικοί στις πρόσφατες εξετάσεις του ΑΣΕΠ. Ο κ. Τσούλιας
θεωρεί ότι το αποτέλεσμα ήταν αναμενόμενο «για όσους γνώριζαν τους στόχους του
ΥΠΕΠΘ» και χαρακτηρίζει ανεύθυνη την τοποθέτηση ότι για την αποτυχία ευθύνεται
το επίπεδο των Πανεπιστημιακών σπουδών.
ΕΡ.: Διαγωνισμός – «Βατερλώ». Ο… Ναπολέων;
ΑΠ.: Όταν μένουμε στη φαινομενολογία, αδιάφορες οι σημειολογικές αναφορές
ΕΡ.: Υπάρχει Ουέλιγκτον;
ΑΠ.: Όσο και ο Ναπολέων της φαινομενολογίας…
ΕΡ.: Λέτε πως δεν απέτυχαν οι καθηγητές. Δεν ήταν καθηγητές οι εξεταζόμενοι;
ΑΠ.: Ήταν. Ο διαγωνισμός όμως δεν είχε σχέση με επιστημονική και παιδαγωγική αξιολόγηση.
ΕΡ.: Ίσως ξαναγίνει διαγωνισμός, επειδή απέτυχαν. Αν όμως λέτε ότι απέτυχε ο
διαγωνισμός, μήπως πρέπει να ξαναγίνουν… καθηγητές;
ΑΠ.: Αλίμονο αν οι εκπαιδευτικοί γίνονταν με διαγωνισμό. Θα είχε λυθεί ένα
σημαντικό ζήτημα παιδαγωγικής!
ΕΡ.: Έκπληξη ή αναμενόμενο αποτέλεσμα;
ΑΠ.: Αναμενόμενο για όσους γνώριζαν του στόχους του ΥΠΕΠΘ.
ΕΡ.: Δεν αλλοιώθηκε η εικόνα του εκπαιδευτικού;
ΑΠ.: Η κοινωνία έχει διαμορφώσει θετική γνώμη δεκαετίες τώρα και δεν
«ανακαλύπτει την Αμερική» μ’ αυτό τον διαγωνισμό.
ΕΡ.: Κύριο αίτιο αποτυχίας; Κλίμα ή ασαφή θέματα;
ΑΠ.: Σε τέτοιο διαγωνισμό δεν έχει σημασία η επιμέρους προσέγγιση.
ΕΡ.: Σχεδόν όλοι πήγαν καλύτερα στη διδακτική μεθοδολογία παρά στα μαθήματα.
Ξέρουν πώς να διδάξουν, αλλά… δεν ξέρουν τι;
ΑΠ.: Οι αντιφάσεις αποκαλύπτουν τη σαθρή δομή του διαγωνισμού.
ΕΡ.: Οι ίδιοι που απέτυχαν ήταν οι άριστοι που μπήκαν στα ΑΕΙ. Γιατί τέτοια αναντιστοιχία;
ΑΠ.: Οι εισαγωγικές των ΑΕΙ καταργήθηκαν, γιατί με τέσσερα 3ωρα δεν μπορεί να
κριθεί ο καλύτερος μαθητής. Ο καλός εκπαιδευτικός σε δύο 4ωρα;
ΕΡ.: Κάποιοι είπαν «φταίνε τα Πανεπιστήμια που βγάζουν αγράμματους». Σχόλιο;
ΑΠ.: Ανεύθυνες προσεγγίσεις. Πώς στηρίζεται η κοινωνία τόσα χρόνια στους
επιστήμονές της;
ΕΡ.: Αισθάνεστε διάθεση αυτοκριτικής ως κλάδος;
ΑΠ.: Ναι, που δεν αναδείξαμε πιο έντονα το αίτημα για ουσιαστικές
εκπαιδευτικές σχολές.
ΕΡ.: Τα τρία μεγάλα «επειδή» της αποτυχίας;
ΑΠ.: Ένα: ο διαγωνισμός δεν είχε σχέση με τα εκπαιδευτικά δρώμενα.
ΕΡ.: Μα, είναι δυνατόν μόλις το 5% των φυσικών να γράφει πάνω από τη βάση
στη… Φυσική;
ΑΠ.: Αδιάφορα τα ποσοστά, όταν δεν αντιστοιχούν στην πραγματικότητα.
ΕΡ.: Αν δεν γινόταν διαγωνισμός, οι αποτυχόντες δεν θα έμπαιναν αδιακρίτως
στην εκπαίδευση;
ΑΠ.: «Αποτυχόντες» οι επιτυχόντες μιας διαρκούς πανεπιστημιακής αξιολόγησης;
ΕΡ.: Μήπως είναι λίγο συντεχνιακή η δράση της ΟΛΜΕ;
ΑΠ.: Ακόμα κι αν θέλαμε δεν θα μπορούσαμε να λειτουργήσουμε έτσι, γιατί το
«σχήμα» δάσκαλος είναι ταυτισμένο με αυτό του σχολείου.
ΕΡ.: Αν όχι με εξετάσεις, πώς να διακριθούν οι ικανοί;
ΑΠ.: Με συνολική αξιολόγηση και εξετάσεις στις εκπαιδευτικές σχολές.
ΕΡ.: Πέμπτο έτος για παιδαγωγικές σπουδές στα ΑΕΙ;
ΑΠ.: Αίτημα της ΟΛΜΕ για μια δεκαετία, και όμως οι πολιτικά υπεύθυνοι
επιδίδονται σε εντυπωσιασμούς…
ΕΡ.: Διαρκής επιμόρφωση εκπαιδευτικών;
ΑΠ.: Ισχυρή απαίτησή μας. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να είναι διαρκώς ενημερωμένος
για τα σύγχρονα ρεύματα επιστήμης και αγωγής.
ΕΡ.: Θα δεχθείτε στα σχολεία τούς επιτυχόντες, όπως κάθε νέο συνάδελφο;
ΑΠ.: Αμφισβητώντας τον διαγωνισμό, αμφισβητούμε και τις όποιες
κατηγοριοποιήσεις του.
ΕΡ.: Τι θα λέγατε στον κ. Αρσένη;
ΑΠ.: Υπάρχουν χιλιάδες άξιοι συνάδελφοι με εμπειρία και πάθος που πρέπει να προσληφθούν.
ΕΡ.: Εφέτος ξεκινάει κανονικά η εφαρμογή της μεταρρύθμισης. Πρόβλεψη;
ΑΠ.: Οψόμεθα ες Φιλίππους…
ΕΡ.: Μεγαλύτερο πρόβλημα της νέας χρονιάς;
ΑΠ.: Τα μόνιμα λειτουργικά προβλήματα και το βαρύ κλίμα.
ΕΡ.: Ενδεχόμενο νέων απεργιακών κινητοποιήσεων;
ΑΠ.: Οι απεργίες γεννιούνται από οξυμένα προβλήματα. Στόχος μας είναι η λύση
των προβλημάτων.
ΕΡ.: Τι λέτε σε έναν μαθητή που ρωτάει γιατί οι καθηγητές είχαν μεγαλύτερη
αποτυχία από τους μαθητές;
ΑΠ.: Οι μαθητές γνωρίζουν καλά ότι η αξιολόγηση δεν ταυτίζεται με τις όποιες εξετάσεις.
ΕΡ.: «Δάσκαλε που δίδασκες». Σε ποιον ταιριάζει;
ΑΠ.: Σε όσους δεν έχουν επίγνωση ότι έχουν έλλειμμα Παιδείας.
ΕΡ.: Αν η Παιδεία νοσεί, της γιατρειάς το ρίσκο;
ΑΠ.: Η στάση ευθύνης στα θεμελιακά εκπαιδευτικά αιτήματα.
ΕΡ.: Τελικά, έχουμε χαμηλής ποιότητας εκπαίδευση;
ΑΠ.: Όχι. Είναι αρκετά καλή και παρά τα γνωστά προβλήματα, δεν υπολείπεται των
αντιστοίχων στην Ε.Ε.