Η εικόνα που προκύπτει από τα αποτελέσματα του α’ γύρου των εσωκομματικών εκλογών του ΚΙΝΑΛ δείχνει σαφές προβάδισμα του Νίκου Ανδρουλάκη στις 11 από τις 13 διοικητικές περιφέρειες της χώρας. Η εντυπωσιακή επικράτησή του στην Κρήτη με ποσοστό 61,7% έναντι 24,1% του Γ. Παπανδρέου και 10,2% του Α. Λοβέρδου ήταν αναμενόμενη, ίσως όχι όμως σε αυτή την έκταση. Ισχυρό προβάδισμα ενόψει του β΄ γύρου καταγράφηκε επίσης στη Δυτική Μακεδονία με 44,5% έναντι 24,2% του Γ. Παπανδρέου, στο Νότιο Αιγαίο με 39,7%, στην Ηπειρο με 37,9% έναντι 32,7% του κ. Παπανδρέου και 20,6% του κ. Λοβέρδου και στην Κεντρική Μακεδονία με 36,7% έναντι 27,8% του Α. Λοβέρδου και 22,1% του Γ. Παπανδρέου.

Ο κ. Ανδρουλάκης υστέρησε μόνο στην Περιφέρεια Αττικής, όπου βρέθηκε τρίτος με 28%, με πρώτο τον Ανδρέα Λοβέρδο με 33,3% και δεύτερο τον Γ. Παπανδρέου με 29,4%, ενώ δεύτερος ήταν στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας με 34,6% έναντι 37,9% του κ. Παπανδρέου. Και στις δύο Περιφέρειες όπου δεν συγκέντρωσε τον μεγαλύτερο αριθμό ψήφων κατάφερε να κρατηθεί κοντά στους βασικούς συνδιεκδικητές και στην ουσία να σβήσει το όποιο προβάδισμα είχαν στις συγκεκριμένες γεωγραφικές ζώνες οι κ.κ. Παπανδρέου και Λοβέρδος.

Ο κ. Παπανδρέου με την εξαίρεση της Δυτικής Ελλάδας και της Ηπείρου δεν κατάφερε να ξεπεράσει το 30% στις υπόλοιπες Περιφέρειες, στις οποίες κινήθηκε περί το 27%-28%, που ήταν και το συνολικό του ποσοστό. Ο κ. Λοβέρδος σημείωσε τις υψηλότερες επιδόσεις του στην Αττική (33,3%) και στο Βόρειο Αιγαίο με 34,6%, είχε όμως και ορισμένες πολύ αδύναμες περιοχές, όπως η Κρήτη, η Δυτική Μακεδονία (17%) και η Ηπειρος (20,6%).

Τα παραπάνω ποσοστά περιγράφουν μια πολύ ισχυρή παρουσία του κ. Ανδρουλάκη στο σύνολο της επικράτειας, απόρροια της πολύ σοβαρής οργανωτικής προσπάθειας που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια. Η υποψηφιότητά του στις εσωκομματικές του 2017 και στις ευρωεκλογές του 2019, σε ενιαίο δηλαδή εθνικό ψηφοδέλτιο, έδωσε την ευκαιρία στον κ. Ανδρουλάκη να συνομιλήσει με πλήθος ψηφοφόρων και κομματικών στελεχών σε διαδοχικές εκλογικές αναμετρήσεις. Οι 66.000 ψήφοι του β’ γύρου του 2017 και οι 180.000 των ευρωεκλογών του 2019 συγκρότησαν μια σημαντική δεξαμενή, την οποία ο κ. Ανδρουλάκης δεν την άφησε να ατονήσει αλλά τη δούλεψε συστηματικά και σήμερα κεφαλαιοποιεί εκλογικά αποτελέσματα.

Ο νυν ευρωβουλευτής γνώριζε μετά το 2017 ότι θα είχε ακόμη μία ευκαιρία τουλάχιστον και φάνηκε ότι όλα αυτά τα χρόνια εργάστηκε μεθοδικά προς αυτή την κατεύθυνση. Ηταν γνωστό εξαρχής ότι αυτό αποτελούσε το συγκριτικό του πλεονέκτημα έναντι των άλλων συνυποψηφίων που, αν και διαθέτουν εμπειρία και επιρροή, φάνηκε να υστερούν σε ανθρώπινο στελεχιακό δυναμικό που θα μετέφερε το πολιτικό μήνυμα για λογαριασμό τους. Ο κ. Λοβέρδος προσπάθησε να υπερκαλύψει αυτό το κενό δαπανώντας απεριόριστο χρόνο σε προσωπικές επαφές και συζητήσεις, χωρίς ωστόσο να μπορέσει να φτάσει και να διεισδύσει στις ημιαστικές και αγροτικές περιοχές της επικράτειας. Ο κ. Παπανδρέου από την πλευρά του, κάνοντας στην ουσία μια καμπάνια σαράντα ημερών, στηρίχτηκε στη βαριά πολιτική του κληρονομιά επικοινωνώντας την προοπτική αναζωογόνησης και διεύρυνσης των δυνάμεων του κόμματος.

ΔΙΑΦΟΡΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ. Πέρα από την οργανωτική υπεροχή της καμπάνιας του Ν. Ανδρουλάκη, ο ίδιος επέλεξε να κάνει μια σχετικά «ήσυχη» προεκλογική εκστρατεία χωρίς εξάρσεις, αιχμές και γωνίες στον πολιτικό του λόγο. Δόμησε μια ήπια στρατηγική που έδωσε έμφαση στο ευρωπαϊκό του προφίλ, έθεσε ως κεντρικό πρόταγμα την ανανέωση, μένοντας μακριά από τους δύο βασικούς του αντιπάλους. Ηταν εξαρχής ξεκάθαρο ότι η στρατηγική Ανδρουλάκη ήταν μια στρατηγική β’ γύρου που εκ του αποτελέσματος κρίνεται ιδιαιτέρως επιτυχημένη.

Στον αντίποδα, ο κ. Λοβέρδος υπερτόνισε τις πολιτικές και ιδεολογικές του διαφορές με τρόπο δυνατό και καθαρό. Ο λόγος του ήταν αιχμηρός, με γωνίες και πολιτικά μηνύματα. Από την πλευρά του ο κ. Παπανδρέου έπαιξε το χαρτί της νεωτερικότητας, των προωθημένων απόψεων των οποίων είναι ο βασικός εκφραστής στη χώρα, του κοσμοπολιτισμού και της δυνατότητάς του να παρεμβαίνει και εκτός των ελληνικών συνόρων. Η υποψηφιότητά του συνέβαλε στην αύξηση του ενδιαφέροντος για τη διαδικασία, φαίνεται όμως ότι λειτούργησε και αντίθετα προς τον ίδιο, με μερίδα ψηφοφόρων να προσέρχεται στις κάλπες για να επιλέξει κάποιο άλλο πρόσωπο.

ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΚΥΡΙΑΚΗ. Στον β’ γύρο για ν’ ανατραπεί το προβάδισμα του κ. Ανδρουλάκη ο Γιώργος Παπανδρέου θα πρέπει να λάβει το μεγαλύτερο ποσοστό των ψήφων των άλλων τεσσάρων υποψηφίων και να καταρρίψει το μεγάλο προβάδισμα του αντιπάλου του στην περιφέρεια. Πρόκειται σίγουρα για τιτάνιο εγχείρημα, αν συνυπολογίσουμε και το γεγονός ότι ο κ. Ανδρουλάκης είναι πολύ προσεκτικός και δεν θα κάνει εύκολα το λάθος.

Ο Αντώνης Παπαργύρης είναι διευθυντής Ερευνών GPO