Έντυπη Έκδοση
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου του tanea.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ:
Σύνδεση μέλους
Αν θέλετε να γίνετε συνδρομητής μπορείτε να αποκτήσετε τη συνδρομή σας εδώ:
Εγγραφή μέλους
Η επιστροφή των μικρών μας μαθητών στις σχολικές αίθουσες τη Δευτέρα που μας πέρασε γέμισε αισιοδοξία μικρούς και μεγάλους, καθώς αποκαταστάθηκε ένα τμήμα της κανονικότητάς μας. Και, δη, μίας κανονικότητας που αγγίζει τις πιο ευαίσθητες χορδές μας: την καθημερινότητα των παιδιών μας. Την πρώτη ημέρα είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω από κοντά, στο άνοιγμα δύο δημοτικών σχολείων τα οποία επισκέφθηκα, την απεριόριστη χαρά ζωγραφισμένη στα πρόσωπα των παιδιών, που βρίσκουν ξανά το σχολείο, τους συμμαθητές και τους δασκάλους τους. Μία χαρά που δεν κατάφερναν να κρύψουν ούτε οι μάσκες.
Και είμαστε αισιόδοξοι ότι η χαρά όλων μας θα συνεχιστεί. Αυτό θα επιτευχθεί υπό κάποιες προϋποθέσεις. Οι παράγοντες που συμβάλλουν στην επιτυχία του εγχειρήματος της δια ζώσης επαναλειτουργίας των σχολικών μονάδων της χώρας είναι οι εξής:
- Η πιστή τήρηση των μέτρων. Μέχρι σήμερα, η εκπαιδευτική κοινότητα έχει εφαρμόσει με ιδιαίτερη ευθύνη τα συνιστώμενα μέτρα πρόληψης από τον κορωνοϊό, με αποτέλεσμα τα σχολεία να μην αποτελούν σημείο διασποράς του ιού. Διατηρήσαμε σε ισχύ όλα τα ήδη ληφθέντα μέτρα πρόληψης και τις οδηγίες του ΕΟΔΥ, όπως υποχρεωτική χρήση μάσκας σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, χρήση αντισηπτικών, σχολαστικούς καθαρισμούς, διαφορετικά διαλείμματα, ειδικότερα μέτρα για προσαρμοσμένη λειτουργία κυλικείων, εργαστήρια πληροφορικής, μουσικά όργανα κ.ά., και βεβαίως δειγματοληπτικούς ελέγχους από τον ΕΟΔΥ. Μεριμνήσαμε, όμως, και για επιπλέον μέτρα, όπως δωρεάν τεστ Covid-19 για εκπαιδευτικούς, διαφοροποιημένη ώρα προσέλευσης και αναχώρησης μαθητών προς περιορισμό του συγχρωτισμού των γονέων και κηδεμόνων, χρήση περισσοτέρων της μίας εισόδου της σχολικής μονάδας όπου υπάρχουν, καθώς και περισσότερους δειγματοληπτικούς ελέγχους.
2. Η συλλογική προσπάθεια. Πορευόμαστε πάντοτε βάσει εισηγήσεων των ειδικών λοιμωξιολόγων, τους οποίους έχουμε την τύχη να συμβουλευόμαστε από την αρχή της επιδημιολογικής κρίσης. Καίριο ρόλο διαδραμάτισαν, επίσης, η προσαρμοστικότητα και η ευελιξία σύσσωμης της εκπαιδευτικής κοινότητας στις έκτακτες συνθήκες που διαμορφώνει η πανδημία, ικανότητες που αποτέλεσαν θεμέλιο για την εξαιρετική ανταπόκριση στην πρώτη και τη δεύτερη φάση της πανδημίας. Επιπλέον, η άριστη συνεργασία εκπαιδευτικών, στελεχών εκπαίδευσης, μαθητών, γονέων, λειτούργησε καταλυτικά ώστε να επιτευχθεί ο διττός μας στόχος, της διαφύλαξης της δημόσιας και της ατομικής υγείας με την ταυτόχρονη συνέχιση της μαθησιακής διαδικασίας, όσο πιο αλώβητα από την κρίση γίνεται. Ετσι και πάλι άνοιξαν τα σχολεία μας μέσω μίας συλλογικής, δυναμικής διαδικασίας, με τη συνέργεια όλων, συντεταγμένα, με προγραμματισμό και σχέδιο.
3. Ο βέλτιστος σχεδιασμός και η ευελιξία. Η Πολιτεία οφείλει - και αυτό επιδιώκουμε ασταμάτητα ως σήμερα - να εξασφαλίσει τις καλύτερες δυνατές συνθήκες επαναλειτουργίας των σχολείων από κοντά. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί ένα ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο ώστε να διατηρηθεί ζωντανή η μαθησιακή διαδικασία και να προχωρήσει η διδασκαλία της ύλης, καθ' όλη τη διάρκεια αναστολής, σύμφωνα με τις υποδείξεις των ειδικών, της δια ζώσης λειτουργίας των σχολείων μας. Εκπαιδευτικοί και μαθητές μας το έχουν αξιοποιήσει στο έπακρο, ωστόσο τίποτα δεν μπορεί να υποκαταστήσει τις σχολικές αίθουσες, που αποτελούν για τα παιδιά μας χώρο μάθησης, αλλά και κοινωνικοποίησης. Ολοι προσπαθούμε για αυτό, προχωράμε βήμα-βήμα, ακούγοντας τη γνώμη των ειδικών, αναπροσαρμόζοντας τα μέτρα μας, λαμβάνοντας νέα. Επικαιροποιούμε κάθε απόφαση ώστε να ταιριάζει στα νέα κάθε φορά δεδομένα και προχωράμε.
Οι εικόνες μας από τα σχολεία για την ώρα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές. Τα μέτρα τηρούνται, όλοι οι συντελεστές της εκπαίδευσης δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό για να συνεχιστούν οι καλές εκπαιδευτικές και επιδημιολογικές επιδόσεις της σχολικής κοινότητας, ο κρατικός μηχανισμός παραμένει σε διαρκή εγρήγορση. Δράττομαι την ευκαιρία για άλλη μία φορά να ευχαριστήσω μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς, στελέχη για τη μοναδική τους προθυμία, την όρεξη για μάθηση και την άοκνη προσπάθεια για μετάδοση της γνώσης, που μας συγκινεί και μας οπλίζει με αυτοπεποίθηση ότι όλοι μαζί θα τα καταφέρουμε.
Η Ζέττα Μακρή είναι Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, βουλευτής Μαγνησίας