Έντυπη Έκδοση
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου του tanea.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ:
Αν θέλετε να γίνετε συνδρομητής μπορείτε να αποκτήσετε τη συνδρομή σας εδώ:
Εγγραφή μέλους
Το ζήτημα του Brexit χωρίς συμφωνία είναι πλέον σοβαρό. Δεν πρόκειται πια για μια άσκηση στη μεγαλορρημοσύνη ούτε για επίδειξη δύναμης. Ο Μπόρις Τζόνσον ετοιμάζεται να επιβάλει μια πελώρια οικονομική κύρωση στην ίδια του τη χώρα. Είναι παράτολμο να πιστέψουμε πως θα υπάρξει κάποια λογική συμφωνία πριν από τις 31 Οκτωβρίου. Τον Μάρτιο οι Συντηρητικοί αποφάσισαν να σταματήσουν να εργάζονται για το συμφέρον του έθνους τους και κανένα από τα δυο μέρη, ούτε η Βρετανία ούτε οι Βρυξέλλες, δεν είναι πρόθυμο να υποχωρήσει. Η κυβέρνηση τώρα προετοιμάζεται για την επερχόμενη κρίση. Το μέλλον μοιάζει ζοφερό. Η δεξαμενή σκέψης Institute for Government προειδοποιεί πως δεν υπάρχει τρόπος να διαχειριστεί κανείς το χάος που θα επικρατήσει στα σύνορα την 1η Νοεμβρίου. Τα έκτακτα μέτρα για τα φορτηγά, τις πτήσεις, τον τουρισμό και τη μετανάστευση, θα εξαρτώνται από το έλεος της ΕΕ, καθώς το Ηνωμένο Βασίλειο θα θεωρείται πλέον από νομική άποψη ένα ξένο κράτος. Ακόμα και τα ισχύοντα μέτρα για τις χρηµατοπιστωτικές υπηρεσίες και την αεροπλοΐα είναι μόνο προσωρινά. Για τους βασικούς τεχνολογικούς ελέγχους στη μετακίνηση των φορτηγών χρειάζεται μια μεγάλη υποδομή πιστοποιητικών, γερανογεφυρών και καμερών, σταθμών ελέγχου και τελωνείων. Τίποτα δεν είναι στη θέση του. Δεκαέξι χιλιάδες υπάλληλοι πρέπει να αρχίσουν να δουλεύουν πάνω σε αυτό μέχρι τον Οκτώβριο. Αυτό είναι αδύνατο.
Η Συνομοσπονδία της Βρετανικής Βιομηχανίας προτείνει τουλάχιστον 200 μέτρα για την κάλυψη των διασυνοριακών συναλλαγών. Ερχεται μια πραγματική οικονομική καταιγίδα. Η εταιρεία Vauxhall Motors σκοπεύει να μεταφέρει την κατασκευαστική μονάδα της στην ΕΕ, παίρνοντας μαζί της πολλές θέσεις εργασίας. Σίγουρα και άλλοι θα κάνουν το ίδιο. Ο Τζόνσον, ο οποίος θα έπρεπε να διαπραγματεύεται μανιωδώς στο Δουβλίνο ή τις Βρυξέλλες, βρίσκεται σε μια ψηφοθηρική περιοδεία στη Σκωτία και την Ουαλία. Χλευάζει την ίδια του την πρόβλεψη πως η πιθανότητα αποχώρησης χωρίς συμφωνία είναι μία στο εκατομμύριο. Η ειρωνεία του Brexit είναι πως χρειάζεται να ενισχυθούν η δύναμη και ο κεντρικός ρόλος της κυβέρνησης. Η Βόρεια Ιρλανδία πρέπει να ξαναγίνει μια βρετανική αποικία. Οπως συνηθίζεται με τα καθεστώτα σε χώρες όπου έχουν επιβληθεί οικονομικές κυρώσεις, ο Τζόνσον θα πρέπει να διατηρήσει τη δημοτικότητά του δίνοντας χρήματα στη Σκωτία, την Ουαλία και τη Βόρεια Ιρλανδία. Σύντομα θα ξοδεύει δισεκατομμύρια για να σώσει τους αγρότες και τους παραγωγούς χάλυβα και αυτοκινήτων που θα κινδυνεύουν να χρεοκοπήσουν. Η Βρετανία θα πρέπει να εθνικοποιήσει την αγορά της, όπως την εποχή πριν από την ενιαία αγορά. Οι Brexiters διαμαρτύρονται πως πρόκειται για υπερβολές. Ομως δεν μπορούν να παρουσιάσουν κανένα όφελος. Στην τελευταία έρευνα του Economist σχετικά με τα μοντέλα του Brexit, κανένα δεν δείχνει θετικές εξελίξεις μεσοπρόθεσμα, εκτός από ένα μοντέλο φτιαγμένο από Brexiters, το οποίο δεν προβλέπει καθόλου δασμούς, πράγμα αδιανόητο. Η ουσία της μεταβατικής συμφωνίας της Μέι πρέπει να αναστηθεί. Ομως αυτό το έργο είναι πέρα από τις ικανότητες και τις επιθυμίες του νέου πρωθυπουργού. Η απότομη αποχώρηση από την οικονομική κοινότητα της Ευρώπης δεν ήταν ποτέ μέρος του δημοψηφίσματος.