Ψηφιακά αναλφάβητοι (καθώς το 47% του ελληνικού πληθυσμού δεν διαθέτει ψηφιακές δεξιότητες), με υψηλά ποσοστά εκπροσώπησης στην Ανώτατη Εκπαίδευση αλλά μεγάλη ανεργία πτυχιούχων και «πανάκριβη» δημόσια παιδεία είναι η χώρα μας, σύμφωνα με τη φετινή έκθεση παρακολούθησης της Εκπαίδευσης και της κατάρτισης της Κομισιόν. Οπως αναφέρεται στην έκθεση της Κομισιόν για το 2018 μάλιστα, 89% των ελληνικών νοικοκυριών – περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη χώρα της ΕΕ – ανέφεραν δυσκολίες στο να καταβάλουν τα τεράστια ποσά που απαιτούνταν για τη εκπαιδευτική υποστήριξη των παιδιών τους παράλληλα με το σύστημα της επίσημης Εκπαίδευσης.

Στη φετινή έκθεσή της, που παρουσιάζουν σήμερα «ΤΑ ΝΕΑ», η Κομισιόν επαναλαμβάνει το πρόβλημα της έλλειψης στρατηγικού σχεδιασμού για την Εκπαίδευση και τη συνεχιζόμενη υποχρηματοδότησή της. Αναφέρεται ακόμη στα κρούσματα βίας στα ΑΕΙ, ενώ παρατηρεί με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και το μεγάλο πολιτικό και εκπαιδευτικό «debate» που εξελίσσεται στη χώρα μας για «τον ρόλο και τη μορφή της θρησκευτικής εκπαίδευσης στο σχολείο».

Στο θέμα της χωροταξικής αναδιάρθρωσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης της χώρας η έκθεση της Κομισιόν αναφέρει δηκτικά ότι δεν προηγήθηκε γι’ αυτήν σχεδιασμός και σχετική έκθεση της ΑΔΙΠ (Αρχή αξιολόγησης των ΑΕΙ). Οπως αναφέρεται στην έκθεση, «η πρόθεση του υπουργείου Παιδείας να αναβαθμίσει τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ συνεπάγεται πολλές συγχωνεύσεις. Ο οργανισμός διασφάλισης της ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση της χώρας έχει επισημάνει την ανάγκη για ένα στρατηγικό σχέδιο και μια ολοκληρωμένη εκ των προτέρων αξιολόγηση των πιθανών επιπτώσεων αυτής της μεταρρύθμισης».

Οπως αναφέρεται συγκεκριμένα στην έκθεση της Κομισιόν:

1 Η βία στα ανώτατα ιδρύματα είναι ένα επίμονο πρόβλημα. Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, 358 βίαια επεισόδια έλαβαν χώρα από το 2011 έως 2017 σε ανώτατα ιδρύματα στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της παρεμπόδισης των δραστηριοτήτων, των παραβάσεων, των απειλών, των επιθέσεων και των ναρκωτικών.

2 Η «φυγή» νέων επιστημόνων συνεχίζεται. Με περισσότερους από 30.000 φοιτητές που έχουν εγγραφεί σε προγράμματα σπουδών στο εξωτερικό το 2014/2015, η Ελλάδα είναι η τέταρτη χώρα στην ΕΕ σε «κινητικότητα προς τα έξω» μετά τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία.

3  Ψηφιακός αναλφαβητισμός. Η χώρα βρίσκεται στην 25η θέση της κατάταξης της ΕΕ όσον αφορά τις ψηφιακές δεξιότητες. Με τη χρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, η υποδομή πληροφορικής σε σχολεία έχει βελτιωθεί, ωστόσο η ψηφιακή εκπαίδευση παραμένει ανεπαρκής.

4 Απούσα η επιστήμη από τα σχολεία. Ενα εντυπωσιακό 50% των 15χρονων μαθητών της Ελλάδας αναφέρει ότι δαπανά ελάχιστο χρόνο ή καθόλου σε πρακτικά πειράματα στο εργαστήριο.

5 Ανεργία πτυχιούχων. Τα ποσοστά απασχόλησης των πτυχιούχων αυξήθηκαν τα τελευταία χρόνια, ωστόσο εξακολουθούν να είναι τα χαμηλότερα στην ΕΕ. Για τους απόφοιτους Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης τα ποσοστά απασχόλησης αυξήθηκαν κατά 8,4 ποσοστιαίες μονάδες και ανήλθαν σε 55,8% το 2017, ωστόσο είναι ακόμα πολύ χαμηλότερα από τον μέσο όρο της ΕΕ (84,9%).

6  Οι αναντιστοιχίες δεξιοτήτων είναι οι υψηλότερες στην ΕΕ. Οι πτυχιούχοι που εργάζονται σε θέσεις κατώτερες των προσόντων τους το 2016 αποτελούσαν το 43,3% του συνόλου, το υψηλότερο από όλα τα κράτη – μέλη της ΕΕ (μέσος όρος 26%).

7  Η συμμετοχή των νέων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση της χώρας έχει αυξηθεί. Με 43,7% το 2017, η Ελλάδα βρίσκεται πολύ υψηλότερα από τον μέσο όρο της ΕΕ (39,9%).

8  Οι επαγγελματίες της Εκπαίδευσης παραλείπουν μια γενική στρατηγική για την Εκπαίδευση. Ερευνα μεταξύ 1.248 εκπαιδευτικών την άνοιξη του 2018 αποκάλυψε ότι η έλλειψη συνολικού στρατηγικού σχεδιασμού θεωρείται το μεγαλύτερο πρόβλημα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος (71%), ακολουθούμενη από υποαπασχόληση (66%) και έλλειψη αξιολόγησης (44%).