Μικρή μείωση σημειώνουν οι τιμές προϊόντων στα σούπερ μάρκετ τον Ιούλιο 2025, καταγράφοντας ποσοστό -0,24% σε σχέση με τον Ιούνιο του ίδιου έτους. Την ίδια στιγμή, στο κυλιόμενο 12μηνο, δηλαδή το διάστημα από τον Αύγουστο 2024 έως τον Ιούλιο 2025, οι τιμές εμφανίζουν οριακή άνοδο κατά 0,56% συγκριτικά με το προηγούμενο δωδεκάμηνο.

Τα στοιχεία αυτά προέρχονται από τη μηνιαία έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), που εστιάζει στις μεγάλες αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου.

Πιο συγκεκριμένα, ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε στο +1,84% τον Ιούλιο 2025, σε σύγκριση με τον Ιούλιο 2024. Η μεταβολή αυτή είναι παρόμοια με εκείνη του Ιουνίου 2025, όπου είχε διαμορφωθεί στο 1,78%. Σημειώνεται ότι η μεταβολή των τιμών σε μηνιαία βάση παραμένει οριακά πτωτική, με τη μικρή μείωση της τάξης του -0,24% από Ιούνιο σε Ιούλιο φέτος, ενώ το συνολικό δωδεκάμηνο (Ιούλιος 2024-Ιούνιος 2025) καταγράφει αύξηση +0,56%.

Στο πρώτο επτάμηνο του 2025, οι πληθωριστικές πιέσεις χαρακτηρίζονται ως ήπιες, αφού η μεταβολή αγγίζει το 1,23%. Αυτή η εξέλιξη αποδίδεται κυρίως στις διεθνείς αυξήσεις σε πρώτες ύλες όπως το κακάο, το κρέας και ο καφές.

Κατηγορίες με τις μεγαλύτερες μειώσεις τιμών

Τον Ιούλιο 2025 σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, σημαντικότερες μειώσεις καταγράφηκαν στις παρακάτω κατηγορίες:

  • Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -6,85%
  • Τρόφιμα παντοπωλείου: -5,63%
  • Τροφές & είδη για κατοικίδια: -3,37%
  • Χαρτικά, καλλυντικά & είδη προσωπικής υγιεινής: -2,15%
  • Είδη μιας χρήσης & οικιακά είδη: -1,24%

Οι παραπάνω μειώσεις, σύμφωνα με την έρευνα, σχετίζονται τόσο με τη σταδιακή ομαλοποίηση της αγοράς, όσο και με τις χαμηλότερες τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα, όπως το ελαιόλαδο.

Κατηγορίες με τις μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών

Στον αντίποδα, σημαντικές αυξήσεις καταγράφηκαν σε:

  • Φρέσκα κρέατα: +9,63%
  • Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +9,39%
  • Είδη πρωινού & ροφήματα: +8,40%
  • Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +5,29%
  • Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +4,49%

Η μεγαλύτερη μείωση παρατηρήθηκε στα απορρυπαντικά, στα είδη καθαρισμού και στα τρόφιμα παντοπωλείου, κυρίως λόγω και της αποκλιμάκωσης στην τιμή του ελαιόλαδου.

Παράγοντες διαμόρφωσης των τιμών

Η ανάλυση του ΙΕΛΚΑ επισημαίνει τους λόγους πίσω από τις αυξήσεις και τις μειώσεις των τιμών:

  • Η αύξηση στις τιμές φρέσκων κρεάτων σχετίζεται με τη μείωση του ζωικού κεφαλαίου το 2024, λόγω ασθενειών στις αγροτικές περιοχές, αλλά και με την άνοδο των διεθνών τιμών στα εισαγόμενα κρέατα, κυρίως μοσχαρίσιο (καθώς το μεγαλύτερο μέρος μοσχαριού και χοιρινού που καταναλώνεται στην Ελλάδα είναι εισαγόμενο).
  • Διεθνείς αυξήσεις στις τιμές κακάο και καφέ επηρεάζουν αντίστοιχα τις κατηγορίες γλυκισμάτων, πρωινού και ροφημάτων.
  • Οι αυξήσεις στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά αποδίδονται στις διαφορετικές καιρικές συνθήκες, με χαμηλότερες θερμοκρασίες την περίοδο Απριλίου-Μαΐου 2025, ενώ το 2024 οι υψηλότερες θερμοκρασίες προκάλεσαν πρόωρη παραγωγή και χαμηλότερες τιμές.

Τάσεις και παράγοντες συγκράτησης στις τιμές των σούπερ μάρκετ

Οι κυριότεροι παράγοντες που συμβάλλουν στη συγκράτηση των τιμών είναι οι εξής:

  • Αποκλιμάκωση πληθωρισμού: Οι τιμές στα μεγάλα σούπερ μάρκετ παραμένουν υπό έλεγχο, λόγω υψηλών όγκων διακίνησης, οικονομιών κλίμακας, τεχνολογικής ετοιμότητας και ανάπτυξης προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
  • Κυβερνητικές παρεμβάσεις: Το αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο, σε συνδυασμό με τον νέο κώδικα δεοντολογίας για προωθητικές ενέργειες που εφαρμόστηκε τον Μάρτιο, επηρεάζουν έμμεσα τη διαμόρφωση τιμών.
  • Προσφορές και εκπτώσεις: Οι συχνότερες και μεγαλύτερης έντασης προωθητικές ενέργειες στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ οδηγούν σε χαμηλότερες τελικές τιμές για τους καταναλωτές.
  • Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων: Η άμεση ανανέωση αποθεμάτων στα μεγάλα καταστήματα, λόγω της αυξημένης ροής προϊόντων, επιταχύνει την προσαρμογή των τιμών.
  • Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας: Η αύξηση των μεριδίων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ αποτελεί παράγοντα ανταγωνιστικής τιμολόγησης, προσφέροντας μεγαλύτερη ποικιλία και χαμηλότερες τιμές στον καταναλωτή.

Όπως αναδεικνύει η ανάλυση του ΙΕΛΚΑ, η εικόνα των τιμών στα ελληνικά σούπερ μάρκετ το 2025 αποτυπώνει μια δυναμική ισορροπία μεταξύ διεθνών μεταβολών, εσωτερικών δομικών αλλαγών και ενεργών πολιτικών τιμολόγησης, διαμορφώνοντας έτσι το τοπίο για τα επόμενα τρίμηνα.