Χιλιάδες άνθρωποι μιλούν πλέον στις έξυπνες συσκευές τους για να κάνουν τις λίστες με τα ψώνια τους. Οι μαθητές είναι πιο πιθανό να πληκτρολογούν σημειώσεις στην τάξη παρά να τις γράφουν. Και συχνά πληκτρολογούμε ή υπαγορεύουμε υπενθυμίσεις ημερολογίου στα smartphones μας αντί να τις γράφουμε σε ένα ημερολόγιο.

Εν ολίγοις, οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο χρησιμοποιούν κυρίως ψηφιακές συσκευές για να καταγράφουν τα πράγματα που θέλουν να θυμούνται.

Αποδεικνύεται ότι αυτό μπορεί να μην είναι καλό πράγμα, σύμφωνα με άρθρο που δημοσιεύεται στο psychologytoday. Και αυτό γιατί ένα σημαντικό σύνολο στοιχείων αποδεικνύει ότι η χειρόγραφη γραφή διεγείρει διαφορετικές και πιο σύνθετες εγκεφαλικές συνδέσεις που είναι απαραίτητες για την κωδικοποίηση νέων πληροφοριών και τη διαμόρφωση αναμνήσεων.

Η έρευνα με τους φοιτητές

Η πιο πρόσφατη μελέτη που υποστηρίζει αυτή την ιδέα δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα στο περιοδικό Frontiers in Psychology.

Ερευνητές στη Νορβηγία ζήτησαν από φοιτητές πανεπιστημίου να γράψουν μεμονωμένες λέξεις είτε χρησιμοποιώντας ένα ψηφιακό στυλό σε μια οθόνη αφής είτε χρησιμοποιώντας ένα μόνο δάχτυλο για να πληκτρολογήσουν, ενώ παράλληλα μετρούσαν την ηλεκτρική δραστηριότητα στον εγκέφαλό τους χρησιμοποιώντας ένα ηλεκτροεγκεφαλογράφημα (EEG) υψηλής πυκνότητας.

Διαπίστωσαν ότι τα μοτίβα συνδεσιμότητας του εγκεφάλου ήταν πολύ πιο περίπλοκα και διαδεδομένα για τους συμμετέχοντες που έγραφαν με το χέρι σε σύγκριση με εκείνους που πληκτρολογούσαν. Αυτό υποδηλώνει ότι οι επακριβώς ελεγχόμενες κινήσεις του χεριού που συμβαίνουν κατά τη γραφή οδηγούν σε χωρικά και χρονικά μοτίβα στον εγκέφαλο που προάγουν τη μάθηση.

Η μελέτη αυτή έρχεται να προστεθεί σε ένα μεγάλο σώμα προηγούμενων ερευνών που διαπιστώνουν ότι η χειρόγραφη γραφή ενεργοποιεί τον εγκέφαλο με τρόπους που άλλες μορφές καταγραφής πληροφοριών δεν το κάνουν.

Υψηλότερη βαθμολογία για όσους κρατούσαν χειρόγραφες σημειώσεις

Μια συστηματική ανασκόπηση του 2022 που διεξήχθη από έναν διδακτορικό φοιτητή στο Πανεπιστήμιο του Louisville συνδύασε δεδομένα από 33 μελέτες για να αξιολογήσει κατά πόσο η λήψη σημειώσεων με το χέρι σε σχέση με τη δακτυλογράφηση επηρεάζει τις επιδόσεις των μαθητών στις εξετάσεις. Η ανασκόπηση διαπίστωσε ότι οι φοιτητές που κρατούσαν χειρόγραφες σημειώσεις σημείωσαν σημαντικά υψηλότερη βαθμολογία σε τεστ σχετικά με το εν λόγω υλικό σε σύγκριση με τους φοιτητές που δακτυλογραφούσαν σημειώσεις.

Επίσης μια μελέτη του 2021 από Ιάπωνες ερευνητές διαπίστωσε ότι οι συμμετέχοντες που κατέγραφαν πληροφορίες για ημερολογιακά γεγονότα σε χάρτινα ημερολόγια επέδειξαν μεγαλύτερη εγκεφαλική δραστηριότητα από τα άτομα που κατέγραφαν τις ίδιες πληροφορίες σε smartphone, όταν προσπαθούσαν να θυμηθούν λεπτομέρειες σχετικά με τις πληροφορίες αργότερα. Επιπλέον, οι συμμετέχοντες που έγραψαν στα ημερολόγιά τους θυμήθηκαν τις πληροφορίες 25% ταχύτερα από εκείνους που τις πληκτρολόγησαν σε smartphone.