Διάταξη – διάταξη εξετάζει εκ νέου η κυβέρνηση το νομοσχέδιο για την ΕΥΠ και τα κακόβουλα λογισμικά, το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί τις επόμενες εβδομάδες, σε συζήτηση κορυφής στην Ολομέλεια της Βουλής. Συνολικά 148 σχόλια από τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης βρίσκονται στο μικροσκόπιο του Μαξίμου, που αρχίζει τώρα να «πειράζει» στα… σημεία διατάξεις του νομοθετήματος.

Το βάρος πέφτει κυρίως στις παρατηρήσεις θεσμικών φορέων, μεταξύ άλλων στις προτάσεις από μέλη της Ενωσης Δικαστών και Εισαγγελέων και από την Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ).

Το νομοσχέδιο για τη διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών έφεραν (και) στο τραπέζι του Υπουργικού Συμβουλίου οι αρμόδιοι υπουργοί Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης και Δικαιοσύνης Κώστας Τσιάρας, ενώ ο Κυριάκος Μητσοτάκης, υπεραμυνόμενος της γενικής φιλοσοφίας του νομοσχεδίου («αναγνωρίζει διαχρονικές αστοχίες» κ.λπ.), είχε προ ημερών από την Πάτρα αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο για τροποποιήσεις.

Μένει η «τριετία»;

Μέχρι στιγμής (και εκτός συγκλονιστικού απροόπτου έτσι θα παραμείνει) η κυβέρνηση δεν εξετάζει αλλαγές σε ό,τι αφορά την προϋπόθεση της παρέλευσης τριετίας για τη δυνατότητα να ενημερωθεί ο παρακολουθούμενος για τη νόμιμη επισύνδεση για λόγους εθνικής ασφάλειας. Με τη διάταξη αυτή έχει διαφωνήσει ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Νίκος Ανδρουλάκης, ωστόσο κυβερνητικές πηγές, επιμένουν να παραπέμπουν σε ανάλογες «πρακτικές άλλων ευρωπαϊκών χωρών». Αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση συνεχίζει να συνδέει την «τριετία» με την αποτελεσματική λειτουργία των μυστικών υπηρεσιών.

Πιθανές αλλαγές

Από την άλλη, φαίνεται να συζητούνται πιθανές αλλαγές σε τουλάχιστον δύο σημεία. Το ένα αφορά τη διαδικασία (τις χρονικές προθεσμίες και τους αρμόδιους φορείς, ειδικότερα) για την καταστροφή του υλικού – αρχείου παρακολούθησης. Το άλλο σχετίζεται με τον ορισμό της έννοιας «εθνική ασφάλεια» καθώς γίνεται κριτική για το εύρος, όπως αποτυπώνεται στη διάταξη, του τι σημαίνει «εθνική ασφάλεια».

Σύμφωνα με το άρθρο του νομοσχεδίου, προς το παρόν αναφέρεται ότι λόγοι εθνικής ασφάλειας είναι αυτοί «που συνάπτονται με την προστασία των βασικών λειτουργιών του κράτους και των θεμελιωδών συμφερόντων του κοινωνικού συνόλου και περιλαμβάνουν την πρόληψη και την καταστολή δραστηριοτήτων ικανών να επιφέρουν πλήγμα στις συνταγματικές, πολιτικές, οικονομικές ή κοινωνικές δομές της χώρας όπως, ιδίως, λόγοι σχετικοί με την εθνική άμυνα, την εξωτερική πολιτική, την ενεργειακή ασφάλεια, την κυβερνοασφάλεια και την προστασία από άλλες υβριδικές απειλές, την προστασία του νομίσματος και της εθνικής οικονομίας, την προστασία από ανθρωπιστική κρίση, τη δημόσια υγεία και την προστασία του περιβάλλοντος».

Συμφωνεί ο Τασούλας

Το νομοσχέδιο θα μπει στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Βουλής Κωνσταντίνο Τασούλα. Ο ίδιος ανέφερε, σε συζήτηση με δημοσιογράφους, ότι είναι θετικά διακείμενος στη διάταξη που προβλέπει άδεια του εκάστοτε Προέδρου της Βουλής, ως επιπλέον (πολιτικό) φίλτρο, για μια απόφαση νόμιμης επισύνδεσης σε πολιτικό πρόσωπο. Ωστόσο και ο ίδιος είχε προβληματιστεί για το εάν πρέπει η εν λόγω πολιτική «υπογραφή» να προηγείται ή να ακολουθεί την έγκριση των αρμόδιων εισαγγελέων.