Τα παιδιά συμπληρώνουν κοντά δύο χρόνια προετοιμασίας με αντίξοες συνθήκες λόγω της πανδημίας και τώρα καλούνται να δώσουν την τελευταία τους μάχη, για να εξασφαλίσουν την πολυπόθητη είσοδο σε κάποιο πανεπιστήμιο της αρεσκείας τους. Ειδικά φέτος η πρόσβαση γίνεται δυσκολότερη αφού για πρώτη φορά εισάγεται η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγή (ΕΒΕ) και αναμένεται να βρουν την πόρτα κλειστή περισσότεροι από 25.000 υποψήφιοι, σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά.

Μια εβδομάδα πριν από τις εξετάσεις

Θα πρέπει να διαμοιράσουν τον χρόνο που έχουν στα τέσσερα μαθήματα στα οποία θα εξεταστούν, διαθέτοντας χρόνο ανάλογο με το πόσο καλή είναι η γνώση τους σε κάθε μάθημα.

  • Οσο λιγότερος χρόνος απαιτείται για μια ολοκληρωμένη επανάληψη, τόσο πιο άρτια θα είναι η προετοιμασία τους στο συγκεκριμένο μάθημα. Αν, για παράδειγμα, η πρώτη επανάληψη απαιτεί π.χ. οκτώ ώρες, η δεύτερη θα χρειάζεται έξι και συνεχώς ο χρόνος θα μειώνεται.
  • Αν υπάρχουν ασκήσεις, αυτές να προηγούνται και στο τέλος, την παραμονή των εξετάσεων, να φρεσκάρεται η θεωρία.
  • Στη λύση των ασκήσεων να μη σπαταλούν τον χρόνο τους σε χρονοβόρες πράξεις, αλλά να εξετάζουν την πορεία της λύσης που θα δώσουν και να επικεντρώνονται στα δύσκολα σημεία της.
  • Καλό θα είναι να ανατρέξουν σε προηγούμενα χρόνια και να δουν τα θέματα που δόθηκαν στις Πανελλαδικές στο μάθημα που μελετούν.
  • Ας προσπαθήσουν να δοκιμάσουν τη λύση στα θέματα που δόθηκαν κάποια προηγούμενη χρονιά. Ηδη, στην ιστοσελίδα μας www.floropoulos.gr ή όπου αλλού επιθυμούν, υπάρχουν όλα τα θέματα με τις αναλυτικές απαντήσεις που δόθηκαν τα τελευταία 20 χρόνια και δημοσιεύθηκαν στα «ΝΕΑ».

Αν κάποια στιγμή νιώσουν κόπωση, καλό θα είναι να κάνουν μια μικρή διακοπή από το διάβασμα και να πάνε μια μικρή βόλτα, να ακούσουν λίγη μουσική, να διαβάσουν ένα καλό βιβλίο που τους χαλαρώνει ή να κάνουν κάτι που θα τους βοηθήσει να ξαναβρούν τη φόρμα τους.

Την παραμονή των εξετάσεων

  • Να φροντίσουν να έχουν καλή ψυχολογία που είναι απαραίτητη στις εξετάσεις.
  • Να φροντίσουν τη διατροφή τους, αποφεύγοντας τα λιπαρά και ακολουθώντας κάποιες οδηγίες που δίνουν οι διατροφολόγοι και εύκολα μπορούν να αναζητήσουν στο Διαδίκτυο.
  • Το ξενύχτι την παραμονή είναι καταστροφικό και δεν πρόκειται να προσφέρει απολύτως τίποτα.
  • Να φροντίσουν να κοιμηθούν νωρίς, ύστερα από κάποιο ελαφρύ γεύμα.
  • Να μην ακούν διάφορες διαδόσεις από κάποιους που έχουν δήθεν ασφαλείς πληροφορίες για τα θέματα. Ουδείς γνωρίζει τα θέματα που θα πέσουν και να μην εμπιστεύονται τις σχετικές διαδόσεις.
  • Το άγχος είναι ο χειρότερος εχθρός τους και να φροντίσουν να το περιορίσουν. Βέβαια, όσο καλύτερη προετοιμασία έχουν κάνει, τόσο λιγότερο θα είναι το άγχος τους. H πλήρης απουσία άγχους δεν είναι και το καλύτερο σημάδι, αφού στις περισσότερες φορές το άγχος παρουσιάζεται στα παιδιά που έχουν στόχους και απουσιάζει από τους αδιάφορους.

Την ώρα των εξετάσεων

Πριν τους δοθούν τα θέματα νομίζουν ότι δεν θυμούνται τίποτα και τους κυριεύει αγωνία και άγχος. Ας μην ανησυχούν. Το φαινόμενο αυτό είναι συνηθισμένο και μόλις δουν τα θέματα η μνήμη τους επανέρχεται. Τι πρέπει να κάνουν:

  • Να αρχίσουν να γράφουν ξεκινώντας από το πρώτο θέμα που συνήθως είναι και το πιο εύκολο, αφού διαβάσουν πολύ προσεκτικά τις ερωτήσεις.
  • Μην αρχίσουν να διαβάζουν το τρίτο και τέταρτο θέμα που συνήθως είναι πιο δύσκολα, γιατί θα αγχωθούν και θα χάσουν την ψυχραιμία τους.
  • Αν δεν γνωρίζουν μια ερώτηση, μη σπαταλούν τον χρόνο τους που είναι πολύτιμος, ας αφήσουν ένα κενό, για να επανέλθουν αργότερα, και να προχωρήσουν στην επόμενη ερώτηση.
  • Να μη γράφουν στο περιθώριο, να χρησιμοποιούν πρόχειρο και  μεγάλη προσοχή μην ξεχάσουν να κάνουν μεταφορά στο καθαρό.
  • Να μην πλατειάζουν και να φροντίσουν το γραπτό τους να είναι καθαρό και ευανάγνωστο.
  • Να αποφεύγουν τις μουντζούρες και να προσέχουν τα ορθογραφικά λάθη, γιατί, αν και δεν υπολογίζονται, επηρεάζουν την εμφάνιση του γραπτού.
  • Να απαντούν σε όλα τα θέματα, έστω και αν η απάντηση δεν είναι ολοκληρωμένη. Να γράψουν ό,τι ξέρουν, όσο λίγο και αν είναι αυτό, για να κερδίσουν κάποια μόρια που είναι πιθανόν να αποβούν πολύτιμα..
  • Πολλοί  ξεχνούν να απαντήσουν σε κάποια ερώτηση και το θυμούνται όταν βγουν από την αίθουσα, που θα είναι όμως πολύ αργά.
  • Αφού τελειώσουν ας διαβάσουν και ας ξαναδιαβάσουν τις εκφωνήσεις και απαντήσεις, κάνοντας πολλούς επανελέγχους.
  • Πριν ξεκινήσουν να γράφουν, ένα ρολόι είναι απαραίτητο να ελέγχουν τον διαθέσιμο χρόνο.

Ο χρόνος σε κάθε μάθημα είναι καθορισμένος – διαρκεί τρεις ώρες – και πρέπει να κατανεμηθεί σωστά. Αφιερώστε λιγότερο χρόνο στα πρώτα θέματα που είναι συνήθως ευκολότερα και να διαθέσετε περισσότερο για τα τελευταία που είναι και τα δυσκολότερα.

Προσπαθήστε να αξιοποιήσετε όλο τον διαθέσιμο χρόνο κάνοντας συνεχείς ελέγχους και να αποχωρήσετε τελευταίοι.

Αν τώρα σε κάποιο μάθημα δεν τα πήγατε και τόσο καλά, μην απογοητευτείτε. Ξεχάστε το μάθημα αυτό και επικεντρωθείτε στο επόμενο. Μην ξεχνάτε ότι αν κάποιο θέμα σάς φάνηκε δύσκολο και δεν απαντήσατε σωστά, αυτό μπορεί να συνέβη και σε άλλους υποψηφίους, αφού τα θέματα είναι κοινά για όλους και οι επιπτώσεις  είναι ίδιες.

Ο Αντώνης Φλωρόπουλος είναι εκπαιδευτικός αναλυτής, διευθυντής των φροντιστηρίων «Ομόκεντρο»