Ο «εφιάλτης» των πανελλαδικών εξετάσεων του περασμένου καλοκαιριού και των τεράστιων ποσοστών αποτυχίας των υποψηφίων κυνηγά την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, που αναζητεί τη «σοφή» λύση για να ξεφύγει από το αδιέξοδο. Οπως φαίνεται λοιπόν, η θεσμοθέτηση βάσης εισαγωγής του 10 μόνο σε ένα μάθημα βαρύτητας ανά τμήμα ΑΕΙ μένει πίσω. Τα δεδομένα έχουν αλλάξει και το σενάριο που φαίνεται σήμερα το επικρατέστερο είναι το παρακάτω: Η βάση εισαγωγής σε κάθε τμήμα των ΑΕΙ δεν θα είναι ένας απόλυτος αριθμός, αλλά θα είναι ένα βαθμολογικό όριο που θα επιλέγεται κατά περίπτωση και επιστήμη, σε συνάρτηση με τον γενικό μέσο όρο της επίδοσης όλων των υποψηφίων πανελλαδικά.

Δηλαδή, εάν ο μέσος όρος της επίδοσης όλων των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις μιας χρονιάς είναι το 9, το κάθε τμήμα θα μπορεί να αναπροσαρμόζει τη βάση εισαγωγής στα μαθήματά του λίγο προς τα πάνω ή λίγο προς τα κάτω από αυτό, ανάλογα με τις επιλογές του και με τα δεδομένα της κάθε εξεταστικής περιόδου.

Η βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ, δηλαδή, δεν θα είναι ενιαία, αλλά ούτε και η ίδια κάθε χρονιά. Θα βρίσκεται σε ευθεία σχέση και θα εξαρτάται από τις επιδόσεις των υποψηφίων την κάθε χρονιά, οπότε θα αποτελεί έναν βαθμό που καθορίζεται από αυτή.

Η πρόταση αυτή μοιάζει μια «σοφή» μέση λύση που θα αντιμετωπίζει και τις πιθανές παρενέργειες που θα προέκυπταν από μια γενική οριζόντια βάση σε ένα μόνο μάθημα βαρύτητας ανά τμήμα ΑΕΙ. Κι αυτό γιατί θα ισορροπεί το σύστημα, εάν π.χ. σε μια εξεταστική περίοδο προκύψουν πιο απαιτητικά ή πιο απλά θέματα, τα οποία θα ακολουθούνται αντίστοιχα από «στρατιές» αποτυχόντων ή αντίστοιχα αριστούχων.

Το θέμα απασχολεί τα ανώτατα στελέχη του υπουργείου επί σειρά συσκέψεων που γίνονται αυτόν τον καιρό στο κτίριο του Αμαρουσίου, παρότι το ενδιαφέρον της ηγεσίας του είναι στραμμένο στο να «δουλέψει» η τηλεκπαίδευση που ξεκίνησε χθες με προβλήματα και στα δημοτικά σχολεία της χώρας.

Αλλωστε έχει επανειλημμένα ειπωθεί από στελέχη του υπουργείου Παιδείας ότι η σχετική με τις πανελλαδικές εξετάσεις διάταξη θα ενταχθεί σε ένα από τα επόμενα νομοσχέδιά του, που θα δοθούν όμως στη δημοσιότητα και σε δημόσια διαβούλευση πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων.

Νέες θέσεις μελών ΔΕΠ

Παράλληλα και όπως έχει ανακοινωθεί ήδη, θα δοθούν 350 νέες θέσεις μελών Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (διδάσκοντες δηλαδή) στα πανεπιστήμια το επόμενο χρονικό διάστημα για να αντιμετωπιστούν τα μεγάλα προβλήματα και τα κενά που έχουν προκύψει από τη συνταξιοδότηση πολλών καθηγητών τους τα προηγούμενα χρόνια. Ηδη βέβαια δόθηκαν και 284 θέσεις της κατηγορίας «407» (συμβασιούχοι διδάσκοντες), που έχουν ήδη κατανεμηθεί, για την κάλυψη των αναγκών σε έκτακτο εκπαιδευτικό προσωπικό και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών.

Παράλληλα, μια από τις μεγάλες αλλαγές που θα φέρει ο νέος νόμος για τα ΑΕΙ, που αναμένεται να κατατεθεί σύντομα, θα είναι οι ανταποδοτικές υποτροφίες σε μεταπτυχιακούς φοιτητές και υποψήφιους διδάκτορες, οι οποίοι συμβάλλουν επικουρικά στη διεξαγωγή φροντιστηριακών «τάξεων» την περίοδο της πανδημίας σε φοιτητές. Αλλωστε, ο θεσμός των ακαδημαϊκών υποτρόφων είναι μια καλή και διαδεδομένη πρακτική που αξιοποιούν τα καλά πανεπιστήμια του εξωτερικού και γι’ αυτό τα ελληνικά πανεπιστήμια ετοιμάζονται επίσης να την εφαρμόσουν.

Κατά τα άλλα, στον νέο νόμο για τα ΑΕΙ θα εισαχθούν και οι διατάξεις για σώμα «πανεπιστημιακής φύλαξης», το οποίο θα εποπτεύει τον χώρο και τα κτίρια των Ιδρυμάτων, θα απευθύνεται στις Αρχές όταν το κρίνει σκόπιμο, ενώ θα μπορεί να κάνει και «προανακρίσεις» εάν καταγγελθούν βιαιοπραγίες.

Οπως έχουν ήδη γράψει «ΤΑ ΝΕΑ», τα μέλη αυτού του σώματος θα έχουν ειδική στολή, ενώ θα έχουν εκπαίδευση από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ώστε να μπορούν να παρεμβαίνουν σε περιπτώσεις που θα χρειαστεί η συμβολή τους.