Εκείνο το χειμωνιάτικο απόγευμα του 1936, οι καλεσμένοι είχαν συγκεντρωθεί από νωρίς στο νεόδμητο αρχοντικό της οικογένειας Σεφεριάδη. Ο Μυριβήλης, ο Κανελλόπουλος, ο Σικελιανός, πιστοί στο ραντεβού της οικογένειας Τσάτσου, έδιναν το «παρών» σε μία ακόμη καθιερωμένη συνάντηση μεταξύ φίλων. Δεν γνώριζαν, όμως, πως σε λίγη ώρα, εκεί, με θέα την Ακρόπολη, θα γεννιόταν ένας έρωτας κόντρα στις συμβάσεις που θα έγραφε ιστορία.

Που θα επιβίωνε, παρά τις θύελλες, θα επισημοποιούνταν μέσα στον πόλεμο και τελικά θα αναχωρούσε για τα πέρατα της Γης. «Τον Σεφέρη τον συνάντησα για πρώτη φορά στο σπίτι των Τσάτσων με τους οποίους ήμασταν φίλοι» περιέγραφε μετά από χρόνια η Μαρώ Σεφέρη διηγούμενη αυτή την πρώτη συνάντησή της – και την αρχή ενός κεραυνοβόλου έρωτα – με τον μετέπειτα σύζυγό της Γιώργο, υπάλληλο τότε του υπουργείου Εξωτερικών που ζούσε στο ισόγειο εκείνου του σπιτιού. Ετσι ξεκίνησαν όλα. Με φόντο τον πιο «αθηναϊκό» δρόμο της πρωτεύουσας: την οδό Κυδαθηναίων. Η ιστορία του Γιώργου και της Μαρώς Σεφέρη είναι μία μόνο από τις διάσημες ιστορίες αγάπης που γεννήθηκαν και εκτυλίχθηκαν στην Πλάκα.

Ανεξίτηλες στον χρόνο

Από τον απελπισμένο έρωτα της Βαυαρής Μαίρης Βέμπερ στα τέλη του 19ου αιώνα και το πάθος του Παλαμά για τη Στέλλα Διαλέτη, από τον Περικλή Γιαννόπουλο και τη Σοφία Λασκαρίδου μέχρι τον έρωτα μιας Ελληνίδας και ενός Γερμανού στα Αναφιώτικα εν μέσω Κατοχής που θα έφερνε στον κόσμο μία από τις σπουδαιότερες ελληνίδες τραγουδίστριες, οι ιστορίες αγάπης που γράφτηκαν στη γειτονιά των Θεών – πραγματικές, λογοτεχνικές και κινηματογραφικές – έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο. Κάποιες από αυτές θα αποκαλυφθούν στο κοινό σε λίγες ημέρες, την Τετάρτη 17 Ιουνίου, μέσα από μια ιδιαίτερη περιήγηση στα στενά της Πλάκας που θα πραγματοποιηθεί υπό την καθοδήγηση του Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης με αφετηρία την οδό Τριπόδων στις επτά το απόγευμα.

Δραματικό τέλος

Η αρχή αυτού του ρομαντικού ταξιδιού ξεκινά το 1893, όταν όλη η Αθήνα συγκλονίζεται από το δραματικό τέλος του έρωτα δύο νέων κατοίκων της πόλης. Η 22χρονη Μαίρη Βέμπερ, κόρη ενός αυλικού αξιωματικού που είχε έρθει στην Ελλάδα ως παιδαγωγός του πρίγκιπα Γεωργίου, γνωρίζει κατά τη διάρκεια της βόλτας της στο Ζάππειο τον ανθυπίατρο Μιχαήλ Μιμήκο. Τον ερωτεύεται. Παρά τις αντιρρήσεις του πατέρα της, οι δύο νέοι αποφασίζουν να συναντηθούν στην Ακρόπολη για να σχεδιάσουν την κοινή τους ζωή, όμως ο Μιχαήλ δεν εμφανίζεται. Απελπισμένη η Μαίρη αυτοκτονεί πέφτοντας από τον Ιερό Βράχο ενώ ο 22χρονος γιατρός, που ήταν άρρωστος στο σπίτι του στην οδό Ασωμάτων, πληροφορούμενος την αυτοχειρία, τερματίζει τη ζωή του με μία σφαίρα στην καρδιά. Η ιστορία τους θα ταξιδέψει στους αιώνες, θα αναπαραχθεί από στόμα σε στόμα, θα γίνει ακόμη και ταινία.

Κινηματογράφος

«Μία, όμως, από τις πιο γνωστές κινηματογραφικές ιστορίες αγάπης στην Πλάκα, τα απομεινάρια της οποίας θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε στον περίπατο, είναι η ιστορία του Αντωνάκη και της Ελενίτσας από την αγαπημένη ελληνική ταινία «Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα». Το κινηματογραφικό τους σπίτι στην οδό Τριπόδων μάς περιμένει. Πλέον το οίκημα έχει καθαριστεί και έτσι φαίνονται ολοκάθαρα τόσο η αυλή με τις αρχαιότητες όσο και το σπίτι όπου γυρίστηκε η ταινία» λέει στα «ΝΕΑ» ο συγγραφέας Κώστας Στοφόρος που θα έχει την ευθύνη του περιπάτου. Μερικές εκατοντάδες μέτρα πιο πέρα, στην οδό Περιάνδρου 5, θα ξυπνήσουν μνήμες ερώτων ενός από τους σπουδαιότερους της Γενιάς του ’30, του ποιητή Παλαμά.

Σε αυτό το σπίτι ο Κωστής Παλαμάς έγραψε μερικές από τις τελευταίες επιστολές του προς τη Στέλλα Διαλέτη, την κόρη του Αντιστράτηγου Δημοσθένη Διαλέτη, που υπήρξε για τον ποιητή η τελευταία μούσα της ζωής του. Η Διαλέτη, νεότερη κατά σχεδόν πενήντα χρόνια από τον Παλαμά, του ενέπνευσε πάθος και του έδωσε έμπνευση για να συνθέσει μερικά από τα ωραιότερα ποιήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Ο ποιητής θα γινόταν ο μοναδικός της έρωτας, καθώς η Διαλέτη πέθανε σε ηλικία 28 ετών από φυματίωση. Μετά τον θάνατό της ο Παλαμάς έγραψε το ποίημα «Μνημόσυνο»: «…Αξύπνητη κι ‘αγύριστη κι ‘αγέραστη κι ‘εγίνη, για την αγάπη ανάμνηση και ιδέα, μα κι αγιωσύνη για τη λατρεία. Και σιωπηλή και έλεγες: κάτι λείπει…».

Σκηνικό

Αλλη μια μυθιστορηματική ιστορία αγάπης που διαδραματίστηκε στην Πλάκα ήταν εκείνη του συγγραφέα Περικλή Γιαννόπουλου και της Σοφίας Λασκαρίδου, της πρώτης Ελληνίδας που εισήχθη στη Σχολή Καλών Τεχνών το 1903 και η οποία αποτέλεσε, σύμφωνα με τον Γρηγόρη Ξενόπουλο, το πρότυπό του για τον χαρακτήρα της Στέλλας Βιολάντη. Στις αρχές του 20ού αιώνα, ο Γιαννόπουλος και η Λασκαρίδου κατά την άνθηση της σχέσης τους και πριν από το τραγικό της τέλος, ανέβαιναν στην Ακρόπολη, περπατούσαν κοντά στις κολόνες του Παρθενώνα και στο εκκλησάκι του Αϊ-Δημήτρη στην Πλάκα, αφήνοντας το αποτύπωμά τους στη γειτονιά.

«Επί της οδού Κυδαθηναίων και Τριπόδων, στο παλιό σπίτι του ποιητή Δροσίνη οι συμμετέχοντες θα μάθουν πώς στο σημείο αυτό γράφτηκε το ποίημα «Ετίναξε την ανθισμένη αμυγδαλιά» που έμελλε να μελοποιηθεί ως καντάδα για ερωτευμένους» λέει ο Κώστας Στοφόρος, «ενώ θα περπατήσουν επίσης σε ένα πολύ μικρό δρομάκι, την οδό Αφροδίτης, όπου γράφτηκε μία ακόμη λογοτεχνική ιστορία αγάπης. Είναι η ιστορία που διαδραματίστηκε στη Μενεξεδένια Πολιτεία του Αγγελου Τερζάκη. Παράλληλα θα μιλήσουμε για έλληνες και ξένους σκηνοθέτες που έκαναν την Πλάκα σκηνικό μεγάλων ερώτων του σελιλόιντ και θα διηγηθούμε πολλές άλλες ιστορίες, πάντα με πρωταγωνιστή τον έρωτα» προσθέτει. Ο περίπατος θα διαρκέσει σχεδόν δύο ώρες και λόγω των ειδικών συνθηκών που έχει διαμορφώσει η πανδημία θα γίνουν δεκτές περιορισμένες συμμετοχές. Για τον λόγο αυτόν απαιτείται κράτηση θέσης κατόπιν επικοινωνίας με το Μουσείο Σχολικής ζωής και Εκπαίδευσης.