Η παγκόσμια αγορά ορυκτών καυσίμων είναι και αυτή ένα από τα θύματα των μέτρων που λαμβάνονται για τον περιορισμό της διασποράς του νέου κοροναϊού.

Τα μέτρα περιορισμού συνεπάγονται μια υποχώρηση της γενικής οικονομικής δραστηριότητας, που με τη σειρά της σημαίνει υποχώρηση της ζήτησης για ενέργεια και καύσιμα και την ίδια ώρα οι περιορισμοί στη μετακίνηση συνεπάγονται και μείωση της ζήτηση ειδικά για υγρά καύσιμα.

Αυτό αποτυπώνει η καταβαράθρωση των τιμών του αργού πετρελαίου στις διεθνείς αγορές. Όμως, και οι τιμές του φυσικού αερίου, η ζήτηση για το οποίο δεν επηρεάστηκε το ίδιο μια που αφορά κυρίως την παραγωγή ενέργειας και τη θέρμανση και όχι τις μετακινήσεις, υποχώρησαν.

Οι αμερικανοί παραγωγοί δέχονται αρκετά πλήγματα σε αυτή τη φάση, ιδίως εάν αναλογιστούμε ότι έχουν επενδύσει σημαντικά και στην παραγωγή σχιστολιθικού αερίου (shale gas) που έχει υψηλότερο κόστος παραγωγής.

Η ζήτηση από την Κίνα

Ωστόσο, μέσα σε αυτό το φόντο αποκτά ιδιαίτερη σημασία η ζήτηση από την Κίνα. Ούτως ή άλλως η Κίνα εκπροσωπεί μεγάλο μέρος της παγκόσμιας ζήτησης για ενέργεια και ακόμη και μέσα στη συρρίκνωση της οικονομικής δραστηριότητας εξαιτίας των μέτρων για την πανδημία συνέχισε να εισάγει σημαντικές ποσότητες καυσίμων.

Σε μεγάλο βαθμό μάλιστα η Κίνα δείχνει να επενδύει σήμερα στη διαμόρφωση αποθεμάτων πετρελαίου με εκμετάλλευση των σχετικά χαμηλών τιμών που υπάρχουν στη διεθνή αγορά.

Αντίστοιχα, παρότι η κατανάλωση πετρελαίου υποχώρησε σημαντικά και στην Κίνα, η ζήτηση για φυσικό αέριο δεν υποχώρησε στον ίδιο βαθμό, μια που οι ανάγκες για παραγωγή ενέργειας και θέρμανση παρέμειναν.

Η σκιά του εμπορικού πολέμου

Κίνα και ΗΠΑ βρέθηκαν το προηγούμενο διάστημα εντός ενός εμπορικού πολέμου που ακόμη και τώρα δεν έχει πλήρως αποτραπεί. Στο πλαίσιό του, η Κίνα είχε επιβάλει επιπλέον δασμούς 10% στο εισαγόμενο υγροποιημένο φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ, σε απάντηση στους αμερικανικούς επιπλέον δασμούς στα κινεζικά εισαγόμενα προϊόντα. Αργότερα μάλιστα οι δασμοί αυτοί ανέβηκαν στο 25%, στοιχείο που εκτός όλων των άλλων είχε και συνολικά αρνητικές επιπτώσεις στις αμερικανικές εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Η επιδείνωση από την πανδημία

Η κατάσταση αυτή επιδεινώθηκε και με την πανδημία, καθώς η μείωση της ζήτησης που επέφερε ήρθε πάνω σε μια συνθήκη υπερπροσφοράς στην παγκόσμια αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου. Ως αποτέλεσμα είναι χαρακτηριστικό ότι στις 23 Απριλίου αγοραστές στην Ασία και την Ευρώπη ακύρωσαν τουλάχιστον 20 φορτία με ημερομηνίες παράδοσης τον Ιούνιο.

Αρχικά πάνω στην κορύφωση της πανδημίας στην Κίνα και οι κινεζικές εταιρείες ακύρωσαν παραγγελίες από διάφορες χώρες επικαλούμενες ανωτέρα βία.

Η νέα ζήτηση από την Κίνα

Ωστόσο, από τις αρχές Απριλίου η Κίνα άρχισε να μπαίνει δυναμικά στην αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου, θέλοντας να εκμεταλλευτεί και τις χαμηλές τιμές. Κάτι ανάλογα κάνει και στην αγορά αργού πετρελαίου, εκμεταλλευόμενη τις χαμηλές τιμές για να οικοδομήσει αποθέματα, αν και αποφεύγοντας τις προμήθειες από την Αμερική.

Ωστόσο, ως προς την αγορά φυσικού αερίου πέραν του μεγάλου όγκου αγορών από τη Ρωσία, η Κίνα στρέφεται και προς τις ΗΠΑ.

Στις 20 Απριλίου έδεσε στο κινεζικό λιμάνι της Τιαντζίν το πρώτο φορτίο LNG με προέλευση τις ΗΠΑ. Άλλα τρία αναμένονται μέχρι το τέλος Απριλίου και άλλα δύο μέσα στον Μάιο.

Οι προμήθειες αυτές αποτυπώνουν και μια προσπάθεια της Κίνας να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις που ανέλαβε στο πλαίσιο της συμφωνίας με τις ΗΠΑ για την σταδιακή άρση του καθεστώτος εμπορικού πολέμου, συμφωνία που περιλάμβανε και την κινεζική δέσμευση για σημαντική αύξηση των κινεζικών ενεργειακών εισαγωγών από τις ΗΠΑ έως και 52,4 δισεκατομμύρια δολάρια για τα επόμενα δύο χρόνια.  Δείχνουν, όμως, και την υπαρκτή αλληλεξάρτηση ανάμεσα στις δύο οικονομίες, παρά την πολεμική ρητορική στην οποία επιδίδεται συχνά η Ουάσιγκτον.