Περισσότερα από τέσσερα εκατομμύρια καταναλωτές έφερε κοντά στα ηλεκτρονικά καταστήματα η πανδημία και το λουκέτο σε εκατοντάδες εμπορικές επιχειρήσεις από τις αρχές Μαρτίου. Αυτό προκύπτει από έρευνες  για τις ηλεκτρονικές αγορές στα σούπερ μάρκετ  δείχνοντας τις νέες αγοραστικές τάσεις που διαμορφώνουν  στην καθημερινότητα οι περιορισμοί στην κίνηση εξαιτίας της πανδημίας.

Έρευνα  του ELTRUN/ΙΕΛΚΑ για Ηλεκτρονικό Εμπόριο δείχνει διπλασιασμό των Ελλήνων online καταναλωτών λόγω κορονοϊού σημειώνοντας ότι αυξήθηκαν έως 10 φόρες οι on-line παραγγελίας στα ηλεκτρονικά σούπερ-μάρκετ.

Ειδικά στις παραγγελίες από ηλεκτρονικό σουπερμάρκετ η αύξηση των καταναλωτών  είναι οκταπλάσια, αφού 8% του πληθυσμού έχει παραγγείλει online τις τελευταίες ημέρες σε σχέση με κάτω του 1% που ήταν το 2019. Επίσης καταγράφεται και μια βαθμιαία αύξηση   τις  τελευταίες εβδομάδες λόγω της εξοικείωσης των καταναλωτών με την χρήση online υπηρεσιών  αλλά και στην σταδιακή εμπιστοσύνη των Ελλήνων για αγορές από απόσταση.

Αντίστοιχα σε έρευνα της Convert  Group καταγράφεται εντυπωσιακός ρυθμός ανάπτυξης 307% στην αξία  των online αγορών στα σουπερ μάρκετ τον Μάρτιο στην Ελλάδα, ανάπτυξη την οποία οι εκτιμήσεις της Convert Group εκτιμουσαν να συμβεί την επόμενη 5ετία. Μάλιστα ειδικά τη 12η εβδομάδα του 2020 (16-22 Μαρτίου) οι online αγορές κατέγραψαν ρεκόρ με αύξηση 501% σε σχέση με την ίδια εβδομάδα το 2019 .Εντυπωσιακό είναι και το γεγονός ότι την ίδια εβδομάδα το ποσοστό των online αγορών σε σχέση με το συνολικό τζίρο του κλάδου λιανεμπορίου αυξήθηκε 4,5 φορές σε σχέση με την πρώτη εβδομάδα του έτους (από 0,4% σε 1,8%) γεγονός που σηματοδοτεί την ταχύτητα με την οποία οι Έλληνες υιοθετούν το online κανάλι για τις παραγγελίες τους.

Τι είχε το καλάθι

Συνολικά το πρώτο τρίμηνο του 2020 φαίνεται ότι το ηλεκτρονικό «καλάθι του νοικοκυριού» περιέχει σε αξία  κατά 30% φρέσκα τρόφιμα (λαχανικά, φρούτα, γαλακτοκομικά, φρέσκο κρέας και ψάρι, κα.), που αποτελεί δείγμα εμπιστοσύνης στα online super markets. Η αναλογία τροφίμων (περιλαμβάνει και τα ποτά) είναι 69% στο σύνολο των αγορών]. Επίσης η μέση αξία του ηλεκτρονικού καλαθιού για το πρώτο τρίμηνο του 2020 εκτοξεύτηκε στα 101 ευρώ (περιλαμβανομένου του ΦΠΑ), από 88 ευρώ  που ήταν το 2019. Στην αύξηση της μέσης αξίας της online παραγγελίας έχει συνεισφέρει μεταξύ άλλων και η ανάπτυξη αγορών σε προϊόντα καθαρισμού που αναπτύχθηκε 169% στο πρώτο τρίμηνο του 2020 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, ενώ ειδικά για το διάστημα που εφαρμόστηκε το μέτρο της καραντίνας (24/2 – 31/3 2020) η αξία αγορών  της συγκεκριμένης κατηγορίας εκτοξεύτηκε στο 1.404% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2019.

Μελετώντας όλες τις κατηγορίες που αυξήθηκαν σε αξία  online αγορών στην περίοδο της καραντίνας παρατηρούμε ανάπτυξη 1.234% σε αλεύρι και σιμιγδάλι, 614% σε ρύζι και όσπρια, 540% σε καλλυντικά περιποίησης σώματος, 509% σε ζυμαρικά, 468% σε φαρμακευτικά προϊόντα προσωπικής προστασίας (γάντια, μάσκες, καθαρό οινόπνευμα), 447% σε κονσέρβες, 436% σε κατεψυγμένα φρούτα και λαχανικά, 431% σε κατεψυγμένες πίτσες και τέλος, 427% σε χαρτικά είδη καθαρισμού.

Δεν μπόρεσαν λόγω αποθέματος

Tα στελέχη της Convert Group  σημειώνουν ότι οι παραγγελίες στα online supermarkets που δεν ολοκληρώθηκαν λόγω του ότι δεν υπήρχαν διαθέσιμα «παράθυρα παράδοσης» ανήλθαν σε δεκάδες χιλιάδες τον Μάρτιο, οπότε η ανάπτυξη θα μπορούσε να είναι ακόμα μεγαλύτερη αν τα online καταστήματα είχαν τις υποδομές να τις υποστηρίξουν. Σημειώνεται ότι αυτό το φαινόμενο είναι παγκόσμιο με μερικούς από τους κολοσσούς του ηλεκτρονικού λιανεμπορίου όπως Tesco, ASDA, Kroger & Ocado σε Μ. Βρετανία, Αμερική κτλ., να αντιμετωπίζουν παρόμοιες προκλήσεις με τα ελληνικά online super markets.