Οι αρχές του Βερολίνου (το δημοτικό διαμέρισμα Φριντριχσάιν-Κρόιτσμπεγκ) ανακοίνωσαν στις 25 Μαρτίου ότι φτιάχνουν προσωρινούς ποδηλατόδρομους κατά τη διάρκεια της πανδημίας! Ο λόγος; Θέλουν να αυξηθεί η χρήση ποδηλάτου, να περιοριστεί η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς και ο συνωστισμός σ’ αυτά, αλλά και να δοθεί η δυνατότητα στους πολίτες να κάνουν πετάλι για σωματική άσκηση ή για τα απαραίτητα ψώνια τους.

Ακούω το τελευταίο διάστημα για τις δεκάδες ευκαιρίες που μας προσφέρει η κρίση του κορωνοϊού ν’ αλλάξουμε συνήθειες, πρακτικές, να βελτιώσουμε τη ζωή μας αλλά το Βερολίνο δίνει το παράδειγμα στην πράξη.

Για να δούμε αν οι αρχές των ελληνικών μεγαλουπόλεων μπορούν να κάνουν κάτι αντίστοιχο…

Είχαμε επισημάνει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης της στήλης ότι πολύς κόσμος έχει ποδήλατο (σε αποθήκες, μπαλκόνια) αλλά φοβάται να μετακινηθεί μ’ αυτό στη διάρκεια της καραντίνας λόγω της έλλειψης υποδομών.

Στο Βερολίνο – μία πόλη με αρκετά χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων – φαίνεται ότι το έψαξαν και προχωρούν και σε νέες υποδομές για το ποδήλατο, έστω και προσωρινές.

Η κυκλοφορία οχημάτων στο Βερολίνο εξαιτίας των περιορισμών και απαγορεύσεων για τον κορωνοϊό έχει μειωθεί σημαντικά. Γι’ αυτόν τον λόγο σε κάποιες περιοχές μπορούν να δημιουργηθούν λωρίδες για το ποδήλατο – επισημαίνουν οι αρχές του Βερολίνου – χωρίς να διαταραχθεί και να επιβαρυνθεί το υπόλοιπο κυκλοφοριακό σύστημα.

Και επειδή μιλάμε για τη Γερμανία όπου ο σχεδιασμός αλλά και η εφαρμογή είναι μέσα στη νοοτροπία αυτής της χώρας, τα μέτρα των προσωρινών ποδηλατόδρομων είναι πολύ συγκεκριμένα. Όχι απλώς εξαγγελίες.

H ανακοίνωση του Δημοτικού Διαμερίσματος του Βερολίνου εδώ: (https://www.berlin.de/ba-friedrichshain-kreuzberg/aktuelles/pressemitteilungen/2020/pressemitteilung.911780.php

Τι περιλαμβάνουν τα μέτρα των προσωρινών ποδηλατόδρομων

-Έναν ποδηλατόδρομο (εντελώς διαχωρισμένο από τη λεωφόρο) από την περιοχή του σιδηροδρομικού σταθμού Hallesches Tor έως την οδό Köthener.

-Έναν μεγάλο χώρο για στάθμευση ποδηλάτων στην οδό Zossener μπροστά από τη διασταύρωση Zossener και Gitschiener.

Οι ποδηλατόδρομοι μπορεί να γίνουν μόνιμοι

Στους προσωρινούς ποδηλατόδρομους έχει τοποθετηθεί και  η απαραίτητη σήμανση για τον διαχωρισμό τους από τον δρόμο (κώνοι, φώτα προειδοποίησης και κίτρινες λωρίδες στο έδαφος) η οποία αργότερα θα μπορέσει εύκολα να απομακρυνθεί.

Το μέτρο στο δημοτικό διαμέρισμα Φριντριχσάιν-Κρόιτσμπεγκ είναι πιλοτικό. Θα εκτιμηθεί δηλαδή η αποτελεσματικότητά τους και μπορεί να επεκταθεί και σ’ άλλες γειτονιές του Βερολίνου. Επιπλέον, το μέτρο αυτών των ποδηλατόδρομων είναι μεν προσωρινό όμως οι αρχές δεν αποκλείουν οι λωρίδες για τα ποδήλατα να γίνουν μόνιμες.