Την πιθανότητα να χρειαστούν μήνες πριν να πάρει ξανά έγκριση το αεροσκάφος 737 ΜΑΧ για να αρχίσει πτήσεις με επιβάτες έγειρε ο επικεφαλής της πανίσχυρης Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) Ντάνιελ Ελγουελ, δείχνοντας την αβεβαιότητα που εξακολουθεί να υπάρχει για την Boeing. Η έλλειψη συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος οφείλεται κατά κύριο λόγο στο ότι οι εποπτικές και ρυθμιστικές Αρχές ανά τον κόσμο συνεχίζουν τις διαβουλεύσεις τους για τις λύσεις που προωθεί η εταιρεία ώστε να λάβει ξανά πιστοποίηση το 737 ΜΑΧ.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η αμερικανική εταιρεία - κολοσσός συνεχίζει την «πτήση» της μέσα από τα σύννεφα όσον αφορά το συγκεκριμένο μοντέλο, το οποίο είναι το αεροσκάφος με τις μεγαλύτερες πωλήσεις για την ίδια πάνω στο οποίο βασίζει μεγάλο μέρος των σχεδίων για το μέλλον.

Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες προβλέψεις, η καθήλωση των 737 ΜΑΧ ύστερα από τις δύο θανατηφόρες συντριβές δύο αεροσκαφών του τύπου αυτού θα κοστίσει στην εταιρεία πάνω από 1 δισ. δολάρια. Ηδη η Boeing αναγκάστηκε να αναθεωρήσει προς τα κάτω τις προβλέψεις για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2019 λόγω των εξελίξεων αυτών. Εργάζεται ταυτόχρονα πυρετωδώς για να βρεθεί λύση για τους πελάτες της.

Μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, όπως η American Airlines και η Southwest Airlines, έχουν ακυρώσει τις πτήσεις τέτοιων αεροσκαφών μέχρι και τον Αύγουστο. Η United Airlines έχει ακυρώσει τις πτήσεις των 737 ΜΑΧ μέχρι και τον Ιούλιο. Πρόκειται για μερικούς από τους μεγαλύτερους πελάτες των εν λόγων αεροσκαφών.

Τα εν λόγω δρομολόγια έχουν προγραμματιστεί να γίνουν με άλλα αεροσκάφη, δημιουργώντας όμως σοβαρά προβλήματα στους αερομεταφορείς που θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν άλλα υπάρχοντα μοντέλα.

Τα προβλήματα ξεκίνησαν έπειτα από δύο διαφορετικές συντριβές αεροσκαφών τύπου 737 ΜΑΧ που είναι τα πιο καλοπουλημένα αεροσκάφη της Boeing. Το ένα ανήκε στην εταιρεία Lion Air και συνετρίβη στις 29 Οκτωβρίου και το άλλο στην Ethiopian Airlines και συνετρίβη στις 10 Μαρτίου.

Ερωτηματικά

Από την αρχή ειδικοί στον κλάδο έχουν εγείρει ερωτηματικά για την απόδοση των πληρωμάτων και στα δύο αυτά δυστυχήματα. Επιπλέον, όμως, οι Αρχές που ερευνούν τα δυστυχήματα έχουν εστιάσει και στον τρόπο λειτουργίας του ειδικού λογισμικού MCAS της Boeing που έχει σχεδιαστεί να μην επιτρέπει στα αεροσκάφη να πέφτουν να απώλεια στήριξης.

Ο εκτελών χρέη επικεφαλής της FAA Ντάνιελ Ελντγουελ ανέφερε ότι η υπηρεσία περιμένει από την Boeing να παρουσιάσει νέο λογισμικό για τα συγκεκριμένα αεροσκάφη που να μην επιτρέπουν να συμβούν άλλα παρόμοια ατυχήματα. Ο ίδιος δεν θέλησε να απαντήσει συγκεκριμένα για το εάν τα αεροσκάφη αυτά θα μπορέσουν να πάρουν έγκριση για να πετάξουν ξανά μέσα στον Αύγουστο.

Ενα από τα αγκάθια που υπάρχουν στην αρμοδιότητα της FAA και άλλων αντίστοιχων υπηρεσιών ανά τον κόσμο είναι εάν μετά την αναβάθμιση του λογισμικού των 737 MAX οι πιλότοι θα πρέπει να περάσουν από νέα εκπαίδευση σε εξομοιωτές πτήσεις. Ακόμη και εάν κάποια υπηρεσία δεν ζητήσει να γίνει αυτό υποχρεωτικά, κάποια άλλη μπορεί να το απαιτήσει καθυστερώντας ουσιαστικά για λόγους πρόσθετης ασφάλειας την επιστροφή των αεροσκαφών στην ενεργό δράση.

Ηδη χώρες όπως ο Καναδάς, μέσω του υπουργού Μεταφορών Μαρκ Γκαρνό, έχουν ζητήσει από τον προηγούμενο μήνα να περάσουν οι πιλότοι από πρόσθετη εκπαίδευση σε εξομοιωτές πτήσης. Εκπρόσωπος της ευρωπαϊκής υπηρεσίας ασφάλειας πτήσεων ανέφερε ότι η Αρχή θα προχωρήσει σε ανεξάρτητη μελέτη για την καταλληλότητα του συγκεκριμένου μοντέλου αεροσκάφους. Για να γίνει αυτό θα πρέπει πρώτα η αμερικανική FAA να εγκρίνει τις αλλαγές που θα προτείνει η Boeing και να παρασχεθεί επαρκής εκπαίδευση τους πιλότους που θα πετούν το αεροσκάφος. Στη συνέχεια οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να πείσουν και όσους επιβάτες που ανησυχούν ότι είναι ασφαλές να πετάξουν με τα συγκεκριμένα αεροσκάφη.