Η ικανότητα συγκέντρωσης ανεξαρτήτου ηλικίας, πόσω μάλλον στα παιδιά, είναι μια από τις πιο σημαντικές δεξιότητες, που μπορεί να έχει κάποιος, που μας διευκολύνει στην καθημερινότητά μας καθώς παραμένουμε προσανατολισμένοι στην επίτευξη των στόχων μας παρά τους περισπασμούς και διαχειριζόμαστε καλύτερα τον χρόνο μας, εξασκούμαστε στην αρετή της υπομονής και μαθαίνουμε να βάζουμε προτεραιότητες και να παίρνουμε πιο εύκολα αποφάσεις.

Όσο κι αν η ικανότητα συγκέντρωσης διαφέρει ανάλογα με την ηλικία του παιδιού καλό είναι να εκπαιδεύσεις από νωρίς το παιδί σου σχετικά, υιοθετώντας τεχνικές ενίσχυσης της συγκέντρωσής του, οι οποίες είναι αποτελεσματικές και διασκεδαστικές.

Παζλ και σταυρόλεξα όπως έχουν δείξει έρευνες είναι από τα πιο αποτελεσματικά παιχνίδια, που βελτιώνουν σε μεγάλο βαθμό την προσοχή και την συγκέντρωση, καθώς επιζητούν την αλληλουχία των λέξεων και των σχημάτων.

Παιχνίδια αλληλοδιαδοχής επίσης μπορούν να βελτιώσουν τη μνήμη και τη συγκέντρωση του παιδιού. Για παράδειγμα εμφάνισε στο παιδί πέντε αντικείμενα και ζήτησέ του να τα παρατηρήσει για λίγα δευτερόλεπτα. Στη συνέχεια κάλυψε τα αντικείμενα με ένα μαντήλι και ζητήσε από το παιδί να αναφέρει ή και να γράψει τα ονόματά τους όσο πιο γρήγορα μπορεί.

Φτιάξε μία ιστορία με σειρές λέξεων, οι οποίες εμπλουτίζονται σταδιακά. Π.χ. πες στο παιδί: Πήγα στο μανάβικο και πήρα πορτοκάλια. Το παιδί πρέπει να επαναλάβει τη φράση που άκουσε, προσθέτοντας μία νέα λέξη. Το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι εσύ ή το παιδί να ξεχάσει κάποιο από τα αντικείμενα ή να μπερδέψει τη σειρά.

Φτιάξε λίστες με αντικείμενα που έχει στο δωμάτιό του, π.χ. γραφείο, μαρκαδόροι, αρκουδάκι. Στη συνέχεια ζήτα από το παιδί να τα φέρει, με την ίδια σειρά που τα εκφώνησες.

Δείξε στο παιδί μια σειρά από σχήματα που έχεις ζωγραφίσει σε ένα χαρτί και ζήτησέ του τα παρατηρήσει. Π.χ. έναν κύκλο ένα τετράγωνο, ένα τρίγωνο. Απομάκρυνε το χαρτί και στη συνέχεια δείξε του ένα φύλλο όπου έχεις ζωγραφίσει πολλές σειρές σχημάτων, συμπεριλαμβανομένης και αυτής που έδειξες στο παιδί και ζήτησέ του να εντοπίσει τη σειρά που του έδειξες.

Φτιάξε δύο ίδιους πίνακες με τρεις σειρές από τετράγωνα. Στον έναν χρωμάτισε τυχαία 2 ή 3 τετράγωνα. Αφού το παιδί παρατηρήσει για λίγα δευτερόλεπτα τον πίνακα απομάκρυνέ τον και  ζήτησέ του να εντοπίσει στον άλλο πίνακα τα τετράγωνα που ήταν χρωματισμένα.

Κάνε ερωτήσεις στο παιδί που αφορούν στην καθημερινότητά του. Για παράδειγμα πες του να σου πει τι έφαγε την προηγούμενη ημέρα, πού πήγε, τι φόρεσε κτλ., να αναφέρει ονόματα φίλων, συμμαθητών, συγγενών κτλ.

Πες στο παιδί το παραμύθι που αγαπά εμπλουτίζοντάς το με νέα στοιχεία. Π.χ. «η Χιονάτη, που φορούσε μπλε φόρεμα και κίτρινη ζώνη… », «κρατούσε ένα μικρό καλαθάκι… », « … και μαγείρεψε στους νάνους μακαρόνια με κιμά». Στο τέλος του παραμυθιού απηύθυνέ του ερωτήσεις, όπως τι φορούσε η Χιονάτη, τι κρατούσε , τι μαγείρεψε.

Παράλληλα δίδαξε στο παιδί ασκήσεις χαλάρωσης όπως βαθιές αναπνοές με τη δημιουργία θετικών εικόνων, κάτι που το βοηθά να βελτιώνει τη δεξιότητά του σε πραγματικές συνθήκες. Π.χ. βάλε το να φανταστεί πως θα κλωτσήσει τη μπάλα και θα βάλει γκολ ή καλάθι κ.ο.κ.

Μια άσκηση για καλύτερο αυτοέλεγχο και αρμονία μυαλού και σώματος είναι να προσπαθήσει το παιδί να καθίσει σε μία καρέκλα ή και όρθιο, ακίνητο όσο πιο πολλή ώρα μπορεί. Κάτι σαν το παιχνίδι «στρατιωτάκια ακούνητα, αμίλητα, αγέλαστα».

Υπάρχει μια σειρά κιναισθητικών και οπτικών ασκήσεων, τεχνικών αυτοσυγκέντρωσης, αναπνευστικών ασκήσεων, θετικής ανατροφοδότησης, που μπορείς να αναζητήσεις για να βοηθήσεις το παιδί σου και αν αφήσεις τη φαντασία σου ελεύθερη θα δημιουργήσετε τα δικά σας παιχνίδια, που να απαιτούν τη συγκέντρωση, την προσοχή, τη μνήμη, την αλληλουχία και την πειθαρχία, τα οποία θα βελτιώσουν όχι μόνο τη δεξιότητα συγκέντρωσης του παιδιού, αλλά και την μεταξύ σας σχέση. Απολαύστε τα.